پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

15:05:39 - شنبه 11 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان کرمان باید در تامین انرژی خودکفا شوند
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان باید در تامین انرژی در حوزه‌های مختلف آب، برق و گاز خودکفا شوند و راهی جز این نیست.

به گزارش دانشجو آزاد: نود و دومین نشست  شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی فضای کسب و کار استان صبح امروز با حضور محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و اعضای این شورا در اتاق بازرگانی استان کرمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در این جلسه با بیان اینکه داشتن برنامه یک الزام در پیشبرد اهداف است، اظهار داشت: اگر بخواهیم وضعیت استان در ابعاد مختلف توسعه پیدا کند باید یک برنامه تدوین شود تا به نتایج مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه باید جدای از برنامه کوتاه مدت یک برنامه بلندمدت نیز در نظر گرفت و از الان آینده را پیش‌بینی و زیرساخت‌های لازم را تامین کرد، گفت: شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان باید در تامین انرژی در حوزه‌های مختلف آب، برق و گاز خودکفا شوند و راهی جز این نیست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در استان مشکلاتی در حوزه حمل و نقل ریلی و هوایی وجود دارد که باید این مشکل را پیگیری و حل کرد، افزود: حمل و نقل ریلی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه است.

وی بیان کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان کرمان تفویض اختیار در رفع مشکلات اقتصادی واحد‌های تولیدی و صنعتی به استان کرمان داده شد که بسیار اهمیت دارد و حتماً راهگشا است.

قیمت‌گذاری دستوری رانت و فساد ایجاد می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قطعی گاز واحد‌های فولادی کرمان ضربه بزرگی به این کارخانجات می‌زند، اظهار داشت: امکان قطعی گاز کوره این کارخانجات وجود ندارد و شرکت ملی گاز باید تمهیداتی بیندیشد که با قطعی گاز به کارخانه‌ها ضربه نخورند.

وی با اشاره به اینکه سهمیه گاز استان کرمان باید افزایش پیدا کند و راهکارهای کوتاه مدت برای تامین گاز پیگیری شود، گفت: در حوزه تامین برق شرکت‌های بزرگ کرمان کارهای خوبی انجام شده و نیروگاه‌های برق از طریق انرژی تجدیدپذیر در حال انجام است؛ در حوزه تامین گاز نیز باید تدابیری اندیشیده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییرات قیمت مواد اولیه، تامین منابع مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی قوانین و مقررات و همچنین مالیات و قیمت‌گذاری دستوری نیز از مشکلات فعالان اقتصادی است، ادامه داد: این مشکلات تقریباً در تمام کشور برای فعالان اقتصادی وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تامین مالی از بانک‌ها، بیان کرد: تاکنون چندین دفعه گفته‌ایم که می‌توان این تامین مالی را از روش‌های دیگر پیگیری کرد، بانک را باید کنار بگذاریم و به سمت بازار سرمایه برویم.

پورابراهیمی با بیان اینکه متاسفانه بنگاه‌های اقتصادی هنوز به روش سنتی تامین مالی خود را انجام می‌دهند، گفت: باید روش‌های جدید و مزیت‌های جدید تامین مالی را به بنگاه‌های اقتصادی معرفی کرد و از طریق اوراق بدهی نیز می‌توان تامین مالی کرد که باید فعالان اقتصادی با این روش‌ها آشنا شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در مورد مالیات نیز چند قانون جدید داریم که اجرای همه آنها نیازمند آموزش است و اتاق بازرگانی در این زمینه باید فعال‌تر عمل کند و این قوانین را آموزش دهد، افزود: قیمت‌گذاری دستوری رانت و فساد ایجاد می‌کند و بارها شاهد این اتفاق بودیم، چرا که چرخه این قیمت‌گذاری کامل اجرا نمی‌شود.

مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز در این جلسه، اظهار داشت: یکی از موانع پیش روی فضای کسب و کار استان نبود واحد حقوقی قوی و توانمند در شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه حدود ۹۸ درصد از مشکلات واحد‌های صنعتی در جلسات رفع موانع تولید به بانک‌ها و ادارات دولتی مربوط می‌شود، گفت: نیاز است با تفویض اختیار به استاندار از سوی هیئت دولت این مشکلات را در داخل استان حل کرد تا به مرکز کشور ارجاع نشود.

در این جلسه سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، اظهار داشت: خوشبختانه با کار جمعی فضای کسب و کار استان در سه فصل گذشته رو به بهبود است و در حال حاضر رتبه ۱۲ کشوری را داریم که از رتبه ۳۱ به این رتبه رسیدیم.

وی با بیان اینکه با بهبود فضای کسب و کار در استان کرمان امید به سرمایه‌گذاری نیز افزایش پیدا کرده است، افزود: توسعه صنایع کوچک و متوسط به وضعیت فضای کسب و کار وابستگی دارد که در استان کرمان این امر مهم بهبود پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمان برگزار می‌شود و دبیرخانه برگزاری این همایش در استان فعال شده است، گفت: متاسفانه ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان به خوبی معرفی نشده است و در همایش اخیر وزارت میراث فرهنگی با وجود اینکه استان کرمان بیشترین آثار ثبت شده جهانی کشور را دارد، اما هیچ سخنی از کرمان گفته نشد.

سعید شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه نصف زمان اجرای طرح ۱۴۰۴ گردشگری کرمان گذشته است، اظهار داشت: متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه مانع اصلی کسب و کار در حوزه گردشگری بحث حمل و نقل است، گفت: ما در نبود پرواز خارجی و حتی داخلی مشکلات زیادی داریم و باید ظرفیت پروازی استان کرمان افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi