پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:37:13 - سه شنبه 7 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عضو هیئت علمی دانشگاه اعلام کرد
دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان میزبان نخستین همایش ملی ایران‌شناسی و گردشگری
مدیر گروه ایران‌شناسی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان اعلام کرد که در اردیبهشت سال آینده نخستین همایش ملی ایران‌شناسی و گردشگری با چهار محور اصلی ایران شناسی، گردشگری، صنایع دستی و محور ویژه رفسنجان شناسی به میزبانی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار می‌شود.

به گزارش دانشجو آزاد: محمد کشاورز امروز، ششم آذرماه در نشست خبری با اشاره به این‌که در دهه ۸۰ بنیاد ایران‌شناسی شکل گرفت و وارد فضای دانشگاهی شد، اظهار کرد: ایران‌شناسی به عنوان رشته دانشگاهی در سال ۱۳۸۳ در سه گرایش عمومی، تاریخ، فرهنگ مردم، آداب و رسوم و میراث فرهنگی تأسیس شد و سپس گرایش اصول نسخه‌شناسی و مرمت نسخه‌های خطی و نسخه‌آرایی به آن اضافه شد و در سال‌های اخیر هم گرایش ایران باستان در مقطع کارشناسی ارشد و ایران شناسی معاصر در مقطع دکتری اضافه شده است.

وی بیان کرد: در دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان مرحوم دکتر حسین تجدد به این فکر می‌افتد که اموالش را وقف ساخت یک دانشکده در زمینه ایران‌شناسی کند تا دانشجویان با فرهنگ و تمدن ایران آشنا شوند که با همکاری دانشگاه و وزارت علوم اولین دانشکده ایران‌شناسی در ایران ساخته می‌شود و از سال ۱۳۹۹ اولین ورودی‌های ایران‌شناسی پذیرش می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان ادامه داد: در ۱۳۹۸ اولین کنگره ملی ایران‌شناسی با حضور چهره‌های شاخص ایران‌شناسی در دانشگاه رفسنجان برگزار شد و در سال‌های بعد همایش ملی زبان‌شناسی، مطالعات ترجمه و ایران‌شناسی را برگزار کردیم. در سال جاری برای تأسیس رشته گردشگری اقدام کرده‌ایم و در اردیبهشت سال آینده نخستین همایش ملی ایران‌شناسی و گردشگری با چهار محور اصلی ایران‌شناسی، گردشگری، صنایع دستی و محور ویژه رفسنجان شناسی را برگزار خواهیم کرد. 

کشاورز افزود: مجوز ISC برای این همایش گرفته شده و وب سایت همایش را راه اندازی کردیم و آماده پذیرش مقالات پژوهشگران و بررسی آنها در وب سایت به آدرس https://cnf.vru.ac.ir//ith1 هستیم. 

حل مشکل اشتغال دانشجویان رشته ایران‌شناسی

مدیر گروه ایران‌شناسی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اشتغال دانشجویان رشته ایران‌شناسی گفت: موضوع اشتغال دانشجویان ایران‌شناسی تبدیل به یک دغدغه بزرگ بین همه گروه‌های ایران‌شناسی شده بود که همه گروه‌ها با هم کمیته‌ای با نام «کمیته ایران شناسی» تشکیل دادند و با همکاری انجمن ایران‌شناسی ایران با سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکاتباتی انجام شد مبنی بر این که فارغ التحصیلان رشته ایران‌شناسی بتوانند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند. 

کشاورز ادامه داد: سرانجام این اقدامات به ثمر نشست و امسال فارغ التحصیلان رشته ایران‌شناسی می‌توانند در آزمون استخدامی کشوری – استان اردبیل در مشاغل اداره کل میراث فرهنگی(به عنوان کارشناسی میراث فرهنگی، کارشناسی توسعه گردشگری و موزه دار)، اداره کل فرهنگ و ارشاد (به عنوان کارشناس فرهنگی و هنری) و استانداری اردیبل(به عنوان کارشناسی کشوری و مدنی) شرکت کنند. همچنین در آینده قرار است گروه‌های ایران شناسی و انجمن ایران شناسی ایران پیگیر باشند تا در مدارس دو واحد تحت عنوان ایران شناسی تعریف شود که فارغ التحصیلان این رشته به عنوان معلم بتوانند در آموزش و پرورش نیز مشغول به کار شوند.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi