پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:59:33 - پنجشنبه 19 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رشته‌های دانشگاه آزاد در ۴مرحله ارزیابی می‌شود
رییس مرکز سنجش وپذیرش دانشگاه ازاد اسلامی گفت: رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در ۴ مرحله توسط دانشگاه ارزیابی می‌شود.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو، علوی فاضل در گفتگوی ۲۰ شبکه چهار سیما افزود: اگر رشته های دانشگاه ازاد توسط دفتر گسترش وزارت علوم به دانشگاه ازاد مورد ارزیابی وتایید قرار نگیرد به کمیته ارزیابی رشته ها واگذار می شود.

وی گفت: کمیته ۳نفره براساس قانون مصوب مجلس و با بی طرفی در ۴مرحله رشته ها را ارزیابی می کنند که این ۴مرحله شامل ارزیابی رشته ها توسط واحد دانشگاهی ،کمیته امایش وگسترش رشته ها ،سازمان مرکزی دانشگاهها و دفتر گسترش است.

وی درباره اعضای این کمیته۳نفره  افزود:اعضای این کمیته شامل نماینده شورای انقلاب فرهنگی علی محمد رنجبر ،نماینده دانشگاه ازادونماینده وزارت علوم هستند.

با تجمیع آزمون دکتری مخالفیم

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد فرصتی برای آموزش عالی در کشور ایجاد کرده است.

مجتبی علوی فاضل در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره طرح تجمیع آزمون دکتری دانشگاه آزاد و دولتی افزود: با این طرح مخالف هستیم، از این بابت که فرصت ادامه تحصیل دانشجویان را محدود می‌کند، خطرپذیری شرکت در آزمون را افزایش می دهد و به نوعی ناعدالتی در آموزش عالی به دنبال دارد و این نظری کارشناسی است اما در عین حال ما تابع قانون هستیم.
وی گفت:‌ هم اکنون هر سال با تغییر رویه پذیرش دانشجوی دکتری در برخی دانشگاه ها روبه‌رو هستیم.

علوی فاضل افزود: رویه جدیدی که ابلاغ شده است، سهم مصاحبه را ۹۰ درصد و سهم آزمون را ۱۰ درصد تعیین کرده است و این موضوع امکان دخالت سلائق، انتخاب افراد فاقد شرایط شایستگی و دخالت نظر شخصی در انتخاب افراد برای ادامه تحصیل را فراهم می کند و اجازه نداریم که بیت المال را خرج کنیم تا افراد دلخواهمان در دوره دکتری تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه کنکور باید عادلانه و ملی باشد و باید به سمت عدالت پیش برویم گفت:‌ متأسفانه بخشی از تصمیم گیران چون در تهران هستند و تمرکزگرایی دارند، قابلیت های کشور را به رسمیت نمی شناسند.

علوی فاضل افزود: دانشگاه آزاد به همه کشور نگاه یکسان و گسترش تحصیلات تکمیلی را مدنظر دارد.

وی گفت: هم اکنون‌ طرح برگزاری همزمان آزمون سراسری دانشگاه آزاد و دولتی با انتقادات و اشکالات فراوانی در اجرا مواجه است.

علوی فاضل افزود: ۲ تا ۳ سال است که آزمون سراسری یکسان برگزار می‌شود و با برخی اعتراضات مواجهیم.

وی گفت:‌ از برگزاری مشترک آزمون چه نتیجه ای مثبتی داریم که این طرح را به تحصیلات تکمیلی تسری دهیم.

علوی فاضل افزود: محدود کردن تنوع در پذیرش به نظر بنده به صلاح مردم نیست و دانشگاه آزاد مدافع ایجاد فرصت های بیشتر برای ادامه تحصیل جوانان با حفظ استانداردهای آموزشی است.

رشته بدون مجوز نداریم

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه نشست خبری گفت: رشته بدون مجوز در دانشگاه آزاد اسلامی نداریم.

مجتبی علوی فاضل افزود: تمام رشته های دانشگاه آزاد براساس قانون دارای مصوبه شورای گسترش وزارتخانه های علوم و بهداشت و یا دارای مصوبه قانونی کمیته سه نفره تصویب رشته های دانشگاهی است.

وی گفت: براین اساس مدارک دانشگاه آزاد مورد تأیید و دارای اعتبار قانونی است.

علوی فاضل با بیان اینکه اظهارنظرهایی که درباره مدارک دانشگاه آزاد می شود چنانچه براساس قانون مصوب مجلس و یا استفساریه مجلس باشد می تواند مورد توجه قرار گیرد افزود: سایر اظهارنظرها قابل توجه نیست و چنانچه موجب تشویش اذهان شود، قابل پیگیرد قانونی است.

وی گفت: در کمیته سه نفره کمتر از ۲ هزار رشته محل و حدود ۵ هزار رشته محل نیز از طریق دفتر گسترش آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفته است.

علوی فاضل افزود: امسال تعدادی از رشته محل ها براساس ممیزی که در دانشگاه انجام شده از دفترچه انتخاب رشته حذف شده است.

وی گفت: با در نظر گرفتن استانداردهای کیفی می توان اطمینان داد که همه رشته های آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه آزاد که در دفترچه انتخاب رشته امسال درج شده علاوه بر اینکه دارای مجوز قانونی است از ممیزی و فیلتر کیفیت دانشگاه نیز عبور کرده است.

معاون دانشگاه آزاد با اشاره به روند تأیید رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در مراجع قانونی از ثبت درخواست تا تائید و تصویب آن رشته افزود: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در شورای گسترش دانشگاه،‌ تقاضای تصویب رشته محل ها را بررسی و در صورت واجد شرایط بودن به دفتر گسترش وزارت علوم ارسال می کند و در کارگروه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

علوی فاضل گفت: با توجه به اینکه ممکن است دفتر گسترش آموزش عالی، وزارتخانه های علوم و بهداشت، رشته ای از رشته های مورد تقاضا را تأیید نکنند و یا مدت های طولانی بدون پاسخ بماند، مجلس شورای اسلامی قانونی را در سال ۱۳۶۷ تصویب کرده که در شورای نگهبان نیز تأیید و ابلاغ شده است.

وی افزود: مدت زیادی از تصویب این قانون گذشته و در سال های گذشته نیز دانشگاه آزاد از این قانون برای تصویب تعداد زیادی از رشته های دانشگاهی استفاده کرده است.

علوی فاضل گفت: همچنین در گذشته دانشگاه رشته هایی را در کمیته سه نفره با استفاده از این قانون تصویب کرده است و سال‌هاست که برای آن ها دانشجو پذیرش می شود و در دفترچه های انتخاب رشته نیز درج شده است.

وی افزود: دانشگاه برای اطمینان از امکان ادامه استفاده از این قانون از معاونت قوانین مجلس استفساریه ای دریافت کرده است.

علوی فاضل ادامه داد: براساس این قانون تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها نسخ نشده بلکه لازم الاجرا و ابلاغ نیز شده است.

وی گفت: براساس این قانون دانشگاه آزاد رشته ها را به کمیته سه نفره ارجاع داد و در این کمیته، آیین نامه اجرایی برگزاری رشته ها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در حکم قانون ابلاغ شده است.

علوی فاضل افزود: این کمیته متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان وزارت علوم یا وزارت بهداشت و همچنین نماینده دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی گفت: نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر علی محمد رنجبر و بنده نیز به عنوان نماینده دانشگاه آزاد در این کمیته حضور داشتیم و بر این اساس دانشگاه دعوت های رسمی در شش فقره برای معرفی نماینده وزیر علوم صادر کرد.

علوی فاضل افزود: براساس مصوبات این کمیته که امضای سه نماینده را نیز دارد جلسه ای تشکیل و رشته ها براساس رویه کارشناسی در واحد دانشگاهی، استان، سازمان مرکزی و در وزارت علوم بررسی شده است و آن رشته هایی که مراحل قانونی را طی کرده اند در کمیته مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: براساس دستور رئیس دانشگاه آزاد ممیزی کیفی برای رشته هایی که مراحل قانونی را طی کرده اند در کمیته ارزیابی انجام شد و براین اساس مصوبه این جلسات به وزیر علوم ابلاغ شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi