پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:43:54 - چهارشنبه 13 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
راه‌اندازی مرکز تربیت مدرس دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۴
سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی از راه‌اندازی مرکز تربیت مدرس در سال ۹۴ خبرداد و گفت: این مرکز مسوولیت تربیت مدرسان را برعهده دارد و طبق برنامه‌ای که داریم، تربیت مدرسان را متحول خواهیم کرد. همچنین هر استان باید مدرسان خود را ساماندهی کند.

به گزارش دانشجو آزاد به نقل از ایسنا؛دکتر اخباری در سی‌وپنجمین گردهمایی روسای واحدهای استانی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی، ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) گفت: قرن ۲۱، قرن بازمهندسی نظام بین‌الملل نام گرفته است و دلیل آن تغییر اساسی فرآیندها و روندهاست. همچنین جهانی شدن که یکی از پیامدهای قرن ۲۱ است، کلیه امور جاری را تغییر داده است، لذا پدیده‌ها از سطح محلی، ملی و منطقه‌ای به سمت جهانی ارتقا یافته‌اند.

وی یکی از تغییرات تغییر استراتژی دانشگاه‌های نخبه‌گرا دانست و توضیح داد: در حال حاضر استراتژی توده‌ای شدن دانش جایگزین استراتژی قبلی شده است و این یعنی نیاز بازار کار و همچنین دانشگاه از سمت نخبه‌گرایی به توده‌گرایی تغییر کرده است.

سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید ساختار خود را تغییر دهند، افزود: فعالیت و نوآوری متناسب با فعالیت‌های دانشگاه باید بستر بحث امروز باشد. چنانچه در قرن ۲۱ مدیریت داده‌ها، جای خود را به مدیریت فرآیندها داده است و اصلاح فرآیندها بیش از پیش اهمیت دارد.

اخباری تصریح کرد: دانشگاه‌های نسل سومی که دانشگاه علمی کاربردی نیز جزو آنهاست، باید از یک سازمان وظیفه‌گرا به سازمانی انعکاس‌پذیر، ارزش‌آفرین و به طور کلی ماموریت‌گرا تبدیل شوند.

سند راهبردی برای دانشگاه علمی کاربردی مانند نان شب است

اخباری در ادامه تصریح کرد: اگر سند لازم را برای پنج سال آینده نداشته باشیم، دچار مشکل اساسی خواهیم شد. سند راهبردی برای این دانشگاه مانند نان شب است و تاکید داشته‌ایم که تدوین آن تا چند ماه آینده تمام شود.

سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید فرصت خوبی را به وجود آورده است، اظهار کرد: فرصت خوبی به وجود آمده و اراده لازم را در همه مسئولان به وجود آورده است تا تربیت نیروی انسانی ماهر در بستر استراتژی دولت قرار بگیرد.

اخباری تلاش دولت قبل را مبنی بر افزایش کمیت دانست و توضیح داد: در دولت قبل کیفیت فدای کمیت شد که نتیجه آن را در خیلی از ساختارها می‌بینیم، اما استراتژی دولت جدید مبنی بر ارتقای کیفیت در دانشگاه‌هاست.

وی اساسی‌ترین منبع قدرت این دانشگاه را مدیران، اعضای هیات علمی و در کنار آن مدرسان و دانشجویان دانست و افزود: تامین نیازهای این منابع در برنامه مورد توجه است و برای سال ۹۴ شروع برنامه‌های بند اول یعنی برنامه نسبت به اعضای خانواده دانشگاه را شروع خواهیم کرد.

سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی تاکید کرد: در حال حاضر تثبیت و بقای دانشگاه موضوعی اساسی است، چنانچه از درون دچار مشکل هستیم و اگر ساختار، متناسب با نیازهای امروز دولت قرار نگیرد، در بقای دانشگاه باید شک کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت بحث کیفیت توضیح داد: اساس ما کیفیت است و بعد از آن نظارت مورد اهمیت قرار دارد. من اگر مسوولیت این دانشگاه را برعهده داشته باشم، نظارت را تا آخرین ذره پیش خواهم برد و حتی شده همه بودجه دانشگاه را صرف نظارت کنم، این کار را انجام خواهم داد.

سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی با اشاره به گزارشات اخیر از فعالیت های استانی واحدهای علمی کاربردی خاطرنشان کرد: این گزارشات نشان می‌دهد مسئولان استانی مسیر قبلی را ادامه می‌دهند و این جای تاسف دارد. معاونت‌ها باید مسئولیت نظارت را برعهده داشته باشند و ما برای این سرکار آمده‌ایم که بتوانیم در نظام مهارتی یار و غمخوار دولت تدبیر و امید باشیم.

اخباری به منابع مالی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: ۸۰۰ هزار صندلی دانشگاههای وزارت علوم خالی است و این بلا ممکن است سر دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز بیاید. باید در این رابطه فکری اساسی کرد و استان‌ها به کار روزمره خود مشغول نشوند.

وی ادامه داد: دانشگاه نباید به دانشجویان برای تامین درآمد تکیه داشته باشد و باید دید چه روش پایدار درآمدی می‌توان برای دانشگاه رقم زد و بحث پودمان یکی از همین روش‌هاست.

سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی همچنین درباره نسبت به برنامه سوم دولت و کشور اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم نسبت به اداره دانشگاه خود در روند تدابیر دولت قرار بگیریم باید در توسعه نقش داشته باشیم. چنانچه برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و یکی از محورهای آن بحث مهارت است.

اخباری همچنین تاکید کرد: باید بتوانیم حداقل در برنامه ششم درباره شغل‌های غیردولتی، عدد و رقم بگوییم. مثلا گفته شود ۲۰۰۰ شغل غیردولتی را در برنامه ششم فراهم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تربیت مدرسان را زمان‌بندی به صورت یک ساله، دو ساله و سه ساله خواهیم کرد و در این مرکز مدرسان تعیین می‌کند که آیا مدرسان در آزمون موفق شدند یا خیر و سپس ID آنها فعال می‌شود.

سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی در پایان به اهمیت بازنگری دروس اشاره کرد و گفت: بحث مدرسان و دانش‌آموختگان با توجه به خروجی، ملاک عمل ماست. همچنین کانون دانش‌آموختگان را ایجاد کردیم تا در آنجا دانش‌آموختگان را رصد کنند. چراکه همه فارغ‌التحصیلان باید با ما در ارتباط باشند و اشکالاتی را که موجود است، گوشزد کنند.

 

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi