پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:24:34 - پنجشنبه 20 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برگزاری مسابقات نجات تخم‌مرغ در دانشگاه های ایران/تصاویر
در حالی که دانشگاه ها به روزهای تعطیل خود نزدیک می شوند، و روزهای حرارت انتخابات نیز فروکش کرده است، برنامه های دانشجویی و صنفی دیگری در حال برگزاری است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از برنامه هایی که علاقه مندان زیادی نیز طی چندسال اخیر به خود جلب کرده است، مسابقه نجات تخم مرغ است.

دانشگاه های امیرکبیر و آزاد لاهیجان از جمله دانشگاهی هستند که طی هفته اخیر اقدام به برگزاری این مسابقه کرده اند.

بر همین اساس سومین دوره مسابقاتچالش جاذبه، نجات تخم مرغ در دانشکده فنی دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد. در این دوره مسابقات که با حضور ۱۳ تیم از میان دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دانشگاه آزاد لاهیجان و باهمکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان لاهیجان و دانشجویان انجمن علمی عمران، الکترونیک و پرتوپزشکی  برگزار شد، تیم های شرکت کننده در این مسابقات باید سازه هایی سبک تا وزن سه کیلوگرم بسازند که توان سالم نگه داشتن تخم مرغ را پس از سقوط از ارتفاع ۱۲ متری داشته باشد.

هدف از برگزاری این مسابقه ساخت سازه ها و اجسامی است که بتواند به انسان در ارسال و پرتاب کاوشگرها به سیاره های دیگر و نشستن باکمترین خسارت بر سطح سیاره و ارسال اطلاعات یاری رساند.

در انتها به ۵ تیم برتر این دوره از مسابقات جوایزی اهدا شد.

از سویی دیگر دانشگاه امیرکبیر نیز امروز پنجمین دوره مسابقات نجات تخم مرغ را برگزار کرد. علیرضا تیموری، دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقات نجات تخم مرغ، گفت: هدف از برگزاری این مسابقه، ساخت سازه ها و اجسامی است که بتواند به انسان در ارسال و پرتاب کاوشگرها به سیاره های دیگر یاری رساند.

وی افزود: به طور کلی، کاوشگرها باید در درون سازه هایی قرار گیرند که پس از برخورد با سیاره ها و اجرام آسمانی بتوانند ضمن کاستن از سرعت به سادگی و با حفظ دستگاه های درون خود، با کمترین خسارت بر سطح سیاره موردنظر نشسته و به کاوش و بررسی بپردازند و اطلاعات کسب شده را به زمین ارسال کنند.

تیموری با بیان اینکه مسابقه نجات تخم مرغ، در اصل برای به کارگیری خلاقیت های مختلف تدارک یافته است، گفت: مسابقه در دو سطح دانش آموزی و دانشجویی برگزار می شود و شرکت کنندگان حین رقابت، یک تخم مرغ در دستگاه ساخته شده قرار می دهند و با پرتاب سازه از ارتفاع معین، سعی می کنند تخم مرغ و سازه را سالم به زمین برسانند.

این مسابقه در محوطه مقابل دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد. در این مسابقه، هر یک از شرکت کنندگان یک بسته شامل ۱۰ عدد نی، ۱۰ عدد چوب بستنی، ۱۰ ورق کاغذ A۴، یک عدد مقوای A۳، دو عدد نایلون فریزری، قیچی، چسب نواری و مایع، ۵ عدد سوزن ته گرد و حدود چهار متر نخ دریافت می کنند که باید با استفاده از این لوازم، سازه حمل تخم مرغ را طراحی کرده و بسازند.

تا سال گذشته، تخم مرغ همراه با سازه از طبقه پنجم ساختمان دانشکده مکانیک به پایین پرتاب می شد که امسال ، یک طبقه به آن اضافه کرده ایم.

قوانین مسابقات چیست؟

اما برای کسانی که تابه حال درباره این مسابقات چیزی نشنیده­ اند: این مسابقه یک طراحی مهندسی است  که هدف کاملا مشخص و گویا دارد. و قوانین تقریبا یک شکل در تمام کشور دارد.

شرایط و محدودیت­ها
· شرکت برای همه دانشجویان آزاد است.
· تعداد اعضای هر تیم ، ۳ یا ۴ نفر می­باشد.
· هرتیم می‌تواند تنها باید یک سازه بسازد.

· اعضای کمیته داوران می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، اما جایزه به آنها تعلق نمی­گیرد.

· تخم مرغ یک ربع مانده به پرتاب به هرگروه داده می‌شود.

· تخم مرغ نباید توسط چسب به سازه متصل شود ومی‌بایست پس از پرتاب به راحتی توسط داور از سازه جدا شود.

امتیازبندی
شاید قوانین پیچیده به نظر آید، اما واقعا ساده هستند. معیار ما، وزن کمتر، دقت در پرتاب، زمان و خلاقیت شماست و با توجه به معیارهای مشخص شده، رتبه­بندی می­شوید. اما نحوه اعمال قوانین:

۱. وزن: (۲۰۰ امتیاز)
وزن به عنوان یک معیار، باید در کمترین مقدار خودش در قیاس با دوستانتان باشد. کمترین وزن بیشترین امتیاز را می­گیرد و سنگین­ترین سازه صفر امتیاز خواهد گرفت و سایرین متناسب با وزنشان امتیاز می­گیرند:

تعداد اعضا = N

رتبه بندی از نظر وزن = R

Weight Score = ۲۰۰ – ۲۰۰ (R-۱) / (N-۱)

۲. دقت : (۲۰۰ امتیاز)

روی زمین هدفی جهت معیار دقت نصب می­شود که شما باید تمام تلاش خود را در راستای نزدیک­بودن محل برخورد با هدف ایجاد نمایید. نزدیک­ترین Max نمره و دورترین صفر نمره، سایرین مابین این نمرات:

Accuracy Score = ۲۰۰ – ۲۰۰ (R-۱) / (N-۱)

۳. زمان : (۲۰۰ امتیاز)
به تیمی که سازه شان در کمترین زمان سقوط کند max امتیاز و بیشترین زمان صفر امتیاز تعلق می‌گیرد و سایرین با توجه به زمانشان امتیاز می‌گیرند.

Time Score = ۲۰۰ – ۲۰۰ (R-۱) / (N-۱)

۴. خلاقیت : ( ۷۵+ ۲۵۰ امتیاز)

این معیار کاملا به دیدگاه و نظر اساتید برمی­گردد، به طوری که اساتید از ۰ تا ۲۵۰نمره به هر طرح می دهند و میانگین آنها محاسبه می­شود. جایزه خلاقیت هم به بالاترین نمره در این قسمت داده می­شود.

همچنین اگر تخم مرغ شما پس از پرتاب سالم از سازه بیرون بیاید ۷۵ امتیاز علاوه بر خلاقیت به شما تعلق میگیرد.

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi