پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:00:18 - پنجشنبه 3 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پسرک غرب زده ای که خواستار محدودیت دین در برابر آزادی بود
م.خ در گردهمایی سال ۸۷ دانشگاه تهران می گوید:”اگر دین در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود، نه آزادی”.

به گزارش “دانشجو آزاد“، نشریه سفیر نوشت؛ امام خمینی (ره) در ۲۸ آبان ۱۳۵۹، س.م.خ را بهسمت سرپرستی موسسه مطبوعاتی و انتشاراتی کیهان منصوب کرد.

در حکم امام آمده :” از آنجا که مطبوعات کشور در ساختن جامعه نقش موثری را ایفا می نمایند، جنابعالی را به خاطر شایستگی و لیاقتی که در اداره این گونه امور دارید به سرپرستی روزنامه کیهان، که مربوط به مستضعفین است، منصوب می نمایم”.

م.خ عمده مباحث خود در کیهان را مسئله ولایت فقیه معطوف کرده بود. میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر در ۱۷ اسفند ۱۳۶۱، م.خ را برای وزارت ارشاد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و وی توانست با رای اعتماد به این سمت، دست یابد. تصدی این مسئولین را در کابینه دوم میرحسین موسوی و نیز کابینه اول علی اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه داد.

پسر من غرب زده است

افرادی چون عیسی سحرخیز (این فعال سیاسی اصلاح طلب پس از انتخابات ۱۳۸۸ با اعلام تقلب گسترده در انتخابات و آنچه آن را کودتای حاکمیت می خواند خواهان ابطال آن می شود و در همین راستا یادداشت های فراوانی را ضد شورای نگهبان و نهادهای امنیتی می نویسد)، محمد علی ابطحی، سید مصطفی تاج زاده و … از همکاران م.خ در دوران وزارتش بودند. آیت ا… خزعلی درباره انتصاب خاتمی به سمت وزارت ارشاد نقل می کند:”درزمانی که سید محمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت آیت ا… خاتمی (پدر م.خ) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت، خطرناک است، پسر من غربزده است”

م.خ در دوره هاشمی نیز وزیر ارشاد بود که در نهایت پس از درگیری با منتقدانش روز سوم خرداد ۱۳۷۱ با انتشار یک نامه اعتراض آمیز با کابینه هاشمی خداحافظی کرد.

با استعفای م.خ از موسسه کیهان و بسته شدن کیهان فرهتگی، متصدیان آن نیز دسته جمعی از کیهان استعفا داده و مجله کیان را منتشر کردند.

م.خ پس از آن درخواست مجوز برای نشریه ای به نام آیین کرد تا از آن به عنوان تریبونی برای بیان افکار خود استفاده کند. اگر چه مجله آیین تا سال ۸۲ هرگز چاپ نشد اما جلسات گروه آیین به صورت هفتگی تشکیل می شد و مفاهیمی چون “مردم سالاری دینی”، “جامعه مدنی”، “حقوق بشر” مورد بررسی قرار می گرفت. آنچه بعدها به عنوان گفتمان دوم خرداد معروف شد در این محفل سر و سامان یافت.

م.خ طی دودوره بین سالهای ۷۶ تا ۸۴ رئیس جمهور ایران بود و شعار جامعه مدنی در کنار توسعه سیاسی از شعارهای اصلی دولت وی بود.

قتل های زنجیره ای و دست داشتن عوامل وزارت اطلاعات از بحران های دولت اصلاحات بود

در دو دوره ریاست جمهوری وی اتفاقات و بحران های بسیاری رخ داد: یکی از وقایع تلخ این دوران به قتل های زنجیره ای معروف شد. به دنبال قتل برخی شخصیت های سیاسی و اجتماعی در اواخر سال ۷۷، کمیته تحقیق م.خ دست داشتن عوامل وزارت اطلاعات در قتل های زنجیره ای را تایید و عوامل آن را دستگیر و محاکمه نمودند. این در حالی است که آقای دری نجف آبادی در کتاب خاطراتش می گوید :”عبارت آقای م.خ این است، که آقای موسوی عامل اصلی قتل های زنجیره ای از ذخیره های ما در وزارت اطلاعات است.”

 

 

طرفداران جناح چپ مرتکبین قتل های زنجیره ای بودند

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در مصاحبه ای اعلام می کند: “نیروهایی که مرتکب چنین قتل هایی شدند از لحاظ سیاسی از طرفداران جناح چپ استحاله شده و از هواداران جدی آقای م.خ بودند.”

سال ۸۱ م.خ لایحه تبیین حدود وظایف و اختیارات رئیس جمهور را به مجلس فرستاد.

این لوایح که به لوایح دوقلو معروف شدند زمینه ساز طرحی بزرگتر برای محدود کردن اختیارات دیگر نهادها مانند ولایت فقیه بود.

حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان اصلی ترین محور لایحه انتخابات قلمداد می شد و به همین دلیل بود که عناصر ضد انقلاب پس از تصویب کلیات مذکور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که در سیطره کامل حزب مشارکت بود، از آن استقبال نمودند.

دگراندیشی در فکر و رفتار م.خ موثر واقع شده بود، م.خ در سفر به ایتالیا با چهار زن بیگانه دست داد. کمال خرازی در واکنش به انتشار این حبر گفت: “استقبال از آقای م.خ در سفرهای خارجی به حدی است که گاه کنترل از دست ایشان خارج می شود.”

م.خ در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ اگرچه کمی بعد از کاندیداتوری به ظاهر کنار می رود، اما این به معنای کناره گیری او از صحنه جدال نیست. او حمایت رسمی اش از میرحسین را اعلام می کند و در همایش ورزشگاه آزادی هم در کنار فائزه هاشمی حاضر می شود. کمی بعد بحث تقلب و کمیته صیانت از آرا می رسد و باز این م.خ است که نقش آفرینی اصلی این ماجرا را به دوش می کشد. او از همان آغاز، نتایج بعد از انتخابات را غیر واقعی می داند و برای این بیان خود این چنین استدلال می کند :”شاهدیم که تمامی امکانات مادی، معنوی، اجرایی و اداری در اختیار گروه خاصی است.”

سایت رسمی م.خ با اذعان به این نکته راهپیمایی ۲۵ بهمن غیرقانونی و فاقد مجوز است از حضور خاتمی در این راهپیمایی غیرقانونی خبر می دهد.

ملاقات رئیس دولت اصلاحات با پدر انقلابهای رنگی

در طی حوادث بعد از انتخابات ۸۸ بارها و بارها این موضوع تکرار شد که م.خ با جورج سوروس تاجر سرمایه دار صهیونیستی که ملقب به پدرانقلاب های رنگی است ملاقات داشته است.

دیدار م.خ و ملک عبدا…، پادشاه عربستان که در بهار سال ۸۸ و در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی دهم صورت گرفت سر و صدای زیادی به پا کرد. آنچه بر حساسیت افشای این دیدار افزوده، شنیده های فراوان درباره نقش عربستان سعودی در جریان انتخابات و حوادث پس ازآن است.

حمله به جایگاه ولی فقیه و رهبری در سال ۹۳ در حالی از سوی م.خ صورت می پذیرد که او در یادداشتی در روزنامه کیهان در سال ۶۰ درباره بن بستی که بنی صدر مطرح می کند و در پی آن خواستار برگزاری رفراندوم است، می نویسد :”بن بست در جایی است که قانون نباشد.”

دین باید در مقابل آزادی محدود شود

و اما م.خ در گردهمایی سال ۸۷ دانشگاه تهران می گوید:”اگر دین در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود، نه آزادی”

 

 

سجاد یزدی نژاد- آمار ۹۰

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi