پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:49:22 - پنجشنبه 25 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ورود نسل پنجم شبکه های مخابراتی به ایران
رییس پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت: ورود نسل پنجم شبکه های مخابراتی به ایران یکی از از برنامه های پژوهشگاه درسال آینده است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا، دکتر ‘ محمد خوانساری ‘ روزچهارشنبه درهمایش داده های عظیم با تاکید بربومی سازی فناوری های نوین درکشورافزود: توسعه صنعت فناوری های نوظهورهدف اصلی برگزاری چنین همایش هایی درکشور است.

وی بیان کرد: درجایگاه کلان خدمات، استانداردها و زیرساخت های مورد نیاز درهر فناوری باید بررسی شود و پس از آن لازم است به موضوع آموزش، پژوهش و ترویج فناوری های نوظهور پرداخته شود.

خوانساری گفت: با توجه به گسترش فناوریهای نوین در جهان، لزوم بسترسازی جهت بومی سازی و بکارگیری این داده ها در کشور احساس می شود.

وی در خصوص بیگ دیتا و فرصت هایی که این فناوری در کشور می تواند به وجود می آورد، اظهارکرد: کاربرد داده های عظیم در تحلیل داده های بدون ساختار به منظور پیش بینی و بهینه سازی آینده ضروری است.

وی یادآور شد : تا دهه اول سال دو هزار بیشتر داده ها ساختارمند بودند، اما به واسطه حضور اینترنت امروزه بیش از ۸۰ درصد از داده ها بدون ساختار هستند که از طریق رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها تولید می شوند.

خوانساری با اشاره به اینکه ایران یکی از تولید کنندگان این نوع داده ها است،افزود: باید بدانیم که از بازار ۲۵ میلیارد دلاری داده ها چه سهمی به ایران تعلق دارد.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد اینگونه داده ها در اروپا و شمال آمریکا تولید می شود که دلیل این امر زیرساخت ها، خدمات و وسائل ارتباطی است.

وی اظهارکرد: ایران باید در زمینه ذخیره سازی، تولید، خدمات و تحلیل و نگهداری این داده ها به صورت بومی سازی شده فعالیت کند و شرکت های دانش بنیان می توانند در این زمینه موثر باشند.

نامگذاری نسل های تلفن همراه عموما به تغییر ماهیت بنیادی خدمت ارائه شده اشاره دارد، در سال ۱۹۸۱ نسل اول تلفن همراه با تلفن های همراه آنالوگ آغاز شد هنگامی که فناوری آنالوگ جای خود را به فناوری دیجیتال می داد نسل دوم تلفن همراه در سال ۱۹۹۲ آغاز شد.

در سال ۲۰۰۱ یعنی زمانی که پشتیبانی از چند رسانه ای ها (مانند ارتباط تصویری) کلید خورد نسل سوم تلفن همراه شروع شد، طی سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ نسل چهارم ‘واقعی” تلفن همراه که پروتکل شبکه آن اساسا مبتنی بر اینترنت است منجر به ایجاد امکان اتصال پهن باند چند گیگابیتی شد، سرعتی که بیش از چهارصد برابر سرعت تعریف شده برای اینترنت پهن باند در کشور ایران خواهد بود.

همچنین روز گذشته پنج کارگاه آموزشی با موضوع داده های عظیم(Big Data) در محل برگزاری این همایش با موضوع ‘ بررسی راهکارهای داده های عظیم میتنی بر مجازی سازی داده و رایانش ابری’، ‘آشنایی با اکوسیستم هادوپ’، ‘ معرفی پایگاه های داده پرکاربرد در داده های عظیم’، ‘آشنایی با زیرساخت لازم برای توسعه کاربردهای داده های عظیم’ و ‘کاوش داده های عظیم’ ارایه شد.

همایش ‘داده های عظیم’ امروز با حضور تمامی شرکت ها و سازمان های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi