پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:16:19 - شنبه 21 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
همراه با جاذبه های گردشگری کرمان؛
خودنمایی ۶۰ درصد از آثار تاریخی کرمان در دل طولانی ترین راسته بازار خاورمیانه+تصاویر
کرمان دیار کریمان یکی از تاریخی ترین شهرهای استان است که از گوشه گوشه این کویر زیبایی نمایان است و منحصر به فرد ترین آثار تاریخی را در دل خود جای داده است که این زیبایی ها در ایام عید همراه با شکوفه های بهاری چندین برابر نمایان شده و می تواند کرمان را آماده میزبانی از میهمانان سراسر کشور کند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان کرمان دیار کریمان یکی از تاریخی ترین شهرهای استان است که از گوشه گوشه این کویر زیبایی نمایان است و منحصر به فرد ترین آثار تاریخی را در دل خود جای داده است که این زیبایی ها در ایام عید همراه با شکوفه های بهاری چندین برابر نمایان شده و می تواند کرمان را آماده میزبانی از میهمانان سراسر کشور کند.

این راسته بازار از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می‌شود. هر بخش از بازار کرمان در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده و به خاطر برخی ویژگیهایش در ایران منحصر به‌ فرد و دارای شهرت جهانی است. این بازار طولانی‌ترین راسته بازار ایران محسوب می‌شود.

بازار کرمان که به بازار گنجعلی‌ خان نیز شناخته می‌شود، یکی از مهمترین مراکز تاریخی و همچنین تجاری کرمان است به طوری که بیش از ۶۰ درصد آثار تاریخی این شهر را در خود جای داده است.

نمای گچبری در سقف این چهارسوق زیبا مربوط به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش است و هنوز در جای جای این سقف نقاشی های رنگ روغن قابل مشاهده است.

راسته بازار کرمان که در مقایسه با دیگر بازارهای ایران معماری متنوع و بی نظیری دارد ترکیبی از هنر دوره‌های مختلف است به اضافه این که در هر یک از این بازارها بناهایی چون مسجد و حمام نیز وجود دارد.

صفه عزاخانه، مسجد وکیل، مسجد گنجعلی خان و مسجد چهلستون هر یک مساجدی هستند که با نام بازار اصلی خود که جزیی از بنای آن هستند نامیده می‌شوند و از شکل خاص هر یک از حمام‌ ها یا مسجدها در بازارهای مختلف می‌توان نوع معماری دوره ایجاد شان را بررسی و به نتایج جالبی رسید.

 

 

     

 

 

این بازار در اطراف خود دارای بناهای دیگری است که هر یک در ارتباط با بازارهای مختلف و در دوران‌ های مختلف به وجود آمده‌ اند به طور مثال مجموعه ابراهیم خان که از بناهای معروف است شامل مدرسه و مسجد و کاروانسرا و حمام می‌شود و یا مجموعه وکیل که در بازار وکیل قراردارد و مدرسه و مسجد وکیل را در خود دارد و به دستور محمد اسماعیل خان وکیل المک حاکم کرمان در ۱۲۸۲ ه-. ق (۱۸۵۶ میلادی) و پسرش مرتضی قلی خان وکیل ثانی و اولادش مجموعه بزرگی شامل کاروانسرا، بازار، حمام، مسجد، ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می‌شود و بازار آن از زیباترین بازارهاست. بخش تجاری که بازار وکیل خوانده می‌شود بین مسجد جامع و ارگ قرار گرفته بود.

یکی از ویژگی‌ های دیگر بازار کرمان بازارهایی که به صورت غربی و شرقی این بازار را قطع کرده اند که دو بازار قلعه و قلعه محمود در راستای هم و در جهت عمود بر راستای بازار قرار دارند.

بازار قلعه به دلیل نزدیکی به بازار راسته از رونق بیشتری برخوردار است اما هم اینک تعدادی از مغازه‌ های بازار قلعه که دورتر از بازار اصلی هستند در دست پارچه فروشان خارجی هستند.

بازار قدمگاه که در حال حاضر بیشتر محل خرید و فروش‌ های خرد و محل حضور دستفروشان در ساعات پایانی روز است در قسمت روبروی درب مسجد جامع به بازار عطاران کرمان می‌پیوندد و در این بازار حدود ۱۰ الی ۱۵ عطاری در کنار هم به فروش داروهای گیاهی کرمان می‌ پردازند.

 

 

 

 

 

بازار سرپوشیده کرمان دارای دو راسته اصلی است که همدیگر را به صورت دو خیابان متقاطع قطع کرده و در چهار راه خود چهار سوق را به وجود می‌آورد.

بازار بزرگ کرمان از بازارهای متفاوت چون بازار گنجعلی‌ خان، بازار اختیاری، بازار قیصریه زرگری، بازار مسگرها، بازار کفاش‌ ها، بازار کلاه مال‌ ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه محمود و بازار قلعه تشکیل شده است.

از دیگر بخش‌ های بازار کرمان چهارسوق‌ هایی است که این بازار را به دیگر بازارهای فرعی ارتباط می‌دهد نظیر چهارسوق گنجعلی‌ خان که محل تقاطع دو راسته بازار است و در گذشته این چهار سوق یکی از پر ترافیک ترین نقاط تجاری شهر کرمان بوده است.

در کنار توصیف همه این زیبایی ها باید مراقبت جدی از این آثار تاریخی به عمل آید تا آسیبی به آن ها نرسد و این آثار زیبا و جاذبه های گردشگری کرمان بتوانند نوروزی با خاطرت فراموش نشدنی را برای مسافران این دیار رقم بزنند.

 

 

 

انتهای پیام/م

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi