پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:04:25 - دوشنبه 8 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حمایت یک میلیارد ریالی پژوهشگاه رویان از برترین طرح خلاقانه در مهندسی بافت
مسابقه و سمینار ‘خلاقیت و نوآوری در مهندسی بافت’ برای اولین بار به همت پژوهشگاه رویان و به منظور رقابت دانشجویان و پژوهشگران جوان در بهمن ماه امسال برگزار می شود.

به گزارش “دانشجو آزاد“، دبیر علمی مسابقه ‘خلاقیت و نوآوری در مهندسی بافت’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: دوره نخست مسابقه و سمینار تخصصی ‘خلاقیت و نوآوری در مهندسی بافت’ با محوریت ‘رگ زایی’ در روزهای ۱۵ تا ۱۷ بهمن ماه به میزبانی پژوهشگاه رویان برگزار می شود.

دکتر سارا رجبی با بیان اینکه اغلب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب پروژه تحقیقاتی خود با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: در این سمینار و مسابقه سعی داریم دانشجویان و پژوهشگران جوان با چگونگی ارائه ایده های ارزشمند و بکارگیری آن در حوزه های کاربرد آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که مهندسی بافت یک مبحث میان رشته ای است و دانش رشته های مختلف همچون مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، بیولوژی، سلولی مولکولی، ژنتیک، زیست شناسی تکوینی، فیزیولوژی و علوم پزشکی را طلب می کند تمام دانشجویان و محققان رشته های فنی و مهندسی، علوم پزشکی و علوم پایه می توانند در این رقابت ها شرکت کنند.

پژوهشگر پسا دکتری رشته مهندسی بافت درباره موضوع دوره نخست این رقابت ها توضیح داد: ‘رگ زایی’ به عنوان مهم ترین اتفاقی است که باید برای زنده ماندن سلول درون داربست بعد از عمل پیوند به داخل بدن حیوان رخ دهد.

وی اضافه کرد: در شرایط عادی› فرآیند رگ زایی بسیار کند انجام می شود و حداقل به سه روز زمان نیاز دارد اما در این مدت، سلول بدون ماده غذایی و اکسیژن به سر می برد که این ‘هایپوکسی’ (نبود اکسیژن) در اغلب موارد به مرگ سلول منجر می شود.

رجبی از کند بودن روند رگ زایی به عنوان یکی از چالش های اساسی مهندسی بافت یاد کرد و گفت: امیدواریم در این مسابقه و سمینار، طرح های کاربردی خلاقانه ای برای کاهش زمان رگ زایی دریافت کنیم.

**حضور پروفسور ‘کاظم پور منفرد’ استاد دانشگاه برکلی آمریکا در سمینار خلاقیت مهندسی بافت

دبیر علمی مسابقه و سمینار ‘خلاقیت و نوآوری در مهندسی بافت’ به حضور پروفسور ‘محمدرضا کاظم پور منفرد’ استاد ایرانی دانشگاه برکلی کالیفرنیا در این سمینار تخصصی اشاره کرد و گفت: پروفسور کاظم پور که در زمینه مکانیک سلول فعالیت می کنند به عنوان سخنران کلیدی در این سمینار حضور خواهد داشت.

وی یادآور شد: دو روز نخست برگزاری سمینار به ارائه آموزش های مختلف به شرکت کنندگان پیرامون فعالیت های انجام شده در دنیا در زمینه ‘رگ زایی’ و همچنین چالش های این حوزه اختصاص دارد و روز پایانی نیز مسابقه ایده پردازی برگزار می شود.

به گفته رجبی، تعداد پنج ایده برتر در این مسابقه به صورت پوستر و پنج ایده برتر به صورت سخنرانی شفاهی ارائه خواهد شد و برترین طرح نیز علاوه بر دریافت مبلغ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی، از حمایت یک میلیارد ریالی پژوهشگاه رویان در اجرای این طرح برتر برخوردار خواهد شد.

وی تاکید کرد: علاقمندان به شرکت در این سمینار و مسابقه تا ۲۰ دی ماه فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اینترنتی پژوهشگاه رویان به نشانی http://cite.royan-ins.ir/ برای ثبت نام اقدام کنند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi