پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:59:27 - یکشنبه 6 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بیکاری بیش از حد دانشجویان و نبود تفریح سالم در دانشگاه
“دانشجو آزاد” سعی دارد عوامل گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر را در سلسله یادداشتهایی بررسی کند.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ براساس بررسی های انجام شده از طریق مصاحبه حضوری و پرسش نامه آماری، می توان عمده ترین عوامل گرایش دانشجویان به استعمال دخانیات را نیاز به آرامش و دوری از مشغله ذهنی، رفع خستگی و تجدید قوا، همراهی با دوستان، پر کردن اوقات فراغت و در نهایت، برخی عوامل محیطی دانست.

“دانشجو آزاد” سعی دارد تمام این موارد را در سلسله یادداشتهایی بررسی کند.

هر چند از دیدگاه اغلب دانشجویان، ظاهراً استفاده از اوقات فراغت و پر نمودن آن عامل چندان مؤثری در گرایش به استعمال دخانیات نمی‌باشد، لیکن با مشاهدۀ بسیاری جوانب دیگر می توان گفت، برخلاف آنچه در ظاهر امر به نظر میرسد، میتوان عامل فوق را در گرایش به استعمال دخانیات بسیار مؤثر دانست. از جملۀ این مسائل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخست، وقتی با دانشجویان صحبت می شود بسیاری از آنها بجای انتخاب گزینۀ مد نظر، از سایر عوامل مؤثر بر گرایش خود به استعمال دخانیات نام بردند و یکی از موارد ذکر شده توسط ایشان ” نبود تفریح سالم در دانشگاه” است.

ناگفته پیداست که نیاز دانشجویان به تفریح سالم در دانشگاه در مواردی مطرح می‌شود که اوقات فراغتی برای ایشان وجود داشته باشد و دانشجویان نیازبه استفاده از این اوقات فراغت داشته باشند. لذا بیان نمودن مسئلۀ “نبود تفریح سالم” به عنوان عاملی برای استعمال دخانیات توسط ایشان، نشان دهنده تاثیر اوقات فراغت و نیاز به استفاده از آن، در گرایش به استعمال دخانیات می باشد.

دوم، در بخشی از بررسی ها، این پرسش مطرح می گردد که فراهم نمودن امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بیشتر در دانشگاه، برای پر نمودن اوقات فراغت، چه میزان در کاهش گرایش به مصرف دخانیات مؤثر خواهد بود.

نکتۀ قابل توجه این است که اکثریت دانشجویان مورد بررسی این امر را در کاهش استعمال دخانیات مؤثر دانسته‌اند، حتّی بخش قابل توجهی از ایشان اظهار داشتند که فراهم گردیدن چنین امکاناتی سبب عدم استعمال دخانیات توسط ایشان خواهد گردید. همانطور که در بالا ملاحظه شد، مؤثر دانستن وجود یا فقدان تفریح سالم و امکانات تفریحی در دانشگاه، دلالت بر تأثیر اوقات فراغت و نیاز به استفاده از آن، در گرایش به مصرف دخانیات دارد و لذا باید این عامل را مدنظر قرار داد.

سوم، اکثر دانشجویان، بیشترین زمان استعمال دخانیات را ساعتهای بین کلاسی یا ساعتهای بیکاری میدانند. این امر نیز همانند موارد فوق، نشاندهندۀ این است که وجود اوقات فراغت بیش از حد متعارف در دانشگاه میتواند عاملی بسیار تأثیرگذار در گرایش به مصرف دخانیات باشد.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi