پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

14:00:25 - دوشنبه 24 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۳۰ هزار کودک در استان کرمان از تحصیل بازمانده اند/ مسئولان واقعیات جامعه را پنهان می کنند تا احساس مسئولیت نکنند
چهار میلیون کودک بی سواد در ایران وجود دارد از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل هستند که ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر آنها در استان کرمان هستند و باید به رسمیت شناخته شوند.

به گزارش “دانشجوآزاد” جمیله حدادزاده روز گذشته ۲۳ خردادماه در همایش منع کار کودک که در محل تالار اندیشه دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد اظهار کرد: کودکان، خود را با دیگران مقایسه می کنند و علت رفتار خودشان را محیطی ولی رفتار سایرین را ناشی از ویژگی های شخصیتی می دانند.

جمیله حداد زاده

وی با اشاره به اینکه کودکانی که رفتارهای پرخاشگرانه و بزه کارانه دارند غالبا قضاوت اخلاقی ناپخته ای دارند، افزود: کسب اعتماد به نفس در حوزه مهارت های جسمانی، شناختی و اجتماعی و ارزش مثبت یا منفی قائل شدن برای خود رابطه مستقیمی با شناخت هویت کودک دارد در حالیکه کودکان کار در زمینه شناخت از خود دچار مشکل هستند و اکثر کودکانی که ترک تحصیل کرده اند در سنین کودکی و نوجوانی بوده و این کودکان به لحاظ شناختی در حوزه درسی تامین نشده اند.

حدادزاده بیان کرد: کودکانی که بهره هوشی زیر ۸۶ را دارند قادر به گذراندن نظام آموزشی کشور ما نیستند و خود به خود از این سیستم حذف می شوند اما این کار در مدرسه مشتاق ادامه دارد و باعث می شود تا کودکان از سیستم آموزشی حذف نشوند.

مشاور شیرخوارگاه مادر گفت: متاسفانه از آنجا که این کودکان حمایت لازم از جانب خانواده را ندارند در جامعه هم دچار مشکل می شوند و بعضا مورد سوء استفاده و بهره کشی حتی در زمینه جنسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در هر کدام از حوزه ها کودک دچار آسیب شود در سایر حوزه ها نیز آسیب پذیر خواهد شد و متاسفانه پایه اصلی در زمینه شکل گیری هویت آنها دچار آسیب می شود.

مصرف مواد مخدر در کودکان کار از همسالانشان بیشتراست

حدادزاده تصریح کرد: متاسفانه سن بلوغ جنسی کودکان کار پایین تر از سایر کودکان است چرا که در معرض آسیب هایی هستند که سایر کودکان قرار ندارند، همچنین مصرف موادمخدر در این کودکان بیش از همسالان خود است و خلاهایی را ایجاد می کند که جبران پذیر نیست.

وی با بیان اینکه کودکان کار دریافت های مثبت و عاطفی از سوی دیگران ندارند گفت: نگاه اغلب ما نگاه اکراه و ترحم به این کودکان است و موجب می شود تا عواطف درست در این بچه ها پرورش نیابد و موجب بروز بسیاری از اختلالات روانی در این کودکان می شود.

حدادزاده اظهار کرد: سن ۵ تا ۱۲ سالگی سن بازی های تقلیدی در کودکان است و کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آنها را باور کرده است، بهترین شخصیت ها برای شروع تقلید والدین، خواهران، برادران و همسالان کودکان هستند، ضمن اینکه بازی کارکردهای ذهنی و شناختی را ارتقا می دهد.

عضو هیات مدیره انجمن دوستداران کودک مشتاق یادآور شد: خانواده، اعتماد به نفس، ارزش های مثبتی دریافتی و عاطفی و همچنین بازی ها عوامل بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودکان هستند اما وقتی یک کودک کار با زدن نقاب بزرگسالی به چهره خود تجربیات کودکی را نداشته باشد درحالیکه اقتضای کودکی بازی کردن است و اگر شرایط این بازی برای آنها فراهم نشود به سمت بازی هایی می رود که مناسب او نیست.

وضعیت ایران در رابطه با کودکان کار بحرانی است

در ادامه زهرا موسی پور مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری ضمن تشکر از روشن سازی های حدادزاده در زمینه وضعیت کودکان کار گفت: امروزه جوامع پیشرفته و درحال توسعه به شدت درگیر معضل کودکان کار هستند اما طبق آمار موجود متاسفانه کشور ما در وضعیت بحرانی نسبت به این مساله وجود دارد.

زهرا موسی پور

وی اذعان کرد: با نگاه روانشناسی و جامعه شناختی به این معضل باید به دنبال راهکارهای مناسبی باشیم و از تجارب جهانی هم استفاده کنیم همچنین تشکل های های مردم نهاد برای رسیدگی به این مشکلات اجتماعی بسیار کارساز هستند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد: دستگاه های متولی که امروز در کشور وجود دارند باید به مسائل کودکان کار بپردازند و یک هم افزایی بین این دستگاه وجود داشته باشد ، و مکان های برای کودکان کار باشد از قبیل بهزیستی، نیروی انتظلمی ،آموزش و پروش و فنی وحرفه ای با کمک تشکل های مردم نهاد تا بتوانند این موضوع را مدیریت کنند..

موسی پور تاکید کرد:کودکان کار این سوال را در جامعه از ما میپرسند که جامعه چه کاری برای ما انجام می دهد و زمانی که پاسخ درستی دریافت نکنند می تواند بزرگترین کارهای ضد اجتماعی را در جامعه رقم بزنند.

با وجود کودکان کار در حاشیه شهر کرمان دیگر نباید از دشمن خارجی ترسید

وی ادامه داد: زمانی که به همراه استاندار کرمان به حاشیه های شهر رفتیم و وضعیت کودکان کار را رصد کردیم گفتم آقای مهندس با این شرایطی که داریم نباید از دشمن خارجی بترسیم!

وی توضیح داد: جوانانی که در خیابان افراد دیگر را می بیند و وضعیت خود را از لحاظ رفاهی و اقتصادی با دیگران مقایسه می کنند و تفاوت معنی داری را ملاحظه می کنند به هیچ شکلی نمی توانند این بی عدالتی را در جامعه تحمل کنند و به بزرگترین تهدید برای جامعه تبدیل می شوند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری در پایان خاطرنشان کرد:ما امیدواریم روشن سازی های بیشتر در سطح جامعه صورت بگیرد؛ ما باید این واقعیت را بپذیریم که کودکان کار وجود دارند و باید آن ها را ساماندهی کنیم و راهکار های مدونی برای ازبین بردن این معضل اجتماعی ارائه دهیم.

 

در ادامه دکتر”سیامک زند رضوی” عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران اظهار کرد: همراهی اختیاری کودک با والدین و نزدیکان مورد اعتماد در فعالیت هایی که برای وی جذاب و آموزنده است و به وقت دلخواه آن را ترک کرده و مشغول بازی می شود کار کودک محسوب نمی شود.

زندرضوی

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار ۱۶۸ میلیون کودک در جهان به کار کردن وادار می شوند افزود: اکنون حضور مهاجران در کشور و استان ما به اقتصاد کمک کننده است و به همین جهت حضور آنها را پذیرفته ایم.

۳۰ هزار کودک در استان کرمان از تحصیل بازمانده اند

زند رضوی با بیان اینکه چهار میلیون کودک بیسواد در ایران وجود دارد، گفت: از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل هستند که ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر آنها در استان کرمان هستند و باید به رسمیت شناخته شوند.

استادیار بخش علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان سپس تصریح کرد:  لازم است باور اینکه والدین به عنوان صاحبان و مالکان کودک مسوولیت تامین زندگی، آموزش و رفاه کودک را دارند، تبلیغ شود.

زندرضوی بیان کرد: آموزش با کیفیت کلید کودکان کار و آینده کشور است، اما با وجود فرمان سال گذشته رهبری و اقدامات دولت، هنوز پنج گروه از کودکان مهاجر موفق به ورود به مدارس برای تحصیل نشده اند؛ کسانی که به زمان ثبت نام نرسیده اند، کودکانی که والدین آنها امکان پرداخت شهریه تحصیل را ندارند، کودکانی که سن آنها به پایه تحصیلشان نمی خورد و کسانی که نان آور خانواده هستند و ساعت کارشان با ساعت مدرسه سازگار نیست.

وی ادامه داد: هنوز هم در فرهنگ غالب خود ما و مهاجرین نسبت به تحصیل دختران موانعی وجود دارد که این مساله به کار فرهنگ جدی نیاز دارد.

زندرضوی در بخش دیگری اظهار کرد: پژوهش عملی مشارکتی و رویکرد پروژه ای در دنیا خیلی شناخته شده است و مرکز دوستدار کودک مشتاق به مدت ۱۰ سال به این روش عمل می کند.

عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه بایستی یک محیط یادگیری که همه جا قابل برپایی است راه اندازی شود، تاکید کرد: محبت، خندیدن، داد زدن و گریستن تجربه خوب آموزشی است، ضمن اینکه ما نباید از کمبود فضا و تعداد زیاد کودکان بهراسیم بلکه باید راه حل دیگری برای آن بیاندیشیم، راه حل همه کمبودها آموزش مربیان و داوطلبان عاشق و با علاقه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم قانون سازمان های مردم نهاد بزودی تصویب شود تا از این سرگردانی و تحت تعقیب بودن خارج شویم و بتوانیم از توان سمن ها در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و به ویژه منع کار کودکان بیشتر استفاده کنیم

در انتها سرهنگ “علیرضا پریور” با اشاره به مشکل احساسی بودن جامعه امروز اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که هنوز در مرحله احساسی باقی مانده و به سمت عقلانیت حرکت نکرده است و تا زمانی که به سمت عقلانیت گام برنداریم قادر به انجام هیچ کاری نخواهیم بود.

سرهنگ پریور

۵۶ درصد افراد بزهکار دوره راهنمایی را به پایان نرسانده اند

وی افزود: در نظام آموزشی ایران ضریب دشواری طی کردن دوره راهنمایی ۸۵ است و ۵۶ درصد افراد بزه کار امروز کسانی هستند که نتوانسته اند این دوره را به پایان برسانند و در نتیجه ترک تحصیل کرده و اکنون در کانون اصلاح و تربیت به سر می برند.

۱۱ میلیون حاشیه نشین در ایران

پریور با بیان اینکه در نظام آموزشی ما فقط اطلاعات در ذهن کودکان ریخته می شود و به مسائل عاطفی و … توجه نمی شود، گفت: بیش از ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین در ایران داریم که بستر بروز بسیاری از آسیب ها می شوند، همین کودکانی که اینجا به دنیا آمده و بزرگ شده اند وقتی محرومیت خود را با دیگر مناطق شهر می بینند منجر به بروز بسیاری از بزه ها می شود، ضمن اینکه در اینجا مسوولین هم بسیار مقصر هستند چرا که در زمان مناسب اقدام مطلوب را انجام نداده اند.

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با هشدار اینکه جامعه امروز ما به شدت بیمار و تب کرده است، تصریح کرد: باید پرسید که اکنون چقدر از جامعه شناسان بهره گرفته می شود و یا دانشگاه ها چقدر افراد متخصص تحویل جامعه می دهند؟ در جامعه ای که افراد بدون توجه به تخصص خود مسوول شوند و تصمیم گیری های غلط داشته باشند این روند ادامه خواهد داشت و روز به روز نگرانی و آسیب های اجتماعی ما بیشتر می شود.

مسئولان واقعیات جامعه را لاپوشانی می کنند تا احساس مسئولیت نکنند

پریور گفت: اگر جامعه ای فاقد وفاق و سرمایه اجتماعی باشد به سمت نزول می رود و اکنون جامعه ما به شدت به سمت اضمحلال حرکت می کند و چه باور کنیم یا خیر امروز واقعیات اجتماعی لاپوشانی می شود و چون گفته نمی شود احساس مسوولیت هم نیست.

وی در ادامه افزود: در شهر و استان کرمان حداقل در طول سال سه هزارطلاق رخ می دهد و ۱۵۰۰ زن مطلقه که فاقد پشتوانه هستند در جامعه رها می شوند که این معضلات تبعات متعددی درپی دارد.

جامعه شناسان باید بر سر مسئولین بی مسئولیت فریاد بزنند

پریور در پایان عنوان کرد: در بخشی از استان کرمان کاری با عنوان اجتماعی کردن نظم و امنیت، در حال انجام است و درپی آن اعلام شده است در یک منطقه ۷۰ درصد افراد اعتیاد دارند! حتی اگر این میزان ۳۰ درصد هم باشد فاجعه بار است و جامعه شناسان باید بر سر مسوولین بی مسوولیت فریاد بزنند.

 

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi