پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

18:59:03 - چهارشنبه 12 مهر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان سنگ‌های قیمتی استان کرمان:
«گارنت سبز» نگین جواهری که خام فروخته می‌شود
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های زینتی استان کرمان گفت: بی‌توجهی به معادن گارنت خام‌فروشی را افزایش داده است.

 به گزارش دانشجو آزاد: احمد منصوری‌نژاد د از بی‌توجهی به معادن گارنت در جنوب استان کرمان خبر داد و گفت: در شهرستان‌های بافت و جیرفت دو معدن بزرگ گارنت وجود دارد که محلی و خصوصی هستند اما بی‌توجهی به آنان سبب شده است که مردم به صورت خام آن را راه‌فروشی کنند و عملا خام از استان خارج شود.

وی به سنگ زینتی گارنت در استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: این سنگ از خانواده سنگ‌هایی است که قابلیت تراش و زاویه خوردن دارد مانند الماس و در سه رنگ سبز، قرمز و قهوه‌ای وجود دارد اما پرطرفدارترین نوع این سنگ «رنگ سبز» آن است.

رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان طلا ادامه داد: در سطح استان کرمان دو معدن از این سنگ در شهرستان‌های بافت و اسفندقه جیرفت وجود دارد که به صورت شخصی بهره‌برداری و اداره می‌شوند که توسط مردم محلی استخراج شده و در اصل متعلق به مردم این منطقه هستند.

وی اذعان کرد: سنگ گارنت بسیار گران قیمت است و از قیراطی ۲۰۰ تا دو هزار دلار قیمت تراش خورده آن در بازار است که متاسفانه راه‌فروشی و با قیمت پائین عرضه می‌شود و به علت برداشت‌های غیر اصولی تقریبا معادن آن کور شده‌اند.

منصوری‌نژاد افزود: ما پیشنهاد دادیم که مردم این مناطق از دستگاه‌های پیشرفته و اصولی برای استخراج استفاده کنند تا استخراج درست و صحیح موجب اشتغالزایی برای مردم این منطقه شود ضمن اینکه برای خود مردم هم باقی بماند.

رئیس انجمن تولید کنندگان طلا و سنگ‌های زینتی با بیان اینکه متأسفانه برداشت‌های غیراصولی معادن گارنت را کور کرده ‌است، گفت: مردم این مناطق از دستگاه‌های اصولی استفاده نمی‌کنند و سنگ‌ها را به صورت راه‌فروشی به خریداران عرضه می‌کنند اما اگر علم تراش آن را می‌آموختند به صورت تراش خورده و با عنوان سنگ جواهر می‌توانستند آن را عرضه کنند که بسیار ثروت‌آفرین بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد داده‌ایم که مردم این مناطق برای آموزش اقدام کنند تا اصول تراش و استخراج صحیح را بیاموزند به قیمت جهانی این سنگ زیبا و خوش‌تراش را بفروشند تا از خام‌فروشی با قیمت‌ پائین جلوگیری شود.

پیشنهاد ساخت کارخانه استحصال طلا را به شرکت ملی مس در کرمان داده‌یم

ما برای جلوگیری از فرصت‌سوزی در عرصه طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی پیشنهاد ساحت کارخانه فرآوری و استحصال را به مسئولان استان داده‌ایم که با استقبال روبه‌رو شد.

رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های زینتی تأکید کرد: پیشنهاد ما اینگونه بود که شرکت ملی مس که بزرگترین دارنده معدن در استان کرمان است و به جز مس طلا، نقره و سنگ‌فیروزه را استخراج می‌کند در دو حالت عملیاتی کند.

وی ادامه داد: در حالت اول طلایی را که خودش استخراج می‌کند، فرآوری کند و به دیگر استان‌ها ارسال نکند تا برایش انجام دهند، زیرا تا کنون از لجن‌های معدن طلا استخراج می‌شد و به تهران فروخته می‌شد و به صورت شمش به استان دوباره فروخته می‌شد که پیشنهاد ما در این مرحله استحصال طلا توسط خود شرکت مس در کرمان بود.

منصوری‌نژاد عنوان کرد: دومین حالت این بود که شرکت مس شمش را در سه حالت برای خودش استفاده کند، اولین حالت اینکه از شمش به‌عنوان سرمایه شرکت نگه‌داری کنند، مورد بعد اینکه از شمش طلا بسازید و به عنوان بزرگترین شرکت در دنیا با عنوان سازنده محصولات طلا شناخته شوید و آخرین حالت اینکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی یک بخش از درآمد را به صنعت‌گران این عرصه بدهید تا با طلا کار کرده و محصولاتی را تولید کنند و با ایجاد ارزش افزوده اُجرت کار را از آنان اخذ کنید.

رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان طلا و جواهر استان اذعان کرد: با پیشنهاد ما در سطح استان موافقت شده است و شرکت مس با شهرداری استان به مذاکره نشسته و توافق کرده‌اند که مکانی در اختیار شرکت مس قرار گیرد تا کارخانه احداث شود و تولیدکنندگان نیز در کنار آنان شروع به کار کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مقرر شده که هم شرکت مس تولیدکننده باشد و هم اینکه به فعالین این صنعت کمک کند تا ضمن تولید، راه‌های ارزآوری را به آنان نشان دهد که بتوانند در سطح کشور و منطقه قوی شوند ضمن اینکه این حرکت باعث رشد کسب‌وکار و توسعه اشتغال در استان خواهد شد.

انتهای 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi