پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:25:29 - پنجشنبه 19 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چند عدد سیب زمینی سرخ شده یک مکتب را به جهان ارایه می دهد
به نظرتان چگونه میشود ایدئولوژی و مکتب مورد نظرمان را به جهان ارایه دهیم ؟ ایا به وسیله رسانه یا کتاب و بمب یا غذا!!!

دانشجو آزاد“؛ سوسیس ،نوشابه ،برگر،پیتزا و….در نگاه اول چه چیزی را به ذهنتان متبادر میکند شاید با خود بگویید اینها تنها غذای انسان اند و بس حال اگر چنین اعتقادی دارید شاید(شاید)بعد از خواندن این متن نظرتان تغییر کند.

به نظرتان چگونه میشود ایدئولوژی و مکتب مورد نظرمان را به جهان ارایه دهیم ؟ ایا به وسیله رسانه یا کتاب و بمب یا غذا!!! بله غذا و برند غذایی یکی از همین راه هایی است که انگلو ساکسون ها از ان به خوبی استفاده کرده اند .

شاید در نگاه برخی انسان ها !! رستوران های زنجیره ای مکدونالد به عنوان بزرگ ترین رستوران زنجیره ای با بیش از ۳۵ هزار شعبه در جهان که روزانه به بیش از ۷۰ میلیون انسان غذا میدهد یکی از همین برند های غذایی است .

مکدونالد به عنوان کالایی که حتی رئیس جمهور آمریکا هم برای آن تبلیغ میکند .حال چرا یک برند غذایی تا این حد بزرگ میشود که دولت آمریکا تبلیغ برای آن را در دستور کار خود قرار میدهد؟

بیایید برگردیم به سال ۱۹۹۱ زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید .عده ای علت این فروپاشی را اصلاحات اقتصادی یا اصلاحات سیاسی که در محافل سیاسی دنیا به عنوان نفوذ غرب در شوروی به کار میبرند میدانند ولی خود میخائیل سرگئیویچ گورباچُف که در حال حاضر استاد تاریخ سیاسی در آمریکا است پاسخ جالبی به این مساله میدهد و میگوید:

وقتی که اولین شعبه مکدونلد در موسکو افتتاح شد مردم برای خوردن برگر آمریکایی صف کشیدند ۷ کیلومتر صف برای خوردن برگر امریکایی تشکیل شد و ما غفلت کردیم آن زمان بود که زنگ خطر زده شده بود و راز شکست ما فقط یک چیز بود یعنی مکدونالد.

زمانی که آمریکایی ها خواستند با شوروی روابطشان را احیا کنند در متن مذاکرات هست که جزء اولین درخواست ها بازگشایی رستوران مکدونالد در موسکو است .

مکدونالد فقط یک غذا نیست یک برند است یک فرهنگ و ایدئولوژی است این ایدئولوژی آمریکایی و مصرف زدگی است.

مکدونالد نماد جهانی شده سبک زندگی غربی است .غربی که به گفته الکساندر ازادگان که استاد یکی از دانشگاه های آمریکا است.

به علت بالا بودن هزینه های زندگی در آمریکا باید زن و مرد شب و روز “سگ دو” بزنند اگر بچه ای داشته باشند که این قضیه بیشتر میشود و به علت نبود نظارت روی فرزندان انها را اینترنت تربیت میکند و فرزندی که به وسیله اینترنت بزرگ شود وضعیتش مشخص است.

مکدونالد وقتی وارد یک جامعه شود فرهنگ پشت سر خود را هم با خود می اورد .

چرا یکی از برند های صنعتی به ایران نمی اید که صنعت ایران را بهبود بخشد؟

حال میفهمیم که چرا بعد از توافق هسته ای ایرا ن با گروه ۵+۱ رستوران مک دونالد اعلام کرد میخواهد در ایران شعبه داشته باشد

چرا فقط این برند های مصرفی مثل مک دونالد ونایک و ادیداس و…پشت در های ایران صف کشیده اند و چرا در این چند هفته اخیر روسای فروشگاه های زنجیره ای دنیا این همه مشتاق ورود به ایران هستند؟؟

مکدونالد میخواهد با یک تیر دو نشان بزند :یکی پولی که به جیب میزند و دیگری که اتفاقا دستاورد اصلی اش نیز می باشد ارایه فرهنگ آمریکایی به ایرانی هاست ،تغییر فرهنگ ایرانی اسلامی است و در یک کلام نفوذ است در افکار مردم ،در نگرش مردم همانطور که با این کار شوروی را به فروپاشی کشاندند .ولی غافل از این اند که این ملت اگر قرار بود اندک تغییری در نگرش و ایمانشان رخ دهد نزدیک به چهل سال با تمام مشکلات و تحریم ها و جنگ های تحمیلی و بحران ها پای حرفشان ایستادگی نمیکردنند.

نویسنده: رضا آتشی

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi