پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:10:25 - سه شنبه 24 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا دانشجویان به وسایل الکترونیکی احتیاج دارند؟ +دانلود مقاله
وسایل الکترونیکی این روزها نقش بسیار زیادی در روزمرگی افراد جامعه دارند؛ دانشجویان اما بیشترین مواجهه را با وسایل الکترونیکی دارند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به راستی پیشرفت تکنولوژی و رشد روز افزون دانش بشری در حوزه وسایل الکترونیکی کاربردی، تا چه حدی توانسته جای خود را در بازار و نیازمندی‌های جامعه علی الخصوص دانشجویان ایجاد کند؟

علی رغم کاربردهای علمی و فنی این وسایل اما پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی، دانشجویان را به تفریحاتی سوق داده است که هم هیجان بیشتری دارد و هم خستگی کمتر!

نه فقط در خوابگاه‌های دانشجویی بلکه اگر در سرتاسر جامعه اگر چرخی بزنید، وسایل ارتباط جمعی اندرویدی و لب‌تاب‌های کم حجم را می‌بینید که فراگیر شدهاند و بیشترین جایگاه را در اوقات فراغت عموم پر کرده‌اند.

نیازمندی به اینترنت و دسترسی آنلاین به منابع علمی و تجربی سراسر جهان از طریق اتصال به شبکه جهانی وب، امروزه به یکی از مهمترین و البته ابتدایی ترین خواسته‌های دانشجویان در هر مقطعی بدل شده است و بنا به رشته، گرایش و هدف کوتاه مدت یا بلند مدت ارتباط مستقیم دارد.

یکی از مهمترین کاربردهای وسایل الکترونیکی در بین دانشجویان، توان محاسبه سریع این وسایل در زمینه‌های مختلف و خروجی‌های قابل ارائه از آمار و اطلاعاتی است که صورت خام آن احتمالا برد کافی در انتقال مفاهیم را ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده، از دیدگاه دانشجویان ابزارهای یادگیری الکترونیکی کمترین تأثیر را بر دروسی چون فهرست‌نویسی، رده بندی و نمایه سازی دارند که به سازماندهی انواع منابع در کتابخانه ­ها مربوط هستند.

بر اساس تحقیق دو دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از نگرش ۱۰۰ دانشجوی این رشته  در دانشگاه یزد به آموزش الکترونیکی نتایج جالبی بدست آمده است.

بر اساس نتیجه بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌های این پرسشنامه، نگرش دانشجویان مساعد برای آموزش­ الکترونیکی است و این وضعیت می‌تواند با فراهم آوردن تجهیزات لازم توسط دانشگاه و توجه به سایر عوامل مشوق از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، بهبود یابد.

در بخش دیگری از نتیجه این پرسشنامه از دیدگاه دانشجویان، ابزارهای یادگیری الکترونیکی بیشترین تأثیر را بر روی دروسی که دانشجو را در استفاده از کامپیوتر و اینترنت توانمند می‌سازند و نیز دروسی که به شناخت انواع و نمونه‌های منابع اطلاعاتی کمک می‌کنند، دارند.

همچنین از دیدگاه دانشجویان ابزارهای یادگیری الکترونیکی کمترین تأثیر را بر دروسی چون فهرست‌نویسی، رده بندی و نمایه سازی دارند که به سازماندهی انواع منابع در کتابخانه‌ها مربوط هستند.

به نظر می‌رسد بهره‌مندی از برترین تکنولوژی ارتباط جمعی نیز را می‌توان در زمره نیازمندی‌های دانشجویی به وسایل الکترونیکی عنوان کرد؛ تبادل اطلاعات در هنگام تحقیقات، انتشار نتایج آزمون و خطا و مسورت با اهل علم و تحقیق در سراسر جهان، یکی دیگر فواید وسایل الکترونیکی است.

برای دریافت فایل اصلی مقاله اینجــــــــا کلیک کنید.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi