پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:21:46 - چهارشنبه 11 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی قطار ازدواج دانشجویی سرعت می‌گیرد/ چه کسانی شهامت بله گفتن را داشتند؟
زیباترین اتفاق دانشگاهی در سال ۹۴ را شاید بتوان جشن ازدوااج دانشجویی عنوان کرد چرا که در شرایط فعلی پیوند نیمه های گمشده دانشجویی روزنه نوری است در این کوران خاکستری رو به تاریکی!

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو، در سالی که گذشت دانشگاه‌ها اتفاقات و حاشیه‌های مختلفی داشتند از تجمع و کنسرت و درگیری گرفته تا اعتصاب و پایین بالا شدن شیب ملایم شهریه‌ها اما زیباترین اتفاق دانشگاهی در سال ۹۴ را شاید بتوان جشن ازوداج دانشجویی عنوان کرد چرا که در شرایط فعلی جامعه که حالا بنا به هر دلیل اقتصادی، اجتماعی  و … موجب کند شدن حرکت قطار ازدواج جوان‌های ما شده است پیوند نیمه های گمشده دانشجویی روزنه نوری است در این کوران خاکستری  رو به تاریکی!

خوب است بدانید اصطلاح ازدواج دانشجویی نخستین بار از سوی یکی از استادان دانشگاه تهران پیشنهاد شد و اولین جشن ازدواج در زمستان سال ۱۳۷۶ با کمک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی و با شرکت ۶۰ زوج از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. این رویکرد در سال‏های بعد در سایه پیام مقام معظم رهبری، حمایت نهادهای مختلف و هدایای بخش‏های مختلف دولتی و تبلیغات رسانه‏‌ها  به ویژه صدا و سیما به تدریج با اشتیاق بیشتری روبه‏رو شد؛ به گونه ای که شمار ازدواج‌‏های دانشجویی در سال ۱۳۷۸ به هزار و در سال  ۱۳۸۱ به چهار هزار مورد رسید.

پیش بینی‌ها برای سال ۱۳۹۴ حضور ۳۵ هزار زوج دانشجو در مشهد مقدس بود و روزانه ۲۳۰ زوج دانشجو در سامانه طرح همسفر تا بهشت www.ezdevaj.nahad.ir  ثبت نام می‌کردند و این آمار در روزهای پایانی ثبت نام حتی به ۵۷۰ زوج در طول روز هم رسید استقبال ها تا حدی بود که موجب  تمدید مهلت ثبت نام ها شد و خلاصه ۲۲ دی ماه سال گذشته اعزام ها کلید خورد.
در روزهای آغازین اعزام زوج های دانشجو حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان حرف های خوبی را به سمع و نظر همه آنها رساند «وی با تاکید بر لزوم آموزش مهارتهای زندگی به جوانان تاکید کرد: افزایش آگاهی و آموزش‌ مهارت‌های زندگی در طرح ملی همسفر تا بهشت، در راستای تقویت و تحکیم بنیان خانواده و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان، آگاهانه، پایدار و به هنگام است که زوجین بتوانند کمک‌کار هم برای رسیدن به کمال و آرمان‌های بلند باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها جوان‌ها را به خط‌ شکنی درباره موانع ازدواج توصیه کرد و افزود: ما در ازدواج دانشجویی به دنبال این هستیم که جوان‌ها جسارت به خرج دهند و زوائد، بیراهه‌ها و پیرایه‌هایی را که در مسیر ازدواج ایجاد شده است کنار بگذارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه زوج‌های دانشجو به رغم نداشتن اطمینان خاطر از وضعیت شغلی زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند، تاکید کرد: زوج‌های دانشجو با این اقدام خود، احساس مسئولیت، شجاعت، شهامت، همت بالا و عزم راسخ خود را نشان می‌دهند و قطعا این توان بالای تصمیم‌گیری با توکل برخدا موجب کسب موفقیت‌های بیشتری در زندگی آینده آنها می‌شود.»

در چندسال اخیر ازدواج دانشجویی روند رو به رشد نسبتاً موفقی داشته است به لحاظ هم پوشی دوره دانشجویی با بخشی از سالهای آغازین جوانی می توان این ازدواجها را پیوندهای آغاز جوانی تلقی کرد. ازدواج دانشجویی ، پیوند به موقعی است که از همان زمان آغاز با شور و نشاط  ویژه ای همراه است و زمینه ای برای بهره گیری بیشتر از سرمایه روحی مهیا می کند. زوج‌های دانشجو، در مقایسه با دختران و پسران مجرّدی که غالباً تنهایی را تجربه می کنند، فرصت انس و الفت با همسر جوانی می یابند که علاوه بر خروج از دایره تنهایی، معنا و مفهوم جدیدی نیز در زندگیشان پیدا می کنند و معنا جویی، مقدمه ای برای شور و نشاط بیشتر جوانی و بهانه ای برای مقابله در برابر مشکلات زندگی است.

در زندگی هر فردی شرایطی بوجود خواهد آمد که باید تصمیمات کوچک و بزرگی اتخاذ کند، بزرگی برخی از تصمیمات یعنی تغییر مسیر یک زندگی تا آخر عمر! شاید یکی از مهمترین تصمیمات در اوایل نوجوانی انتخاب رشته‌ تحصیلی باشد که در ادامه مسیر زندگی نقش مهمی دارد. در ادامه‌ راه نوبت به دانشگاه و کنکور و همچنین انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه می‌رسد  که  یکی از نقاط مهم تصمیم گیری در زندگی هر فرد خواهد بود.

اما حضور در دانشگاه و جو دانشگاهی جوانان را وارد فضای جدید می‌کند و شاید بتوان گفت اتمسفر دانشگاهی با تمامی دوران زندگی متفاوت تر است. این متفاوت بودن هم به دلیل قرار گرفتن شرایط سنی جوانان خواهد بود. یکی از این تفاوت ها شرایط تاهل دانشجویان است، جایی که برخی تصمیم می‌گیرند، ادامه مسیر زندگی خود را در کنار همسر خود باشند و در این بین ازدواج های دانشجویی حال و هوای خاصی دارد. دیدن همکلاسی دیروز در کنار آن یکی و یا در کنار دوست خود حس عجیبی را در انسان بر می‌انگیزد، البته که ازدواج‌های دانشجویی به دلیل سادگی معمول آنها باعث ترغیب دیگر همکلاسیشان خواهد شد، امری که مقام معظم رهبری هم به آن اذعان دارند و این می‌تواند قدمی در پایین آوردن سن ازدواج در جامعه باشد. البته بماند که برخی ها هم ترجیح می‌دهند ازدواج را به بعد از فارغ التحصیلی موکول کنند و هریک دلایلی را برای این کار ذکر می‌کنند؛ اما با اتمام آخرین امتحان دوران کارشناسی یکی از چند راه‌های تصمیم گیری در زندگی فرا می‌رسد که شاید مهمترین آن هم تصمیم به ازدواج باشد!

غلامعلی افروز مشاور و روانشناس برجسته نیز در خصوص ازدواج دانشجویی می گوید: «شناخت قبل از ایجاد احساس و ازدواج یکی از عوامل مهم در ازدواج موفق و زندگی پایدار است و قبل از اینکه شناخت شکل بگیرد و جامع شود بسیاری از عشق ها سوری و احساسی خواهد بود. به همین خاطر زوج های دانشجو باید به این نکته توجه زیادی داشته باشند.

وی ادامه می دهد ازدواج نیازی فطری، روانی و نشانی از حکمت خلقت است و یک هدف اساسی بیشتر ندارد که آن رسیدن به آرامش خواهد بود.»

 

پس از ذکر همه این قضایا خوب است این نکته را یادآور شد که خطر شکاف بین نسل ها در ایران خطری است که نمی توان چشم‌ها را روی آن بست به هر ۳۰ سال زندگی افراد، یک نسل می‌گویند و تولد فرزندان، متناسب با این چرخه ۳۰ ساله، تعریف می‌شود و اگر فرزندی قبل از ۳۰ سالگی والدین به دنیا بیاید، رابطه بهتری با پدر و مادر خواهد داشت و از نظر جسمی و روحی نیز سالم‏تر خواهد بود. اشکال ازدواج در سنین بالا، آن است که تفاوت سن بین والدین و فرزند، موجب می‌شود که فرزند از نظر جسمی و عاطفی نتواند توانایی‌های لازم ارتباطی را برقرار کند و به طور اجبار این وظیفه ارتباطی به مؤسساتی مانند مهدکودک‌ها و رسانه‌ها واگذار شود.

به همین خاطر مسلماً فرزندی که در این شرایط به دنیا می‌آید، نمی‌تواند در اغلب اوقات پدربزرگ و مادربزرگ خود را ببیند؛ چون آنها از دنیا رفته‌اند و این مسئله، با توجه به آن که ارتباط پدربزرگ و مادربزرگ در ارتقای تربیت فرزندان نقش مهمی دارد، مورد غفلت واقع می‌شود؛ زیرا تعامل نوه‌ها با پدربزرگ‏ها و مادربزرگ‌ها، همیشه مهم‏ترین عامل انتقال تجربیات اجتماعی و آموزشی سنت‌ها و فرهنگ‌ها به نسل‌های بعد بوده است.

مزایای ازدواج های دانشجویی را می توان  تسهیل فرایند ازدواج، نقش موثر در کاهش سن ازدواج، کاهش فاصله نسل ها، جلوگیری از رفتارهای غیرمشروع در محیط های دانشگاهی، آرامش ذهنی و روانی در اوج فرآیندهای فیزیولوژیکی و روحی جوانان دانشجو، افزایش انگیزه در بین جوانان دانشجو جهت تحصیل و ورود جدی به زندگی و … عنوان کرد.

 

به دست آوردن  آرامش روحی، پیامد منطقی و طبیعی ازدواج محسوب می شود ولیکن در ازدواج‌های دانشجویی آرامش مورد نظر به موقع حاصل می شود، زیرا زوجین در آغاز بهارزندگی همسر انتخاب کرده و قادرند از حداکثر شور و نشاط جوانی ، بهره گیرند اگر چه ازدواج در سالهای بعد نیز آرامش به همراه خواهد داشت اما زمان فرصت محدود تری برای زوجین باقی می ماند تا از برکات آرامش به دست آمده بهره گیرند.

حال باید دید پیش بردن و بهاد دادن به این سبک از ازدواج در دانشگاه ها تا چه حد می تواند آینده ایران را از خطرهای احتمالی گفته شده دور کند.

در ادامه این گزارش تصاویری را از نوزدهمین دوره جشن ازدواج دانشجویی در برخی دانشگا‌ه‌های تهران مشاهده می‌کنید:

جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر

 

 

جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه تهران+حاشیه‌ها

 

 

 

جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

 

 

جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه شاهد+ حاشیهها

 

 

 

جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر+ حاشیه‌ها

 

 

 

جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه جامع امام حسین‌(ع)

 

 

 

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi