پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:27:14 - شنبه 30 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت در مسائل راهبردی و برنامه ریزی است
معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت در مسائل راهبردی و برنامه ریزی در جریان تولید دانش و فرهنگ در کشور است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا:حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد روز شنبه در نشستی از سلسله نشست های وحدت حوزه و دانشگاه، دستاوردها، چالش ها و افق های فرارو، افزود: این وحدت با همکاری حداکثری ممکن، فهم، راهبردی و هدف های مشترک این دو نهاد علمی محقق می شود.
وی با بیان اینکه هر دو نهاد علمی باید در تولید علم و فرهنگ نقش آفرین باشند، بیان کرد: همه ما در بخش هایی از جامعه علمی و فرهنگی این کشور با مسائل مشترکی مواجه هستیم و شریعت، تجربه و دانش معاصر به ما آموخته است که هیچ مساله ای تک ضلعی نیست و دارای بُعدهای متعددی است.
وی با تاکید بر وحدت همه زوایای علمی حوزه و دانشگاه، افزود: برای حل مساله وحدت حوزه و دانشگاه شرکت چند ضلع از دانش به تنهایی کارساز نیست و به نتیجه مطلوب نمی رسد.
عماد تاکید کرد: همکاری و هماهنگی حداکثری ممکن در راستای مشارکت جدی همه نهادهای موثر در عرصه تولید دانش، فناوری و فرهنگ برای پاسخگویی مناسب نیاز است.
وی تاکید کرد: اگر فرآیندهای حاکم بر جریان دانش، فناوری و فرهنگ کشور را بازخوانی کنیم، باید حضور حداکثری همه ذینفعان در این جریان را شناسایی کنیم و آن ها را پای این کار آوریم که در نتیجه وحدت همه نهادهای علمی از جمله حوزه و دانشگاه فراهم می آید.
وی ادامه داد: باید فرآیندهای موثر در جریان تولید دانش، از مرحله تصمیم گیری، تصمیم سازی، اجرا و پایش در عرصه های مختلفی از تولید و نشر دانش به درستی ترسیم و ظرفیت های بازیگران این صحنه شناسایی شود.
معاون حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر در ایفای این نقش به موقع حاضر شویم به طور حتم وحدت حوزه و دانشگاه شکل می گیرد.
عماد بیان کرد: امروز باید تولید دانش دینی را روزآمد و کارآمد کنیم و در مقابل علوم تجربی نیز به گونه ای به مسائل پاسخ دهد که همه عرصه های مدنظر علم را تحت پوشش قرار دهد.

* تاکید بر راه اندازی یک نهاد سیاست گذار کلان علم
وی با تاکید بر یگانه سازی نهاد تولید علم در کشور، گفت: باید فرآیند تولید دانش را با مشارکت حداکثری همه نهادها از همه عرصه های علم با همه رویکردها انجام دهیم.
عماد اضافه کرد: هیچ بخشی از این علم مساله خود را با نفی بخش دیگری از علم تفهیم نمی کند، بلکه همه بخش های علمی در تولید علم به یکدیگر وابسته هستند.
وی با اشاره به اینکه ضعف کشور در سیاست گذاری و راهبرد جریان تولید دانش در کشور است، گفت: باید برای ایجاد وحدت در دو نهاد حوزه و دانشگاه بتوانیم یک نهاد واحد علمی، فرهنگی و تربیتی در سطح کشور داشته باشیم.
وی با تاکید بر راه اندازی یک نهاد سیاست گذار کلان علم در کشور، افزود: بسیاری از کشورها یک مرکز سیاست گذاری تولید علم دارند، ولی در ایران چندین مرکز وجود دارد که باید در نهایت یک مرکز در این عرصه به فعالیت بپردازد تا شاهد چند سویی نباشیم.
معاون حوزه های علمیه با اشاره به پیشینه وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه دانشگاه را در جهت حل یک سلسله ارزش هایی که برای او مهم بود، نفی می کرد و دانشگاه نیز حوزه را در جهت مقابله و مخالفت با پیشرفت و ترقی خواهی نفی می کرد.
وی افزود: این درگیری ها سیاست رایج در عرصه علمی کشور شده بود.
وی با اشاره به آغاز زمزمه های وحدت حوزه و دانشگاه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در این سال ها شاهد حضور دانشگاهیان و حوزویان در فضاهای علمی یکدیگر بودیم و هرگز یکسان سازی دو نهاد و نظام در یکدیگر و مشابه آن مدنظر کسانی که ایده وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، نبوده است.
عماد گفت: در سال های پس از پیروی انقلاب اسلامی، تعامل های بین این دو نهاد تحقق پیدا کرده و توفیقات بسیاری به دست آمده است.
وی ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که حکومت اسلامی در چارچوب های خود شکل گرفته و در عرصه نهادسازی پیشرفت های خوبی کرده است.
سومین نشست از سلسله نشست های وحدت حوزه و دانشگاه، دستاوردها، چالش ها، افق فرارو، امروز با حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه مفید قم برگزار شد.
این نشست به همت معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه مفید و با حضور حجج اسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه، سید علی میرموسوی استاد دانشگاه مفید، محمود تقی زاده رئیس موسسه شیعه شناسی و محمد فنایی اشکوری استاد موسسه امام خمینی(ره) ترتیب یافت.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi