پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:36:40 - دوشنبه 25 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وجود بالای نیترات در آب آشامیدنی و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی نیتراته
وجود بالای نیترات در آب آشامیدنی و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی نیتراته از عوامل بروز سرطان معده در کرمان است.

نرجس زارعی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با شیوع سرطان معده گفت: سرطان معده یکی از شایعترین سرطانهای شناخته شده در جهان و البته ایران است که در شمال و شمال غربی شیوع بیشتری نسبت به شهرهای جنوبی ایران دارد .

این پزشک عمومی با اشاره به عوامل بروز سرطان معده عنوان کرد: در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارد، عامل اول، تغذیه است. افرادی که سوءتغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

وی افزود: کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های A و C، مصرف مداوم مواد غذایی چرب و شور و غذاهای آماده و فست‌فودها نیز از عوامل زمینه‌ساز سرطان معده محسوب می‌شود؛ همچنین بیماری‌های معده می‌توانند زمینه ابتلای افراد به سرطان معده را فراهم کنند.

زارعی در خصوص زمینه بروز سرطان معده تصریح کرد: عفونت معده یک عامل شناخته شده ومهم در زمینه ابتلا است که باعث بروز زخم معده و ورم معده می‌شود.

این پزشک عمومی افزود: این‌طور نیست که هر فرد مبتلا به عفونت معده، دچار سرطان معده شود؛ در این صورت باید بیش از ۵۵ درصد مردم جهان در اثر سرطان معده جان خود را از دست می‌دادند، چون بیش از نیمی از جمعیت جهان به این عفونت مبتلا هستند در حالی که فقط ۳ درصد از این افراد ممکن است به سرطان معده مبتلا شوند.

نرجس زارعی با اشاره به تاثیر عادات غذایی بر سرطان معده اظهار داشت: در ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﻮﺷﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ، اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎن ﻣﻌﺪه ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ؛ ﺗﺮﺷﻲ، ﻏﺬاﻫﺎی دودی، ﻧﻤﻚ اﻧﺪود و ﻏﺬاﻫﺎی ﻣﺤﺘﻮی ﻧﺸﺎﺳﺘﻪ دﻫﻨﺪه ﺑﺎﻻ و ﻓﻴﺒﺮ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻧﻴﺰ از ﻋﻮاﻣﻞ اﻓﺰاﻳﺶ سرﻃﺎن ﻣﻌﺪه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ

وی ادامه داد: امروزه در زمینه استفاده از کودهای شیمیایی در مزارع کنترلی صورت نمی گیرد وشاید یکی از علل افزایش شیوع سرطان معده در شهرهای جنوبی از جمله کرمان استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی نیتراته در مزارع کشاورزی و وجود بالای نیترات در موادغذایی و آب آشامیدنی توسط باکتریها در معده به ماده سرطان‌زای نیتریت تبدیل می‌شود.

این پزشک عمومی در پایان خاطرنشان کرد: سرطان معده شایع‌ترین سرطان در ایران است و مصرف نکردن غذاهای آماده و حاضری مانند سوسیس و کالباس، مصرف سبزیجات سالم و تازه و نظارت و کنترل مکرر بر استفاده منطقی از کودهای شیمیایی شیوع سرطان معده را کاهش می‌دهد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi