پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:35:24 - چهارشنبه 22 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
همایش «علوم شناختی در جنگ شناختی» در دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد
همایش «علوم شناختی در جنگ شناختی» با رویکرد رمزگشایی از کارکردهای قوه شناختی، دستکاری دستگاه‌های محاسباتی در جنگ شناختی، شبکه‌های اجتماعی و انشقاق سیاسی و … با حضور جمعی از اساتید دانشگاه در تالار اندیشه دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد.

به گزارش دانشجو آزاد:  محمد جوانی، مدرس دانشگاه امام حسین(علیه السلام) در همایش «علوم شناختی در جنگ شناختی» در این همایش با بیان اینکه تا زمانی که ندای الهی وجود دارد دشمنی‌ها نیز ادامه دارد، گفت: باید در مقابل منافقان و دشمنان آماده باشیم.

وی با بیان اینکه نسل امروز نسل تصویری است و مباحث مطرح شده باید با تصاویر ممزوج شود و اگر اینگونه نباشد مطالب در این نسل اثرگذار نیست، افزود: یک میدان نبرد فراتر از مباحث اقتصادی شکل گرفته و جنگ شناختی میدان نبرد ششم است.

این متخصص علوم شناختی اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدید در میدان نبرد شناختی به کار گرفته می‌شود و ماهیت کاملاً نظامی است. در جنگ شناختی انسان گیج شده و متوجه نمی‌شود اتفاقی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه علم شناختی از چهار زیرشاخه تشکیل شده که شناخت آنها می‌تواند در راستای رشد و یا اغوای افراد به کار گرفته شود، ادامه داد: داده‌های علوم شناختی بر سایر علوم و حوزه‌های مختلف فیلم، مارکتینگ، اقتصاد و… نیز اثرگذار است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری ایسنا، این کارشناس رسانه با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در از بین بردن عقلانیت و رشد رویکرد احساسی در نسل جوان، تصریح کرد: بستر اصلی جنگ شناختی پلتفرم‌های اجتماعی هستند که دست دشمن را برای جنگ شناختی بازتر می‌کند؛ در همین راستاست که پلتفرم تیک‌تاک در کنگره آمریکا بررسی و فیلتر شد. فضای مجازی به عنوان بستر جنگ شناختی افکار را دستکاری کرده، فهم مشترک را از بین برده و سبب انشقاق می‌شود.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی و فضای مجازی با شناسایی شخصیت کاربران و متناسب با شخصیت، آنها را در یک حباب اطلاعاتی خاص (جایی که اخبار، نظرات و افراد ناپسند یا آزاردهنده به سرعت حذف می‌شوند) محصور کرده که با حباب‌های دیگر متفاوت است و سبب ایجاد توهم و افراط در عقاید افراد می‌شوند. این حباب‌ها روز به روز از هم فاصله می‌گیرند و در یک شرایط تناقض‌آمیز حباب‌ها را به هم نزدیک کرده و سبب فروپاشی جامعه می‌شوند.

مدرس دانشگاه امام حسین(ع) در پایان با بیان اینکه رفتارهای سیاسی، اجتماعی و… در نتیجه دستگاه‌های محاسباتی و قضاوت‌های ما است که تابعی از اخبار و اطلاعاتی است که وارد ذهن ما می‌شود، اظهار کرد: باید جهاد تبیین را جدی گرفت و در دانشگاه‌ها و مدارس این حباب‌ها را شکست و در جنگ شناختی برای دانش‌آموزان و دانشجویان وقت گذاشت.

همچنین سید روح‌الله میرشفیعی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کرمان واحد شهید حاج قاسم سلیمانی، نیز در این جلسه برگزاری چنین همایش‌هایی را برای پاسخگویی به شبهات مهم دانست و گفت: همه ما تحت هجمه دشمنان قرار داریم و سه مانع برای رشد انسان وجود دارد که برای جلوگیری از لغزش باید شناخته شوند.

وی هوای نفس، شیطان و طاغوت زمانه را از موانع مهم پیش روی انسان‌ها برشمرد و افزود: برای مقابله هر یک از سه مانع باید اصول مربوط و مخصوص به آن را به کار برد و این امر نیاز به آموزش دارد تا بتوانیم تحلیل‌های متناسب با هر مانع را ارائه دهیم.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان با بیان اینکه جایگاه انسان مانع گناه او نمی‌شود و باید مراقبت کرد، دشمن‌شناسی را مهم دانست و اظهار کرد: برای شناخت دشمنی که هر لحظه به فکر نفوذ در افکار ما است باید تلاش کرد.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi