پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:23:30 - دوشنبه 29 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار کرد؛
همایش ملی بزرگداشت مقام علمی محمدبن عیسی ماهانی
همایش ملی بزرگداشت مقام علمی محمدبن عیسی ماهانی به همراه تکریم از سه تن از ریاضیدانان معاصر کشور(دکتر مهدی رجبعلی پور، دکتر امیدعلی شهنی کرم زاده، دکتر سیدعبادالله محمودیان) روز یکشنبه ٢٨شهریور ماه ٩۵، در تالار اندیشه دانشگاه شهید باهنر، با حضورمدیران، معاونان و مسئولان استان برگزارشد.

به گزارش “دانشجوآزاد” همایش ملی بزرگداشت مقام علمی محمدبن عیسی ماهانی به همراه تکریم از سه تن از ریاضیدانان معاصر کشور(دکتر مهدی رجبعلی پور، دکتر امیدعلی شهنی کرم زاده، دکتر سیدعبادالله محمودیان) روز یکشنبه ٢٨شهریور ماه ٩۵، در تالار اندیشه دانشگاه  شهید باهنر، با حضورمدیران، معاونان و مسئولان استان برگزارشد.

در ابتدا پس ازتلاوت قرآن کریم توسط قاری دانشگاه آقای طالبی زاده و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، دکترسعیدی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کرمان ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی گفت: برای نخبگان استان کرمان مایۀ عزت و سربلندی است که میزبان این همایش ملی است.

وی از حضور پروفسور مهدی رجبعلی پور(عضو هیأت علمی دانشگاه و چهره خاص) این مراسم؛ دکتر سید عبادالله محمودیان(چهره ماندگار ریاضی، برنده جایزه علامه طباطبایی بنیاد علمی نخبگان و استاد دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر امیدعلی شهنی کرم زاده( استاد برجسته رشته ریاضی از دانشگاه شهید چمران اهواز، برنده جایزه علامه طباطبایی بنیاد علمی نخبگان) دکتراکبرزاده(رئیس اسبق انجمن فیزیک ایران)آقای علی رمضانی(مدیرکل صدا و سیما مرکز استان) و حجت الاسلام صباحی(رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه های استان) دکتر گرامی(مشاور عالی استاندار کرمان) و نیز از استادان برجسته ریاضی دانشگاه شهید باهنرکرمان، دکترمحسنی مقدم، دکتر دهقان، دکتر صالحی، دکتر شریف(رئیس بنیاد نخبگان استان فارس)، دکترشاه رضایی(مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان) و دکتر فدایی؛ رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه نیز برای مساعدت های لازم نیز تشکر کرد.

دکتر سعیدی پس از خیر مقدم و خوش آمد گویی خلاصه ای از وضعیت این همایش بیان کرد.

دکتر احتشام زاده؛ معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان ضمن خیر مقدم ویژه به دکتر رجبعلی پور، دکتر کرم زاده و دکتر محمودیان معرفی کوتاهی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و افتخارات این دانشگاه ارائه کرد.

سپس وی از افتخارات دانشگاه گفت: انتخاب پروفسور رجبعلی پور به عنوان چهره ماندگار در اولین همایش چهره ها- فارغ التحصیلی اولین، دومین و سومین دانش آموخته دوره دکتری ریاضی کشور- انتخاب ۱۳ استاد نمونه از دانشگاه شهید باهنر کرمان توسط وزارت عتف و … .

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیان کرد: میزبانی مراسم تجلیل از ریاضیدانان بزرگ کشور، برگ زرینی دیگری در تاریخچه دانشگاه شهید باهنر کرمان است که بر افتخارات دانشگاه افزود.

دکتر احتشام زاده رسالت سنگین پژوهش و فناوری را ارتقا حیثیت و رتبه علمی کشور در سطح بین المللی، اثر بخشی اجتماعی و تولیدات ثروت و محوریت توسعه جامعه با رویکرد دانش بنیان بیان کرد.

دکتر احتشام زاده معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه نقش و اهمیت ریاضیات در زندگی بشر را ارتباط تمدن های بشر با علم ریاضی، وابستگی علوم انسانی، تجربی و نظری به علم ریاضی و محوریت ریاضی در زندگی روزمره انسان بیان کرد.

وی گفت: بررسی میزان تحقق هر برنامه ای نیازمند ارزیابی مستمر است که فقط به کمک معیارها و شاخص های کمی که قابل اندازه گیری می باشند میسر است.

دکتر احتشام زاده در این همایش بیان کرد: باید برنامه راهبردی داشته باشیم و عامل مدیریت راهبردی انگار ناپذیر است و بهره وری (خوب انجام دادن کار)و اثربخشی(کارخوب انجام دادن)است که به منظور درست انجام دادن کار درست است. امروزه تمامی تمدن های بشر و تمامی علوم نظری وابسته به علم ریاضی هستند و به استفاده از اعداد و فرمول ها می توانیم  کیفیت را بصورت کمیت دربیاوریم تا بتوانیم شاخص های انها را اندازه گیری کنیم و میزان تحقق هربرنامه نیازمند ارزیابی مستمر است که فقط به کمک معیارها وکمیت ها امکان پذیر است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گفت:شناخت نیازمند وسیله اندازه گیری است و وسیله اندازه گیری ریاضی است.

سپس آقای دکتر گرامی؛ مشاور استاندار کرمان دراین همایش از مرحوم مهندس افضلی پور و همسرشان بانو فاخره صبا یاد کرد و از آقایان صباحی، رمضانی و سایر استادان  تشکر کرد و گفت درحال حاضر تمامی مسئولان و مدیران بایدکارایی و کارآفرینی کنند و دانشجوها را تشویق کنند برای کارآفرینی.

وی در مورد استان کرمان و پروژه های در حال اجرا استان نیز سخن گفت و از بنیاد ملی نخبگان برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

دکترشاه رضایی مدیرکل دفتر الگوسازی و  تکریم بنیادملی نخبگان در این همایش این دو عید بزرگ را به همگی تبریک گفت و از آقای سعیدی تشکر کرد.

 وی در این همایش پیشنهاد داد یک فرهنگ نامه ای از ریاضی دانان گذشته کشور، با حمایت بنیاد ملی نخبگان تشکیل دهند.

 سپس دکتر رجبعلی پور از تمامی مسئولان و مدیران مربوط برای برگزاری این همایش تشکر کردند، وی در این همایش بزرگداشت محمدبن عیسی ماهانی را مد نظر داشتن و محور سخنرانی ایشان زمینه و زمانه ریاضیدان ابوعبدالله محمدبن عیسی ماهانی بود.

دکتر مهدی رجبعلی پور

دکتر مهدی رجبعلی پور در سال ۱۳۲۴ در کرمان متولد شد. وی مدرک کارشناسی را در سال ۱۳۴۵ از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه شیراز و در سال ۱۳۵۲ مدرک دکتری رشته ریاضی را از دانشگاه تورنتوی کانادا دریافت کرد.وی تا سال ۱۳۵۵ به ادامه تحصیل در دانشگاه دالهوسی کانادا پرداخت.ایشان سپس به ایران آمد و به تدریس در دانشگاه مازندران پرداخت.پس از انتقال به کرمان ایشان تا مرتبه استادی ارتقا یافت.وی عضو بسیاری از مجامع و تحریریه های مجلات علمی، بین المللی و داخلی در رشته ریاضی است و در سال ۱۳۸۰ موفق به کسب عنوان چهره ماندگار کشوری گردید.

دکتر امید علی شهنی کرم زاده

دکتر امید علی شهنی کرم زاده متولد ۱۳۲۴ در شهر مسجدسلیمان در سال ۱۳۴۸ در رشته ریاضیات محض از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی خود را گرفت. سپس در دانشگاه اکستر بریتانیا مشغول به تحصیل شد و مدارک کارشناسی ارشد و دکترای خود را به ترتیب در سال های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۳ در رشته جبر اخذ نمود و در ۲۷ سالگی مفتخر به اخذ دکترای ریاضی شد و بلافاصله در دانشگاه جندی شاپور اهواز مشغول به کار شد. از وی تاکنون مقالات بسیاری حاوی ریاضی اصیل در مجلات خارجی ،به چاپ رسیده است.ایشان با توجه به فعالیت های آموزشی و پژوهشی ارزشمند خود به عنوان چهره ماندگار کشور در سال ۱۳۸۴ برگزیده شد.

دکتر سید عبادالله محمودیان

دکتر سید عبادالله محمودیان متولد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۲ در زنجان، محقق و استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است.او در سال ۱۳۴۴ دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران به پایان رسانده و در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه شیراز مدرک کارشناسی ارشد اخذ نمود. در سال های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۴ دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه پنسیلوانیا را گذراند.وی از سال ۱۳۶۲ تا کنون استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است و علاوه بر کسب جوایز متعدد در حوزه های آموزشی و پژوهشی در سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار کشور معرفی شد.  

محمد بن عیسی ماهانی

ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی در حدود سال ۲۰۴ هجری شمسی در ماهان کرمان به دنیا آمده است. وی ریاضیدانی بزرگ، مهندسی عالی قدر، منجمی زبردست و نویسنده ای توانا بود که در بغداد می زیست. تخصص اصلی وی در هندسه و ریاضیات محض بود و آثار متعددی در این رشته ها دارد که مهمترین آنها تفسیرالمقاله العاشره من کتاب اقلیدس است که هم اکنون در کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می شود. معادله درجه سه را به او نسبت می دهند که در بین دانشمندان اسلامی به معادله ماهانی موسوم است. ماهانی بخش عمده ای از زندگی خود را صرف ساختن واژه ها و اصطلاحات فنی کرد و قسمت های مهمی از اصول اقلیدس را تفسیر و تشریح کرد. مهمترین اثر او در علم نجوم مقاله فی معرفه السمت لای ساعه اردت و فی ای موضع اردت است که هم اکنون در استانبول موجود است. وی در سال ۲۶۷ هجری شمسی درگذشت. 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi