پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:24:50 - پنجشنبه 11 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مکتوب شدن خواسته های غیرشفاف ۵+۱ به نفع ما نخواهد بود
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت:مکتوب شدن خواسته های غیرشفاف ۵+۱ به نفع ما نخواهد بود.

محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با تمدید مذاکرات هسته ای گفت: فی النفسه تمدید مذاکرات نه خوب است و نه بد ولی اینکه به چه علت اتفاق افتاده باشد یا چه اقداماتی بین طرفین در تیمهای مذاکره کننده در طول تمدید صورت بگیرد مشخص کننده مفید یا مضر بودن تمدید مذاکرات است.

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان افزود: در صورتیکه کوتاه بودن مدت تمدید نشان این است که نظرات خیلی بهم نزدیک شده است و احتمال دارد طرفین به توافق برسند، اما در رابطه با اینکه دلیل اصلی تمدید مذاکره چه چیزی می تواند باشد باز می توان به مسائل مختلفی توجه کرد و قطعا یک عامل تاثیرگذار نیست.

وجود پرانتزهای باز و گروههای فشار از دلایل تمدید مذاکرات است

وی با اشاره به دلایل تمدید مذاکرات عنوان کرد: از طرفی وجود اختلافات شدید که تحت عنوان پرانتزهای باز مانده در متن مذاکره از آن یاد می شود و نیاز است برطرف شود از جمله برخی اختلافات فنی یعنی اختلافات فقط بحث سیاسی تحریمها یا مسائل مشابه این نیست و بر سر مسائل فنی هنوز بین طرفین اختلاف است و شاهد این ماجرا حضور علی اکبر صالحی در مذاکرات است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: موضوع دیگری که ممکن است موجب تمدید مذاکرات شود ابهامی است که در خواسته های ۵+۱ می بینیم و خواسته های غیرمنطقی آنها در روند رسیدن به توافق نهایی مشکل ساز شده است و سومین عاملی که به صورت بارز می توان روی آن دست گذاشت بحث شیطنتهای گروههای خارجی است که در مذاکرات تاثیرگذار است.

محمود بابایی با اشاره به اثر حضور گروههای فشار تصریح کرد: از مواردی که روند مذاکرات را کند می کند می توان به سازمان آیپک که یهودیهای داخل آمریکا هستند و همچنین کنگره آمریکا به عنوان یک سازمان ونهاد داخلی اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید به نقش برخی دولتها در به توافق نرسیدن مذاکرات اذعان داشت: همانطور که می بینیم اسرائیل بارها ورود پیداکرده و در سخنرانی و بیانیه هایشان مواردی را مطرح کرده اند که موضوع مذاکرات را تحت الشعاع قرار داده است یا کشورهای عربی که خود را در این مساله ذینفع می دانند و به نظرشان می رسد که باید در این مساله ورود پیدا کنند و به عنوان مسائلی است که تحت عنوان دلایل تمدید مذاکرات می توان به آنها اشاره داشت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اما در در رابطه با اینکه آیا تمدید به نفع ما هست یا نه لازم است ببینیم چه استفاده ای می توان از آن کرد؛ درهر وضعیتی که ما قرار می گیریم قطعا یکسری فواید و مضرات برای ما دارد.

وی افزود: اینطور نیست که حالت سیاه یا سفید باشد پس مزایا و معایب را با هم دارد و باید ببینیم کدام کفه سنگین تر است و چطور می توان از فرصت استفاده کرد، برای موضوع اینکه در این تمدید مذاکرات ما چه نفعی می بریم یا چه مضراتی عاید ما می شود باید به این دو مساله اساسی توجه کنیم و آنها را از هم تفکیک کنیم اینکه ما در تمدید مذاکرات خواستار تداوم چه وضعیتی هستیم و از طرف دیگر این تمدید چه زمانی را به ما می دهد و چه فرصتی را برای ما ایجاد کرده به عنوان تامین منافع ماست یا بعنوان تهدیدی برای ما مطرح می شود.

تمدید بلندمدت مذاکرات به معنی اجرای یکطرفه تعهدات از طرف ایران بوده و به نفع ما نیست

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان در رابطه با اینکه چه وضعیتی در تمدید تداوم پیدا می کند تشریح کرد: باید توجه کنیم که ما الان موافقت کردیم که به مدت یک هفته وضعیت پیش آمده در مذاکرات ژنو تداوم پیدا کند و برای اینکه دقیق بدانیم به نفع ماست یا نه باید متن مذاکرات رابه صورت کامل بخوانیم به طورخلاصه می توان گفت در مذاکرات ژنو که درسال ۹۲ بود ما امتیازات خیلی زیادی دادیم و با حسن نیتی که داشتیم تمام تعهداتی را که دادیم اجرا کردیم

بابایی در ادامه گفت: غربیها هم به نوعی در معاهده ژنو تعهداتی دادند ولی خودشان هم اذعان دارند که خیلی دست و پا شکسته گاهی اجراکردند و گاهی نه و ما موافقت می کنیم که این حالت تداوم داشته باشد؛ باید توجه کنیم که این وضعیت تداومش در بلندمدت قطعا به نفع ما نیست.

تمدید مذاکرات فرصت چانه زنی و استفاده رسانه ای را به ما می دهد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر با اشاره به فرصت تمدید مذاکرات توضیح داد: بحث دیگر این است که در این تمدید چند کارمی توان انجام داد، می توان دنبال لابی و چانه زنی بود و قدرت چانه زنی خود را افزایش دهیم ازطرف دیگر هم می توان از این موضوع استفاده کرد که حقانیت خود را با استفاده از سیستم رسانه ای و تبلیغات به صورت شفاف به دنیا نشان دهیم و مانع تحریف خواسته هایمان شویم و مانع اینکه در رسانه ها بر علیه ما مطالبی گفته شود.

وی ادامه داد: از طرفی تمدید به ما فرصت می دهد که تامل و مشورت کنیم چه در رده دولتی و چه در رده کارشناسان درباره مسائلی که متعهد می شویم و قرار است اجرا کنیم بررسی های جدی تری صورت گیرد تا متن نهایی که به عنوان خروجی بیرون می آید بیشترین منافع ما را تمدید کند.

این استاد دانشگاه در خصوص آینده مذاکرات گفت: نمی توان پیش بینی کرد آینده مذاکرات چه می شود، زیرا خروجی جلسه ها بسیارکم است و اطلاعات خروجی بسیار کم و ناقص بدست ما می رسد و لازم است اطلاعاات دقیق تر باشد اما یکسری مسائل را می توان پیش بینی کرد.

مکتوب شدن خواسته های غیرشفاف ۵+۱ به نفع ما نخواهد بود

محمود بابایی بیان داشت: مساله ای که خیلی مبین است این است که خواسته های ایران خواسته های ساده و بدون ابهام است اما در طرف مقابل خواسته هایی که ۵+۱ مطرح کرده است پر از ابهام و قابل تفسیر به رای و در عین حال پیچیده و سخت هستند.

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان در رابطه با دلیل شفافیت خواسته های ایران اظهار داشت: دلیل اینکه ما خواسته هایمان را شفاف بیان کردیم این است که رهبری در سخنان خودشان مسائل را بوضوح تبیین و تشریح کردند و حتی سطح عامه جامعه هم می دانند ما به دنبال چه چیزی هستیم.

وی تاکید کرد: درطرف مقابل اختلافات حزبی و اختلافات جریانهای مختلف در ۵+۱ درداخل کشورهای ۵+۱ و سیاست باز بودن تطرف غربی و اینکه آنها به دنبال سیاست بازی و افزایش قدرت در حزب و گروه و منطقه خودشان هستند، باعث می شود که خواسته هایشان مبهم باشد تا بعدا بتوانند هرگونه که خواستند تفسیر کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: اگر این وضعیتی که ما شاهد آن هستیم خواسته های ۵+۱ به صورت شفاف درنیاید و همینطور مبهم باشد همانطور که در ژنو۳ و لوزان بود به همین صورت مبهم مکتوب شود به نفع ما نخواهد بود.

نیاز آمریکا آمریکا و غرب به مذاکره با ایران، توافق نهایی را قریب الوقوع می کند

بابایی در پایان خاطرنشان کرد: اگرخواسته هایی که ما مطرح کردیم در رابطه با بحث تحریمها، بازرسی ها از مراکز نظامی و تحقیق و توسعه به صورت شفاف پذیرفته شود و به صورت شفاف و ساده هم در متن مذاکرات مکتوب شوند به نظر می رسد یک برد بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی اعم از قوای سه گانه و رهبری نظام خواهد بود و با توجه به اینکه غربی ها چه آمریکا و چه کشورهای اروپایی به این روند مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی نیازمند به نظر می رسد رسیدن به توافق برای تیم مذاکره کننده ما قریب الوقوع باشد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi