پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:14:42 - سه شنبه 23 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مواضع قاطع رهبری و تلاشهای تیم دیپلماتیک غرب را وادار به عقب نشینی کرد/قدرت نظامی و موشکی ایران غرب را از بکارگیری گزینه نظامی ناامید کرد
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با دانشجو آزاد گفت:مواضع قاطع رهبری و تلاشهای تیم دیپلماتیک غرب را وادار به عقب نشینی کرد.

محمدحسن قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار  “دانشجو آزاد” در رابطه با جمع بندی نهایی ایران و ۵+۱ گفت: هنوز مراحلی از روند تصویب این توافقنامه باقی مانده است، مثلا کنگره آمریکا باید نسبت به آن اظهار نظر کند، هرچند اوباما گفته که هر مصوبه قانونی علیه این توافقنامه را وتو خواهد کرد بنابراین باید این توافقنامه را نهایی فرض کرد.

سفیرسابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک افزود: مجلس شورای اسلامی ومقامات کشور ایران هم بایستی در مورد این برجام اظهارنظر کنند.

این توافق به بخشی از حقوق ایران اذعان دارد

وی اظهار داشت: این توافقنامه به بخشی از حقوق ایران اذعان دارد هرچند محدودیتی هایی را برای آن قائل شده که در طول زمان قرار است برچیده شود و البته بخشهای مهمی از تحریمها لغو خواهد شد و مقداری تحریمهای تسلیحاتی و موشکی در ۵ سال و ۸ سال باقی خواهد ماند، هرچند که حق ایران بود به طور کامل تحریمها برچیده شود و حتی غرب بخاطر تحریمهایی که انجام داده به جبران خسارت بپردازد.

توافق براساس اعتماد به طرف مقابل نیست بلکه براساس عمل است

این کارشناس مسائل سیاسی اذعان داشت: رسیدن به این توافق دستاورد خوبی محسوب می شود البته من هنوز جزییات توافق را به طور کامل نخواندم که بخواهم اظهارنظر کنم، آنچه که مهم است این است که ما به هیچ وجه نمی توانیم توافق را براساس اعتماد به طرف مقابل انجام دهیم و همانطور که رئیس جمهور گفته است اساس اعتماد نیست بلکه عمل به آن است.

قدیری ابیانه با تاکید بر دشمنی همیشگی آمریکا با ایران عنوان کرد: این توافق به معنی پایان دشمنی آمریکا با ایران نیست، آمریکا دشمنی اش را در ابعاد مختلف با کشورمان ادامه خواهد داد و حتی ممکن است درآینده به توافقات خودش پایبند نباشد، متاسفانه مکانیزمی برای مجازات آمریکا در صورت عدم پایبندی به توافق وجود ندارد زیرا که آمریکا در شورای امنیت حق وتو دارد.

سفیرسابق جمهوری اسلامی ایران در استرالیا ادامه داد: مردم مومن ما در نهایت منتظرند که نظر مقام معظم رهبری را در این رابطه بدانند که احتمالا امروز در ضیافت افطاری که هیات دولت مهمان رهبری هستند مشخص می شود.

مواضع قاطع مقام معظم رهبری در عقب نشینی غرب موثر بود

وی با اشاره به عقب نشینی غربی ها از مواضع تند قبلیشان تشریح کرد: چند عامل در عقب نشینی های غرب از مواضع  قبلیش تاثیرگذار بود، یکی مواضع قاطع مقام معظم رهبری است که اگر نبود این مواضع، امکان نداشت که غرب تا این حد عقب نشینی کند و بیشترین کمک را مقام معظم رهبری نسبت به هیات مذاکره کننده از این طریق داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: انسجام مردم در حفظ حقوق هسته ای و نشان دادن اینکه از حقوق هسته ای ایران دفاع می کنند و بر آن پایبندند و همچنین نسبت به دشمنی های آمریکا و هم پیمانانش هوشیار و آگاهند، راهپیمایی هایی مثل راهپیمایی روز قدس و تشییع پیکر مطهر شهدای غواص دشمن را مطمئن کرد که نمی تواند مردم ایران را فریب دهد و آنها را رودرروی نظام قرار دهد.

محمدحسن قدیری ابیانه بیان کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح و پیگیری شد و توسط دستگاههای  مختلف بر آن تاکید گردید و شکست تحریمها از این جهت که غرب آنها را کمر شکن توصیف کرده بودند و مشاهده این وضعیت که  اقتصاد ایران رونق دارد و در اوج تحریمها کشورمان پیشرفتهای قابل توجهی کرده از جمله در زمینه هسته ای و موشکی و … دشمن را از تاثیر تحریمها ناامید کرد.

قدرت نظامی و موشکی ایران غرب را از بکارگیری گزینه نظامی ناامید کرد

سفیرسابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک با اشاره به قدرت نظامی ایران گفت: قدرت نظامی و موشکی ایران و قدرت دفاعی عظیم ایران که غرب را از بکارگیری گزینه نظامی ناامید کرد هم در این مساله موثر بوده، نفوذ منطقه ای ایران و قدرت ایران و هم پیمانانش در با خاک یکسان کردن هیفا و تلاویو در حالیکه اسرائیل ششمین قدرت غرب محسوب می شود آنها را از خطرات مقابله با ایران آگاه ساخت.

تلاشهای تیم دیپلماتیک ایران و نیاز کشورهای غربی به توافق مذاکرات را به نتیجه رساند

وی با قدردانی از تلاش تیم مذاکره کننده ایران عنوان کرد: تلاشهای هیات دیپلماتیک ما و تسلطشان به مسائل دیپلماتیک بخصوص نیازهای امروز غرب و ضعف کشورهای غربی و بحران هایی که آنها دارند به این قضیه کمک کرد، همچنین اختلافاتی که بین روسیه و آمریکا و غرب و تحریمهای متقابل بر سر اوضاع اوکراین بوجود آمد، یکپارچگی ۵+۱ را در هم شکست و لذا همه عوامل دست به دست هم دادند تا غرب ناچار به عقب نشینی های بزرگی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی توضیح داد: هرچند دشمنی غربی با ملت ایران پایدار خواهن بود و سعی می کنند در آینده نزدیک حال که بهانه هسته ای تا حدود زیادی رفع شده  بهانه های دیگری را برای دشمنی محور فشار به کشورمان قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال می توان گفت که امروز یک نقطه عطف است و این توافق مانند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بخاطر مصلحت کشور صورت گرفته است اما جای جشن و پایکوبی ندارد یعنی ما متقابلا امتیازاتی دادیم و گرفتیم و امیدوار هستیم که دشمن از به نتیجه نرسیدن توطئه هایش درس عبرت بگیرد هرچند مطمئنا به هیچ وجه دشمنی با ملت ایران را کنار نخواهد گذاشت.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi