پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:49:19 - شنبه 21 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مشغله ذهنی، تجدید قوا و رفع خستگی
“دانشجو آزاد” سعی دارد عوامل گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر را در سلسله یادداشتهایی بررسی کند.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ براساس بررسی های انجام شده از طریق مصاحبه حضوری و پرسش نامه آماری، می توان عمده ترین عوامل گرایش دانشجویان به استعمال دخانیات را نیاز به آرامش و دوری از مشغله ذهنی، رفع خستگی و تجدید قوا، همراهی با دوستان، پر کردن اوقات فراغت و در نهایت، برخی عوامل محیطی دانست.

“دانشجو آزاد” سعی دارد تمام این موارد را در سلسله یادداشتهایی بررسی کند.

بند نخست: آرامش و دوری از مشغله ذهنی

مطابق بررسی صورت گرفته در میان جامعه آماری منتخب، بیشترین عامل گرایش به مصرف دخانیات در دانشگاه عبارت است از مشغله های ذهنی دانشجویان و نیاز به کسب آرامش.

لازم به ذکر است که بسیاری از دانشجویان مذکور در پاسخ به سوال مطرح شده مبنی بر تعیین مهم ترین عامل گرایش به استعمال دخانیات، همین عامل را انتخاب کرده اند. همچنین بخش قابل توجهی از ایشان اقدام به نام بردن از سایر عوامل و ذکر آن ها نمودند که در قریب به اتفاق موارد، عبارت بود از جو فرهنگی و اخلاقی نامناسب نظیر برخی ارتباطات میان دانشجویان دختر و پسر، مسائل درسی، فشارهای روانی از سوی اساتید و سایر مشکلات ناشی از تحصیل. البته با اندکی دقت می توان چنین مواردی را فرع بر مشغله های ذهنی و مشمول همین عنوان دانست. دومین عاملی که غالبا به عنوان عامل موثر در استعمال دخانیات از آن نام برده شده، انرژی گرفتن و تجدید قوا می باشد.

بند دوم: تجدید قوا و رفع خستگی

این عامل که شباهت زیادی به عامل نخست دارد، در مواردی مطرح می گرددکه فرد، احساس می کند برای انجام فعالیت هایی که پیشرو خواهد داشت نیاز به تجدید قوا و رفع خستگی- چه خستگی ذهنی و روانی و چه خستگی جسمی- دارد. درصد قابل توجهی ازدانشجویان مورد بررسی، طریقه رفع این خستگی را روی آوردن به استعمال دخانیات می دانند. باید توجه داشت که چنین نگرشی می تواند ریشه درعوامل بسیاری داشته باشد؛ ازجمله عواملی که در ادامه بحث به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

سومین عاملی که بسیاری ازدانشجویان آن را در گرایش به استعمال دخانیات، موثرمی دانند همراهی با دوستان است.

بند سوم: همراهی با دوستان

معاشرت با دیگر افراد و همراهی با ایشان در بسیاری از موارد عاملی تاثیرگذار در ارتکاب رفتارهای انحرافی یا مجرمانه است. در دانشگاهها و مدارس، به واسطه شکل گیری گروه های دانشجویی و دانش آموزی، چنین ارتباطی به مراتب قوی تر و موثرتر از بسیاری محیط های اجتماعی دیگرمی باشند. گفتنی است در بررسی صورت گرفته نیز بخش قابل توجهی ازدانشجویان، همراهی بادوستان را به عنوان یکی از علل گرایش خود به استعمال دخانیات ذکر کرده اند و حتی عده ای این عامل را داری بیشترین اولویت دانسته اند.

ادامه دارد…

  1. احدی   آذر ۲۲, ۱۳۹۴  

    مثل همیشه کاراتون عالیه
    خدا قوت و ممنون

    • sabahi   آذر ۲۲, ۱۳۹۴  

      تشکر از لطف شما

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi