پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:33:00 - سه شنبه 30 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مسئولان و دانشجویان درباره بازنشستگی اساتید چه می‌گویند؟/ دانشجوها جوان‌گرا، مسئولان دلواپس
۸۲ درصد دانشجویان با به کارگیری اساتید بازنشسته مخالف بودند و تنها ۱۸ درصد موافق. این نشان می‌دهد دانشجویان با طرح بازنشستگی پیش از موعد اساتید مخالفت ندارند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سارا ملک محمدی؛ «تصویب این طرح ضربه بزرگی به آموزش عالی خواهد زد» این سخنان رئیس دانشگاه تهران در اعتراض به طرح تصویب بازنشستگی زودهنگام اساتید دانشگاه‌ها است. طرحی که حالا مجلس و دانشگاه‌ها را مقابل هم قرار داده و تصویبش را با چالش‌های متعددی مواجه ساخته است.

 

به اعتقاد روسای دانشگاه‌ها طرح کاهش خدمت اساتید و هیئت علمی دانشگاه‌ها که به تازگی در مجلس مورد بررسی قرار گرفته در مقطع فعلی،  دانشگاه‌ها را دچار چالش جدی می‌کند و به ضرر آموزش عالی است. علت مخالفت‌ها با این طرح، نگرانی از این مساله است که بدنه دولت و آموزش عالی از متخصصین خالی شود. چرا که تا پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق قانون به دانشگاه‌ها این اجازه را داده بود که اساتید یا بهتر است بگوییم اعضای هیئت علمی را تا سن۷۴ سالگی در اختیار خود داشته باشند. اما طرح پیشنهادی مجلس با این قانون تناقض دارد.

 

پیش به سوی بازنشستگی…

طبق پیشنهاد کمیسیون تلفیق، ۷ برابر کردن پاداش حداقلی برای بازنشستگی موجب می‌شود تا اساتید علاقه‌ای به ماندن بیشتر در دانشگاه نداشته باشند چرا که دیگر فرقی میان پاداش یک استاد  با سی سال سابقه کار و استادی که تا ۷۴ سالگی خاک تخته ی سر کلا س را می‌خورد نیست. گمان می رود این امر موجب ضربه زدن به توسعه علمی کشور شود.

 

چرایی این ادعا از سوی دانشگاه‌ها به این خاطر است که پذیرش اعضای هیئت علمی با این فرض صورت می‌گیرد که این افراد بیش از ۳۰ سال در بدنه دانشگاه فعالیت می‌کنند؛ اما با اجرای طرح مجلس در خصوص بازنشستگی بسیاری از اساتید تقاضای بازنشستگی زودتر از موعد دادند که این امر زنگ خطری برای دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

 

برای بررسی بیشتر طرح بازنشستگی روسای ۱۳ دانشگاه برتر به رئیس مجلس شورای اسلامی نامه نوشتند. خبرنگار ما برای اطلاع دقیق تر از علت این اعتراضات به رئیس دانشگاه شهید بهشتی که یکی از این معترضین این طرح است تماس می گیرد. محمدمهدی طهرانچی می‌گوید: این لایحه مربوط به استاد تمام ها و حد پاداش بازنشستگی آنها می‌شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که ما اساتید خود را حدودا تا سن ۷۴ سالگی نگه می‌داریم یعنی بعد از ۳۵ سال خدمت معمولا این اساتید در دانشگاه‌ها می‌مانند. اگر این قانون اجرا شود بالطبع برای سه ماهه پایان سال با یک بازنشستگی غیرمترقبه مواجه خواهیم شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه تصویب این لایحه صراحت قانونی برای اجرا خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اساتیدی که بالای ۳۰ سال سابقه کار دارند و استاد تمام دانشگاه‌ها به شمار می‌روند خواستار بازنشستگی خواهند شد و این شرایط ما را یکباره با یک موج بازنشستگی غیرقابل حدس زدن روبرو می‌کند.

 

۲۵ درصد اساتید دانشگاه شهید بهشتی می‌‌روند

طهرانچی در پاسخ به این سوال در صورت تصویب این لایحه دانشگاه شهیدبهشتی چند درصد از استاد تمام‌های خود را از دست خواهد داد، گفت: دانشگاه شهیدبهشتی ۱۰۰ نفر استاد تمام دارد که پیش بینی می‌شود پس از تصویب این لایحه ۲۵ درصد این تعداد درخواست بازنشستگی دهند.

 

طرح بازنشستگی زودهنگام اساتید فقط شامل استاد تمام های دانشگاه ها می شود که  به زعم خود ممکن است چیزهای مهمی را تحت الشعاع قرار دهد. به گفته رئیس دانشگاه تهران با توجه به اینکه بسیاری از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان با اساتید دارای تجربه انجام می‌شود بنابراین باید منتظر این باشیم که تولید علم کشور به دلیل خروج این افراد از بدنه دانشگاه‌ها با مشکل مواجه شود. در حال حاضر بسیاری از پست‌های مدیریتی از سوی اعضای هیئت علمی باسابقه اداره می شود که با اجرای این طرح بدنه مدیریتی دانشگاه‌ها نیز دچار خسران خواهد شد.

 

ساداتی نژاد یکی از اعضای کیمسیون آموزش و تحقیقات مجلس را پشت خط تلفن می آوریم تا از چند و چون ماجرای مجلسی‌ها نیز خبر دار شویم. او می‌گوید: آخرین اصلاحیه‌ای که در حال حاضر  بر روی این لایحه صورت گرفته پاداش بازنشستگی ۷ برابر اخرین حقوق در طول دوره کار فرد است.

 

بازنشستگی زودهنگام اساتید رکود علمی را به‌دنبال خواهد داشت
سادتی‌نژاد افزود: به طور  کلی این موضوع باعث می شود که بالای ۳ هزار نفر از اساتیدی که عموما استادتمام و از اسایتد برجسته دانشگاه ها نیز هستند درخواست بازنشستگی بدهند که  این موضوع از نظر علمی می‌تواند در دانشگاه‌ها و حوزه علمی ایجاد رکود کند.
نماینده مردم کاشان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: لذا شایسته است که با ترمیم  این لایحه بتوان از ظرفیت علمی اساتید برجسته دانشگاه‌ها بهره مند شد.

 

آنچه از شواهد و قرائن پیداست گویی مخالفان تصویب این طرح، آن را عاملی برای هدیه کردن نیروهای نخبه به کشورهای منطقه می‌دانند که در حال تقویت زیر ساخت‌های علم و فناوری خود هستند. چرا که از نظر آنها اگر ما یک نفر را از آموزش عالی کم کنیم با درآمدهای چند برابری جذب این کشورها می‌شوند.

 

دانشجویان؛ موافق اجرای طرح/ تنها ۱۸ درصد مخالف

اما پازل کامل کننده بررسی این طرح نظرات دانشجویان است. در همین راستا خبرگزاری دانشجو نظرسنجی را تحت عنوان «آیا با به کارگیری اساتید بازنشسته موافق هستید؟» به راه انداخت که خروجی آن نتیجه را جالب کرد. ۸۲ درصد دانشجویان با به کارگیری اساتید بازنشسته مخالف بودند و تنها ۱۸ درصد موافق. این نشان می‌دهد دانشجویان خیلی هم با طرح بازنشستگی پیش از موعد اساتید مخالفت ندارند و از ورود اساتید جوان و تازه نفس استقبال می کنند.

 

در کنار جامعه آماری دانشجویان، دانشگاه‌های سایر استان‌ها نیز به تصویب این طرح واکنش نشان داده اند. یکی از این نمونه‌ها دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.
وی معتقد است: در صورت اجرایی شدن مصوبه جدید هیات وزیران در خصوص بازنشستگی پیش از موعد ۱۱۰۰ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان مشمول شرایط بازنشستگی پیش از موعد می‌شوند.

 

مدیر توسعه سازمان و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این مطلب و با اشاره به اینکه براساس قوانین موجود مردان با ۲۵ سال سابقه  خدمت و داشتن ۵۰ سال سن و زنان با ۲۰ سال سابقه خدمت و بدون در نظر گرفتن شرایط سنی، مشمول بازنشستگی پیش از موعد می شوند افزود: در صورت تصویب آئین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد و ابلاغ آن برای اجرا در دانشگاه های کشور، شرایط بازنشستگی پیش از موعد تغییر خواهد کرد.

 

دکتر سید علی موسوی جم اظهار داشت: براساس این آئین نامه جدید، کارکنانی که ۲۵ سال سابقه خدمت داشته باشند، می‌توانند با ارفاق ۵ سال سنوات خدمتی با همان سابقه ۳۰ سال خدمت بازنشسته پیش از موعد شوند و پاداش این افراد هم براساس سابقه ۳۰ سال خدمت داده خواهد شد.

 

وی گفت: در این مصوبه جدید شرایط سنی، برای آقایان برداشته شده و خانم‌ها نیز می‌توانند با خدمت زیر ۲۵ سال درخواست بازنشستگی بیش از موعد کنند و ۵ سال ارفاقی به آنان داده شده اما پاداش پایان خدمت این خانم‌ها براساس سنوات قابل قبول به اضافه ۵ سال ارفاقی است.

 

صندوق بازنشستگی و افزایشی ۶۵ ساله

در کنار مخالفت ها و موافق ها اما صندوق بازنشستگی کشوری کلا ساز دیگری می زند. شنیده شده که در هفته‌های گذشته یکی از اعضای هیئت مدیره این صندوق در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرده دولت و مجلس برای افزایش سن بازنشستگی به ۶۵ سال تصمیم جدی بگیرند. وی گفته:  با تصویب بازنشستگی پیش از موعد در مجلس هشتم، هزینه‌های بسیاری بر صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل شد؛ به همین منظور باید در کمیسیون های مختلف مجلس دهم، به ویژه کمیسیون اجتماعی، از مصوبات غیرکارشناسی جلوگیری شود. مصوبات غیرکارشناسی مجلس و عدم توجه نهاد دولت به محدودیت منابع مالی صندوق بازنشستگی باعث دو چندان شدن مشکلات و بروز بحران در این صندوق شده است.

 

حال تنها باید نشست و نظاره گر این بود که حرف چه کسی برای تصویب شدن یا نشدن این طرح با وجود واکاوی های صورت گرفته و اما و اگرهای مثبت و منفی اش به کرسی می نشیند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi