پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:50:02 - شنبه 7 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ماجرای زورگیری سریالی در دانشگاه‌های تهران چه بود؟
یکی از حاشیه سازترین اتفاقات سال ۹۴ بحث زورگیری‌های عجیب از دانشجویان در بعضی دانشگاه‌های تهران و حتی کشور بود.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از  خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکی از حاشیه سازترین اتفاقات سال ۹۴ بحث زورگیری های عجیب از دانشجویان در بعضی دانشگاه‌های تهران و حتی کشور بود هر چند اصطلاح زورگیری ساخته  و پرداخته مامورین انتظامی وعامه مردم است و درقانون تحت عناوینی چون اخذ مال به عنف، سرقت مقرون به آزار و راهزنی مورد توجه قرارگرفته است اما به عنوان یک پدیده شوم اجتماعی، بخصوص در کلانشهرها دغدغه جامعه شناسان نیز شده است.
اواسط مرداد ماه سال گذشته بود که طی پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری دانشجو از چندین مورد زورگیری در دانشگاه صنعتی شریف  با خبر شدیم مرتضی ملکیان مسئول شورای صنفی این دانشگاه با اعلام این خبر می گفت: مشکلی که شاید هیچ دانشگاهی آن را نداشته باشد اما دانشگاه شریف آن را دارد بحث امنیت است. در همین دو هفته اخیر ما شاهد چندین مورد زورگیری در نزدیکی خوابگاه دانشگاه بودیم که چندین دانشجو جراحت پیدا کردند و با چاقو تهدید شده بودند.
او منطقه اطراف خوابگاه را نا امن می دانست و از برگزاری  جلسات متعددی با کلانتری غرب تهران خبر می داد که تا آن زمان هنوز بی نتیجه مانده بود.

 

ملکیان همچنین ضمن اشاره به این موضوع  که شاید حضور گشت امنیتی برای چند روز دور دانشگاه باعث ترس اشرار و دوری آنها از محل خوابگاه می‌شد اما یادآور این نکته نیز بود که این پیگیری‌ها صرفا برای یک بازه زمانی محدود است و باز به فراموشی سپرده شده و اشرار برای اذیت و آزار دانشجویان باز می‌گردند تا جایی که در چهار پنج سال اخیر دانشگاه، حدود صد مورد ثبت شده در این زمینه وجود دارد و با کمال تاسف باید گفت امنیت منطقه دانشگاه شریف بسیار پایین آمده.

 

 

این مسئول شورای صنفی حتی یکی از اقدامات ایجاد شده توسط خود دانشجویان برای حفظ امنیت را محدود کردن زمان رفت و آمد عنوان کرده و می گفت:  قرار شده است هیچ یک از دانشجویان ساعت هشت به بعد تنها از دانشگاه بیرون نروند!

 

 

آسیب شناسی بحث زورگیری آن هم از دانشجویان و محیط‌های علمی اینچنینی ظرفیت برگزاری روزها و هفته‌ها نشست تخصصی و تحلیلی دارد اینکه یک محیط علمی و آکادکمیک ما قادر به ایجاد احساس امنیت و آرامش برای دانشجویان خود نباشد یک طرف واینکه برقراری امنیت در محیط بیرون از دانشگاه توسط ارگان‌های مرتبط اینقدر ضعیف باشد نیز یک طرف دیگر ماجراست.

 

 

پیشنهاد مسئولان دانشگاه بجای امنیت؛ با تاکسی دربست بیا!

 

 
بعد از کلی پیگیری توانستیم دانشجویی را که در هفته های گذشته مورد زورگیری و تهدید با چاقو قرار گرفته بود پیدا کنیم و با او مصاحبه‌ای داشته باشیم حرف‌های این دانشجوی شریفی علامت سوال‌ها را در ذهن ما بیشتر کرد چرا که او می گفت: آن حوالی هیچ کس نبود که به کمک من بیاید علی رغم این من سریعا به نگهبانی خوابگاه مراجعه کرده و قضیه را گفتم اما آنها به من گفتند که وظیفه ما فقط نگهبانی از داخل خوابگاه است یعنی حتی اگر جلوی درب خوابگاه چاقو زیر گلوی من می‌گذاشتند آنها جلو نمی‌آمدند یا اگر هم می‌آمدند دانشگاه آنها را توبیخ می‌کرد زیرا حوزه عملکرد آنها تنها مربوط به خوابگاه و داخل آن می‌شود.

 

 
وی که حالا یکی از مال باختگان این زورگیری‌ها است در خصوص برخورد مسئولان دانشگاه و پیگیری هایش نیز اینچینین می گفت که  من به مسئولان دانشگاه ماجرا را گفتم اما عملا فقط ابراز تاسف کردند و گفتند باید از یک مسیر دیگر می‌آمدی حتی به من گفتند تاکسی دربست بگیر و به دانشگاه بیا من هم به آنها گفتم چنین چیزی اصلا عملی نیست من روزانه چه قدر پول برای تاکسی دربست بدهم؟

 

 
این دانشجو یادآور این موضوع نیز شد که یک هفته قبل از زورگیری از او این اتفاق برای یکی دیگر از دانشجویان خوابگاه هم رخ داده بوده است و ساعت ۴ بعدازظهر حدودا ۳۰ متر پایین تر از خوابگاه با چاقو تهدید شده و همه چیزش را از او گرفته بودند حتی طی این سال‌ها نیز آنها شاهد اذیت و آزار دانشجویان دختر از جانب این اشرار بوده‌اند که آخرین مورد به اردیبهشت ماه سال جاری برمی‌گردد که گویا یکی از دانشجویان دختر نیز مورد زورگیری قرار گرفته بوده.

 

 
این خبر بازتاب‌های قابل تاملی نیز داشت البته بعضی سایت‌های داخلی به طرز انسان دوستانه ای نقل خبر را همراه با شیطنت‌های رسانه ای مخابره کردند اما چیزی که در آن روزها مهم بود برگرداندن امنیت به دانشجویان صنعتی شریف بود و بس…
هنوز چند هفته‌ای از انتشار خبر زورگیری در دانشگاه شریف نگذشته بود که این بار دانشگاه امیرکبیر و خبر زورگیری از دانشجویان در خیابان حافظ همه را متعجب کرد!

 

 
کشمیر شکن مسئول شورای صنفی این دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ضمن تاکید بر این موضوع که بحث امنیت در خوابگاه به یکی از معضلات اساسی دانشجویان تبدیل شده است خیابان حافظ و نامتراکم بودن خوابگاه‌های امیر کبیر را در آن، از جمله عواملی دانست که موجب شده چند سالی دانشجویان این دانشگاه قربانی زورگیران در خیابان حافظ ‌شوند وی علت را نیر اینگونه عنوان می‌کند که  اکثر خوابگاه‌های کارشناسی آنها در خیابان حافظ قرار گرفته‌اند و به خاطر موقعیت منطقه‌ای و بافت آنجا و ساختمان‌های اداری بسیار زیادی که در آن خیابان واقع شده‌اند پس از اتمام ساعت اداری و خصوصا شب‌ها آن خیابان و محله بسیار خلوت می‌شود!

 
این مسئول شورای صنفی  در ادامه توضیحات خود در خصوص بحث ناامنی خوابگاه‌های امیرکبیر یادرآور می شود اکثر دانشجویان با قمه تهدید جانی شدند و همه وسایل آنها دزدیده شده است که در ماه‌های اخیر نیز چندین مورد جدید رخ داده است. خصوصا در موقع امتحانات ما بیشترین آمار زورگیری را شاهد هستیم؛ چرا که بعضی دانشجویان تا دیروقت برای درس خواندن در کتابخانه دانشگاه می‌مانند.

 

کشمیرشکن درباره اقدامات نیروی انتظامی برای تامین امنیت نیز می گوید: گاهی شاهد رد شدن گشت‌های پلیس هستیم اما واقعا چاره ساز نیستند چیزی که ما به آن نیاز داریم گذاشتن یک نگهبان واقعی برای خوابگاه‌ها است که دانشگاه باید برای آن بودجه اختصاص دهد.

 
پیش از این دو مورد مواردی از زورگیری در حوالی دانشگاه شاهد و دانشگاه آزاد از شهروندان و مردم عادی صورت گرفته بود که مطلع شدیم زورگیران منطقه دانشگاه شاهد توسط پلیس همراه ۳ عدد اسلحه کلت کمری قلابی، ۲ عدد دستگاه بیسیم تاکی واکی، یک رشته دستبند نظامی فاقد شماره و تعداد دو عدد غلاف مشکی کلت دستگیر شدند.

 

 
پلیس وارد عمل شد/ زورگیری در دانشگاه شریف پایان می‌یابد

مهرماه و شروع آغاز سال تحصیلی با خبر خوشی از دانشگاه صنعتی شریف فضای پر التهاب خبر زورگیری‌ها را کمی تلطیف کرد.

 

این بار ملکیان از همکاری خوب نیروی انتظامی و ساخت و نصب دو کانکس در اطراف خوابگاه های طرشت خبر داد و گفت: سربازی که فقط در کانکس بنشیند فایده ندارد و باید در اطراف محیط قدم بزند تا شرایط همیشه با امنیت همراه باشد. نیروی انتظامی به گونه ای ضمانت اجرایی داده است که سرباز دو هفته اطراف گشت حضوری داشته باشند و پس از آن بقیه ماه را داخل کانکس بنشینند تا اگر زورگیری رخ داد و اعتراضی از دانشگاه شد دوباره گشت های حضوری آغاز شود.

 

 

 در نزدیک به ۹۰ درصد خوابگاه‌ها ایستگاه پلیس دایر شده

گفتنی است، سردار ساجدی نیا چندی نیزچند هفته قبل از این موضوع در یک برنامه زنده تلویزیونی در خصوص امنیت خوابگاه‌های دانشجویان گفته بود به تمام روسای دانشگاه‌ها نامه داده‌ایم که خوابگاه‌های خود را به پلیس اعلام کنند تا در نزدیک آن مراکز ایستگاه پلیس بگذاریم و در نزدیک به ۹۰ درصد خوابگاه‌ها ایستگاه پلیس دایر شده و در ۱۰ درصد دیگر نیز گشتی‌های پلیس را افزایش داده‌ایم تا مشکلی برای دانشجویان پیش نیاید.

 

حال با گفتن و مروری بر حواشی بحث زورگیری از دانشجویان در سال گذشته امیدواریم در سال جدید خبرهایی از این دست  کمتر بشنویم چرا که محیط علمی و آموزشی دانشگاه‌های ما باید محیطی امن و با آرامش را برای دانشجویان این مرز و بوم فراهم آورند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi