پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

1:00:08 - سه شنبه 26 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مسئولین میگن لطفا با ماشین برید خواستگاری
چند بار تا حالا این جمله رو از اطرفیانتون که قصد ازدواج داشتن اما به دلایل مشکلات مالی نتونستن اقدامی کنن شنیدید که اگه ۱۰ میلیون پول داشتم یک قدم جدی برای تشکیل خانواده بر میداشتم ؟

دانشجو آزاد” چند بار تا حالا این جمله رو از اطرفیانتون که قصد ازدواج داشتن اما به دلایل مشکلات مالی نتونستن اقدامی کنن شنیدید که اگه ۱۰ میلیون پول داشتم یک قدم جدی برای تشکیل خانواده بر میداشتم ؟آره ، خیلی ها فقط بخاطر همین مسئله کم اهمیت (!!) نتونستن حتی به نصف دینشون فکر کنن … تازه با هزار مشکل میری و بعد از شروع زندگی درخواست وام ازدواج میدی که اول میگن بودجه نیست ، اولویت با شما نیست ، حتی شنیده شده میگن شرایطش نداری . الله اکبر! چه شرایطی ؟ وام ازدواج مگه شرایط از متاهل میخواد ؟
حالا بعد از کلی دوندگی و موافقت با وام ۳ میلیون (که اونم کمتر از این مقدار هست) بهت تعلق میگیره، اونم توی زمانی که میری بازار فقط اجناس ببینی نصف جیبت خالی میشه … با مسئولین صحبت میکنی میگن بودجه نیست که به زوج ها اختصاص بدیم .
اگر خزانه دولت خالی هست پس چرا بعد از موفق شدن مردم به نخریدن خودرو (البته اگه بشه خودرو تعریف کرد) ، به یکباره بحث وام ۲۵ میلیونی مطرح شد ؟ این وام بیشتر از ۸ برابر وام ازدواج هست و ظاهرا اولویتش بیشتر !!
این که چرا مردم باید زیر بار وامی با ۱۶% سود برن و نزدیک به ده میلیون برای هر خودرو بیشتر بدن در محدوده بحث ما نیست ، اما آقای مسئول بحث ازدواج که حتی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها به مسئله پیری جمعیت اشاره کردن اولیتش بیشتر نبود ؟ اگه شما که همش از خزانه ظاهرا خالی صحبت میکردید و این مقدار بودجه رو برای روز مبادا پس انداز کردین ، چرا به ازدواج جوانان اختصاص نمیدید ؟ والله کلی جوان با این مقدار پول میتونن زندگی مشترکشون شروع کنن.

از بحث ازدواج که بگذریم این آقای مسئول اطلاع دارن که چه تعداد زوج با مسئله ناباروری مواجهن ؟ پدر و مادر شدن آروزی همه ماست . زوج هایی که با این مشکل مواجهن قابل درمان هست مشکلشون اما هزینه بالایی برای درمان میطلبه. آیا دادن وام به این زوج ها واقعا اولویتش از وام خودرو کم تره ؟!!
در کشور ما حدود ۳ میلیون زوج نابارور وجود دارد. این عدد متحیر کننده واقعی هست . حتی تصور این تعداد برای ما خیلی دردناکه اما واقعیت اجبار به پذیرش هست . با رفع مشکل این تعداد زوج چقدر میشه به جوانی جمعیت کمک کرد ؟ چه تعداد زوج به آرزوی زندگیشون میرسن ؟ واقعا شیرین کردن زندگی این تعداد زوج ، واجب تر از وام خودرو نیست ؟
واقعا با این میزان بودجه نمیشه مشکلات کار جوانان رو حل کرد تا از سر اجبار زندگی مجبور نشن به هر کاری تن بدن ؟ این میزان بودجه سازنده مشاغل متعددی برای رفع بیکاری جوانان نیست ؟ اولویت این قضیه دیگه چرا از وام خودرو کم تر هست ؟!!!
از همه بحثایی که میشه با این مقدار وام  به هزاران درد جامعه کمک کرد بگذریم، از همه آمارهای دردناکی که هست بگذریم ، به نظر شما با ورود این مقدار خودرو به جاده های کشور چه اتفاقی میفته ؟ جواب مشخصه : افزایش تصادفات و حوادث و کاهش جمعیت ، درست برعکس چیزی گه باید اتفاق بیفته …. پس آقای مسئول پر کردن جیب خودرو سازها مهم تر از برطرف کردن مشکلات به مراتب مهم تر مردم نیست .. پس اگر در گوشه کنار خزانه دولت بودجه یافت میشه به زخم های مهم تر این مملکت بزنید .
این شاید خلاصه ترین و واضح ترین صحبت هایی بود که ما از هزاران درد خودمون باید بگذریم تا جیب خودروسازها خدایی نکرده دچار تزلزل نشه .اگر این آقای مسئول از خونه بیرون بیان و سری به زندگی مردم بزنن متوجه میشن که وام خودرو مشکل اون کارگری که شب باید به جای پول شرمندگی ببره سر سفره زن و بچش ، اون کارمندی که از هفته دوم ماه به فکر حقوق آخر ماه میفته ، اون بچه ای که خواهرش از تب میسوزه اما باباش پول نداره ببرش دکتر رو حل نمیکنه!!

یاد دارم یک غروب سرد سرد …
میگذشت از کوچه ما دوره گرد:
.دوره گردم ، کهنه قالی میخرم.
کاسه و ظرف سفالی میخرم.
.دست دوم جنس عالی میخرم.
. گرنداری کوزه خالی میخرم.
.اشک در چشمان بابا حلقه بست.
.عاقبت آهی کشید بغضش شکست.
.اول سال است و نان در سفره نیست.
.ای خدا شکرت ولی این زندگیست؟!
..بوی نان تازه هوش از ما ربود
.اتفاقا مادرم هم روزه بود .
صورتش دیدم که لک برداشته..
دست خوش رنگش ترک برداشته
..سوختم دیدم که بابا پیر بود.
.بدتر از آن خواهرم دلگیر بود.
.مشکل ما درد نان تنها نبود؛
شاید آن لحظه خدا با ما نبود
..باز آواز درشت دوره گرد.
.ریشه اندیشه ام را پاره کرد.
. دوره گردم ، کهنه قالی میخرم.
.دست دوم جنس عالی میخرم.
.خواهرم بی روسری بیرون دوید؛.
_: آی آقا سفره خالی میخرید!!!…
دسته دوم جنس عالی می خرید؟!

نویسنده : رامین اکبری

این یادداشت ارسالی می باشد و لزوما منعکس کننده عقاید سایت دانشجو آزاد نیست

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi