پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:57:47 - شنبه 18 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عکاس باشی کرمان روزهای انقلاب را به تصویر می کشید
مظفر طاهری متولد ۱۳۳۷ در کرمان است. او تنها پسرِ خانه‌ی حاج عزیز از بازاریان معتبر کرمان است، گاهی دور از چشم اهل خانه به عکاسی از راهپیمایی‌ها می‌پردازد و کم کم تیر برق‌ها را هم با جسارت بالا می‌رود تا رویدادهای تاریخی دوران جوانی‌اش را از زاویه‌ی دیگری ثبت کند.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛  مظفر طاهری متولد ۱۳۳۷ در کرمان است. او تنها پسرِ خانه‌ی حاج عزیز از بازاریان معتبر کرمان است، گاهی دور از چشم اهل خانه به عکاسی از راهپیمایی‌ها می‌پردازد و کم کم تیر برق‌ها را هم با جسارت بالا می‌رود تا رویدادهای تاریخی دوران جوانی‌اش را از زاویه‌ی دیگری ثبت کند. خانه‌ی آن‌ها نزدیک میدان مشتاق بوده است و این نزدیکی به مرکز رویدادهای انقلابی سبب می‌شود او حتی اولین راهپیمایی کرمانی‌ها را در دو فرم ثبت کند؛ یک راهپیمایی کوتا ه دور میدان مشتاق در شهریور ۵۷ که مصادف با ماه مبارک رمضان بوده است، و بازگشت نمازگزاران به مسجد جامع. او ۲۰ سال سن و یک دستگاه دوربین «فد۳» داشته است و عکس‌هایش را در حمام منزل‌شان ظهور و چاپ می‌کند و این سرآغاز ثبت تصویری انقلاب۵۷ در کرمان است.

او در سال ۱۳۵۷ دقیقا ۲۰ ساله بود که حرکت انقلاب در کرمان شروع شد، وی عکاسی آماتور بود که در حمام خانه شان تاریکخانه ای را برقرار کرده بود و همراه با جریان انقلاب در کرمان به ثبت لحظات جنبش پرداخته و بلافاصله پس از انقلاب انها را جمع آوری و با ذکر تاریخ و مناسبت به عنوان گنجینه ای نفیس و عزیز به مدت ۲۰ سال نزد خود نگهداری کرده و به جز چند مورد محدود آنها را جایی ارائه نکرد.

این عکسها در ۱۵ سال اخیر در کتب، نشریات،روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، در و دیوار شهر و مراسم متعددی که به مناسبت دهه فجر برگزار شده، مورد استفاده قرار گرفته است.

در سال ۱۳۸۸ قرار بود در ۲ نمایشگاه همزمان در برج آزادی تهران و موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، (به مناسبت سی امین سال پیروزی انقلاب)، نمایشگاه انفرادی برگزار و گزیده عکسها به نمایش گذاشته شود ولی به علت خستگی وکسالتی که بعد از انجام یک پروژه سنگین عارض شده بود، این مهم انجام نشد.

طاهری پس از مهاجرت به تهران، مشغول جمع آوری و آماده کردن عکسهایی بود که در زمانی بیش از ۳۵ سال (که به دوران دانشجویی وی در قبل از انقلاب برمیگردد)، عکاسی کرده و تصمیم گرفت گوشه ای از دینش را به همشهریان خود با نشان دادن بخشی از تاریخ کرمان، که به ۳۶ سال پیش بر میگردد، ادا کند.

لذا عکسهایی که به کرمان و سال ۱۳۵۷ و مکانهای آن زمان در مسیر انقلاب (باحال وهوای خاص آن موقع، که خود دوران بسیار مهمی در تاریخ ایران و کرمان است) مربوط بوده را در معرض تماشا قرار داده است.

نمونه ای از عکسهای استاد طاهری:

IMG_9010 IMG_9011 IMG_9012 IMG_9013 IMG_9001 IMG_9004 IMG_9008 IMG_9009

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi