پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:15:36 - پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ضمانتی برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد/با اظهارات مسئولان در مورد بیانیه لوزان مضحکه دنیا شدیم
استاد دانشگاه تهران گفت: چه کسی می‌تواند تضمین کند اگر کل تاسیسات هسته‌ای ما برداشت شود، تحریم‌ها لغو می‌شود.

به گزارش “دانشجو آزاد “به نقل از فارس؛ سعید زیبا کلام چهارشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در محل تالار خیام این دانشگاه با اشاره به مذاکرات لوزان سوئیس اظهار داشت : در زمینه مذاکرات هسته ای در سه مسئله  اینکه عاقبت الامر ما چه می شود، لغو تحریم ها و قطعنامه شورای امنیت مباحث زیادی داریم.

وی بیان داشت: ۱۳ فروردین ظریف متن فارسی بیانیه لوزان را خواند که قبل از او نماینده عالی اتحادیه اروپا آن را قرائت کرده بود.

وی ادامه داد: ما چیزی به عنوان بیانیه مطبوعاتی یک صفحه‌ای داریم نه محرمانه و نه طبقه‌بندی شده است.

زیباکلام با اشاره به فراز چهارم بیانیه تصریح کرد: در این بند صبحت از غنی‌سازی ایران شده و ظرفیت، سطح و ذخایر غنی‌سازی به عنوان عبارات کلیدی آورده شده است.

وی افزود: مذاکرات بین‌المللی به این مهمی، بازه زمانی و توافقات صورت گرفته روی هوا نبوده، زیرا اگر یک جفت کفش هم که می‌خریم فاکتور و نوشته‌ای دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: متن بیانیه مطبوعاتی ارجاع به مکتوبی می‌کند یا مجموعه اقدامات توافق شده و یا چیزی به نمارویه توافق شده برای دسترسی‌های گسترده تقویت شده است.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به گفت‌وگوی خبری عراقچی در ۱۵ فروردین در خبر ۲۲ و ۳۰ دقیقه شبکه دو سیما عنوان کرد: او سخن از ۱۰ سال محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای و کند شدن آن می‌گفت و این عنوان ۱۰ سال در بیانیه مطبوعاتی آورده نشده، لذا این توافق در جایی مکتوب صورت گرفته است.

استاد فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: ظریف هم در ۱۶ فروردین سخن از برداشت شخصی بودن اظهارات آمریکایی‌ها داشت و اگر این برداشت شخصی و سخنان آمریکایی‌ها دروغ است چرا متن کامل توافقنامه را منتشر نمی‌کنید.

زیبا کلام افزود: چگونه شد در توافقنامه ژنو اعداد و ارقام توافق شده به صورت متن بیرون آمد و در این توافقنامه متن مطبوعاتی با برداشت آن همه تناقض دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: باید پرسید آقای ظریف اگر متن برداشت مورد قبول و توافق است، خوب چرا همان برداشت را منتشر نمی‌کنید و اگر مورد توافق نیست چرا به آن استناد می‌کنید و مرجع قضاوتتان آن است.

وی بیان داشت: اینکه آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند یا چه شده که درست حرف گفته نمی‌شود، وقتی ما این مطالب را کنار هم می‌گذاریم، سئوال‌برانگیز می‌شود.

عضو سابق هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: ۴۳ ماده در هفت بخش در متن آمده که از آن ۳۰ ماده مبنی بر موافقت کردن ایران است و با این عبارات «ایران قبول کرد فلان مقدار کم کند یا از فلان کار خودداری کند و…».

وی با اشاره به تحریم‌ها بیان کرد: در بخشی از متنکه مربوط به تحریم‌هاست، عنوان شده اگر ایران به نحو راستی‌آزمایانهبه تعهداتش عمل کند، گشایش تحریم‌ها را دریافت می‌کند.

زیباکلام ادامه داد: از مهم‌ترین حرف‌هایی که مکرر از سوی مقامات عالی‌رتبه کشور می‌شنویم این است که بلافاصله پس از امضای توافقنامه نهایی تمام تحریم‌ها لغو می‌شود.

وی گفت: قطعنامه شورای امنیت مهم است و اینگونه نیست که شورای امنیت سر کوچه باشد، پس اینگونه وعده دادن به ملت کار درستی نیست.

زیباکلام تصریح کرد: بعد از اینکه آژانس راستی‌آزمایی کند که ایران تمام گام‌های مرتبط با هسته‌ای را محقق کرده یعنی قلب راکتور اراک را که نوآورانه و بی‌نظیر در دنیاست را در آورد یا تحویل آمریکا بدهد، کل طراحی اراک نابود و از اول طراحی شود و… این کارها چندین سال طول می‌کشد.

وی عنوان کرد: ما برای چه جشن می‌گیریم آیا واقعا این توافقنامه برای ما دستاورد محسوب می‌شود چرا باید خود را مضحکه دنیا کنیم.

وی عنوان کرد: راستی‌آزمایی طراحی جدید راکتور اراک که به این سادگی نیست تا زمانی که بازطراحی و ایجاد شود به گفته صالحی ۶ سال طول می‌کشد و تا زمانی که بازرسان قطعات آن را بازرسی و چک کنند، سال‌ها طول می‌کشد و ما چقدر عقب می‌افتیم.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: تازه بعد از اراک نوبت فردو می‌رسد که قرار است به پژوهشگاه تبدیل شود، تمام اینها چک شد و تیک خورد تازه تحریم‌ها تعلیق می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از آن که آژانس تمام اقدامات هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی کرد چه تحریمی برداشته می‌شود.

زیبا کلام تصریح کرد: مفهوم تحریم مرتبط با هسته‌ای انحصارا در قوانین آمریکا وجود ندارد.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: چه کسی می‌تواند تضمین کند اگر کل تاسیسات هسته‌ای ما برداشت شود تحریم‌ها لغو می‌شود.

وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت افزود: ابعاد ممکن نظامی در این قطعنامه بحث‌بر‌انگیز است و رهبری هم تذکر داده‌اند که هیچ‌کس مجاز نیست، درب مراکز دفاعی و تسلیحاتی ما را به روی بازرسان آژانس باز کند.

انتهای پیام

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi