پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

14:37:19 - دوشنبه 21 آذر 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مشاور وزیر کشور در امور فناوری:
صنعتی که رقابت‌پذیر باشد، به سمت دانشگاه می‌رود
مشاور وزیر کشور در امور فناوری گفت: صنعت اگر دانشی و رقابت‌پذیر باشد به سمت دانشگاه می‌رود.

 به گزارش دانشجو آزاد:

گروه مهدی طهوری امروز (دوشنبه) در نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها با معاونان و مدیران پژوهشی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: به عنوان کشوری که محدودیت‌هایی در سرمایه گذاری داریم، باید با استفاده از فناوری برتر، میزان سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم.

وی در این نشست که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و همزمان با برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار برگزار شد، ادامه داد: بازیگران علم و فناوری باید وارد حوزه اقتصاد شوند و در حوزه‌های اصلی اقتصاد کشور حاضر شده، فعالیت حاضر و ملموس داشته باشند تا توسعه اقتصاد کشور را به شکل دانش بنیان شکل دهیم.

طهوری با اشاره به مسایل مختلف کشور مانند ریزگرد‌ها یا استحصال گاز متان گفت: برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت نیاز به دانش و فناوری داریم. برای نمونه حجم پسماند کشور ۲۰ میلیون تن در سال است که به معضل تبدیل شده است، در حالی که با چرخش پسماند و ایجاد زنجیره ارزش توسط شرکت‌های دانش بنیان و محققان می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد؛ همان طور که در بقیه کشور‌های دنیا نیز رخ داده است.

مشاور وزیر کشور اظهار داشت: بنابراین با استفاده از دانش و فناوری، ارزش افزوده عظیمی بدون سرمایه‌گذاری تولید می‌شود.  

وی ادامه داد: ماموریت‌های دولت را در برنامه توسعه باید با تکیه بر دانش و فناوری پیش ببریم، دانشگاه و صنعت یا دانشگاه و جامعه باید با هم ارتباط کامل داشته باشند. برای تحقق این امر به گیرنده‌هایی در هر دو طرف نیاز است.  

صنعت و دانشگاه باید گیرنده‌هایی برای ارتباط با هم داشته باشند 
وی تاکید کرد: صنعت اگر دانشی و رقابت‌پذیر باشد، خود به خود به سمت دانشگاه و فناوری می‌رود. البته هر دانشگاهی هم واقعا نمی‌تواند مشکلات صنعت را حل کند، دانشگاه باید از طریق ایجاد کسب و کار، شرکت‌های تاسیس شده متشکل از دانش آموخته‌های خود و از طریق این ابزار با صنعت و جامعه ارتباط برقرار کند.

طهوری تاکید کرد: دانشگاه به مثابه مغز و شرکت‌های دانش بنیان پیرامون آن مانند دست و پا هستند. دانشگاه باید یک گام بردارد که همان دانشگاه نسل سوم است و یک گام هم صنعت به سمت جلو حرکت کند.

وی گفت: دانشگاهیان در استان‌ها از مسائل استان‌های خود مطلع هستند، بر همین اساس توافقی بین وزارت علوم و وزارت کشور شکل گرفت و دبیرخانه مشترکی بین آن‌ها تشکیل شد تا دانشگاه‌ها ماموریت‌گرا در حل مسائل استان خود مشارکت کنند.

طهوری تاکید کرد: ایفای نقش دانشگاه‌ها در کشور از مدت‌ها قبل در اسناد بالادستی تصویب و ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها باید ماموریت‌های خود را تعیین و اعلام کنند. این دبیرخانه اخیرا شکل گرفت و قرار شد با توجه به توافق وزارت علوم و وزارت کشور در استان‌های مختلف، چهار نهاد شامل دانشگاه، پارک علم و فناوری، دفتر بنیاد نخبگان و دفتر کارآفرینان استان ماموریت مشخصی در توسعه هر استان داشته باشند.  

وی تاکید کرد: وزارت کشور فعالیت‌های دانش بنیان را در آیین‌نامه‌ای به نام «آیین‌نامه تولید دانش بنیان» در ۱۸ ماده تدوین کرده است، این مجموعه در اختیار وزارت علوم قرار گرفته تا دانشگاه‌هایی که شایستگی محوری دارند، ماموریت‌هایی را در سطح ملی و به عنوان ماموریت بلندمدت برعهده گیرند.  

مشاور وزیر کشور تصریح کرد: این مسیر با اعطای ماموریت در حوزه‌های سخت هم ادامه می‌یابد، زیرا مقوم ارتباط بین مشکلات جامعه و دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به شاخص نوآوری کشور نیز گفت: این شاخص نشان می‌دهد پیوند دانشگاه و صنعت نیز ضعیف است.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi