پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

21:54:44 - پنجشنبه 28 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ساخت فوتوکاتالیست قابل بازیافت برای تصفیه آب های آلوده
پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی با حمایت تشویقی ستاد توسعه فناوری نانو موفق به ساخت فوتوکاتالیستی با استفاده از فناوری نانو شدند که می توان از آن در صنعت تصفیه آب و پساب استفاده کرد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این فوتوکاتالیست از مواد غیرسمی و دوستدار محیط زیست ساخته شده و تا حدود پنج بار قابلیت استفاده مجدد در فرآیند را داراست.

وجود آلاینده های سمی و خطرناک در محیط زیست و آب های آشامیدنی که منشأ آن ها پساب صنایع مختلف است یکی از مشکلات عمده زندگی امروزی به شمار می آید و در میان روش های مختلف، فوتوکاتالیست های مبتنی بر مواد نیمه رسانا به عنوان یک فرایند منطبق بر اصول شیمی سبز، توجه گسترده ای را به خود جذب کرده است.

به گفته دکتر عزیز حبیبی ینگجه، محقق این طرح و استاد دانشگاه محقق اردبیلی، فرایندهای فوتوکاتالیستی دو مشکل اساسی دارند که کاربرد آن ها را در مقیاس بزرگ و صنعتی محدود کرده است و شکاف انرژی زیاد فوتوکاتالیست های معمول، مانع از جذب نور مرئی خورشیدی در آن ها می شود.

وی توضیح داد: از آنجا که نور مرئی نسبت به فرابنفش، درصد بیشتری از نور خورشید را داراست تخریب آلاینده ها توسط نور مرئی نسبت به تابش فرابنفش ارجحیت بیشتری دارد و از طرفی جدایی فوتوکاتالیست از چرخه فرایند توسط دستگاه های فیلتراسیون و سانتریفیوژ اشکال دوم این روش است.

این محقق افزود: استفاده از فوتوکاتالیست تهیه شده در این کار پژوهشی به دلیل روش تهیه آسان و فعالیت بالای آن تحت تابش نور مرئی، گزینه مناسبی برای از بین بردن آلاینده های موجود در محیط زیست و تخریب مواد رنگی آلی موجود در آب است.

وی سادگی روش تولید، هزینه پایین مواد اولیه، ویژگی غیرسمی و دوستدار محیط زیست بودن مواد استفاده شده در ساخت را از جمله مزایای استفاده از این فوتوکاتالیست ذکر کرد و گفت: این نوآوری علاوه بر این، به دلیل ویژگی مغناطیسی، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را امکان پذیر خواهد کرد.

حبیبی ینگجه خاطرنشان کرد: روش استفاده شده برای ساخت، در مقیاس بالا و در دمای پایین به کار رفته و نیاز به هیچگونه مواد افزودنی و یا مراحل آماده سازی ندارد بنابراین نتایج این طرح در تصفیه پساب حاصل از صنایع رنگرزی و تصفیه آب آشامیدنی قابل کاربرد خواهد بود.

وی بیان کرد: برای این منظور، نانوکامپوزیت های مغناطیسی بر پایه کربن نیترید گرافیت مانند

g-C3N4/AgBr/Fe3O4 به عنوان فتوکاتالیست حساس به نور مرئی ساخته شده و این نانوکامپوزیت با استفاده از دستگاه های XRD، EDX، FTIR، DRS، TEM، TGA و VSM ارزیابی شده است.

دکتر عزیز حبیبی ینگجه عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و انیسه آخوندی دانشجوی دکترای شیمی فیزیک این دانشگاه در انجام این مطالعات همکاری داشته اند که نتایج آن در مجله Ceramics International (جلد ۴۱، شماره ۴، سال ۲۰۱۵، صفحات ۵۶۳۴ تا ۵۶۴۳) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام /

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi