پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:43:13 - شنبه 22 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رشته های انسانی قربانی ارزشگذاری غلط خانواده و موسسات
مدیرگروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گفت: ارزشها و نظرات والدین، توصیه های موسسات آموزشی و مشاوره نقش مهمتری نسبت به علاقه داوطلبان نسبت به انتخاب رشته دارند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از مهر؛تهمینه شاوردی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که چرا تمایل دانشجویان به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی بیشتر از علوم انسانی است، گفت: پیش فرض ما این است که جوانان بر اساس علاقه خود به یک شغل آن را انتخاب می کنند، اما اینطور نیست، در واقع تمایل جوانان متاثر از ۲ عامل است ۱-علایق فردی ۲- محیط اجتماعی- اقتصادی. بدیهی است جوان می بایست بر اساس علایق و انگیزه های فردی خود به رشته ای علاقمند باشد اما به نظر می رسد طی سالهای اخیر شرایط بیرونی و محیطی است که در انتخاب و هدایت تحصیلی جوانان نقش دارد.

وی افزود: در کنار سطح کیفیت تحصیلی و نمره کنکور می توان به عوامل دیگری همچون ارزشها و نظرات والدین و محیط خانواده، توصیه های موسسات آموزشی و شرکتهای مشاوره تحصیلی هم در جهت دهی به انتخاب رشته از سوی دانشجویان اشاره کرد. در این رقابت رشته های فنی و مهندسی و پزشکی در صدر و رشته های علوم انسانی در ذیل قرار می گیرند. این ارزشگذاری در خانواده نیز اتفاق می افتد و این صورت بندی ارزشی است که خانواده و جامعه برای جوان ترسیم می کند، البته ساختارهای  اقتصادی هم در این خصوص تاثیر دارد.

مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی افزود: این مجموعه عوامل است که انتخاب جوان را رقم می زند و باعث می شود علیرغم علائق فردی، عوامل یاد شده را مدنظر قرار دهد. اینجا به واقع انتخاب بر اساس علائق وجود ندارد و خود به خود رشته های فنی و مهندسی و نیز پزشکی مورد انتخاب و علاقه جوانان که نه، در واقع به طور نامحسوس به آنها تحمیل می شود. اینجاست که با مشکل بی انگیزگی دانشجویان رو به رو می شویم که در ابتدای راه، تمایلی به رسیدن به مقصد ندارند.

شاوردی  اظهار داشت: تغییر رشته، انصراف و ترک تحصیل و افت تحصیلی که هر سالها میزان زیادی از دانشجویان با آن مواجه هستند، در واقع به دلیل انتخاب تحمیلی و ناخواسته رشته هایی است که نتوانستند با نظر خود آن را برآورده سازند و باعث می شود در مدت زمانی کوتاه با پذیرش آسیب های اجتماعی و روانی دانشگاه را ترک کنند. نتیجه این می شود که تمایل به این رشته ها ریشه در علاقه فردی داوطلبان نداشته و عوامل دیگری بر آن تاثیر دارند که این انتخاب را مدیریت و هدایت می کنند.

انتهای پیام/

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi