پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

16:03:35 - چهارشنبه 1 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عضو هیأت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) شهرستان رفسنجان:
رسانه‌های‌غربی با القاء دروغ بر مردم حکومت می‌کنند
عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر (عج) شهرستان رفسنجان گفت: راهبرد فتح کشورها بدون خونریزی با استفاده از ابزار رسانه‌ای دیر زمانی است که به عنوان یکی از محوری‌ترین سیاست‌های جنگ نرم دنبال می‌شود.

به گزارش دانشجو آزاد:  محمدمهدی پورغلامعلی در گفتگو با سرویس سیاسی پایگاه خبری راه آرمان در خصوص نقش دروغ‌پردازی رسانه‌ای در پیشبرد اهداف استعماری عنوان کرد: کتاب دروغ رسانی و دستکاری در رسانه‌های دیجیتالی، کتابیست در حوزه آسیب‌شناسی اطلاعاتی، نوشته آیلین کاکوتی و جین سوتر که  مریم تقی خانی ان را ترجمه کرده است، مدلی از چگونگی به استثمار کشیدن افکار راه ارائه داده است.


دروغ تنها راه برای به استثمار کشیدن افکار جهان است 

عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان ادامه داد: دراین کتاب مدلی از فرایند دروغ‌رسانی و نحوه اثرگذاری بر روی ذهن و رفتار مخاطب ارائه می‌دهد که دربرگیرنده چهار بُعد یا موضوع مقطعی است: بازیگران بد پلتفرم‌ها، مخاطبان، پادکارها هستند که پرداختن به هر چهار بُعد مطرح شده وقت و مجال زیادی می‌طلبد که دراین مقوله قابل طرح نیست.

وی ادامه داد:  اما از باب اشاره به دروغ و دروغ پردازی رسانه‌ای و نگاهی به ایده‌پردازان و سیاست‌گذاران حوزه رسانه و اثرگذاری بر ذهن مخاطب بر اساس تئوری‌های ارائه شده و رفتار رسانه‌های بیگانه می‌توان به این نکته دست یافت که حتی دروغ و دروغ‌پردازی هم بایستی با برنامه و با استفاده از مقدمات و مکمل‌هایی باشد که باورپذیری برای مخاطب آسان‌تر بنماید و مخاطب هم با گرایشی که دارد، جذب آن گردد.

غلامعلی‌پور ادامه داد: در نتیجه‌گیری این کتاب‌، مشکل دروغ‌رسانی را در گرایش‌های اجتماعی و سیاسی‌ بیان می‌کند و ارتباط نوآوری‌ها را در مشارکت دموکراتیک برای رویارویی با محیط پساحقیقت به بحث می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) عنوان کرد: افکار عمومی و در واقع مردم در این جنگ نرم باید تشخیص درست از نادرست را بدهند اما متأسفانه با توجه به حجم بالای تولید محتوایی که معمولاٌدر حوادث طبیعی یا ساختگی انجام می‌شود، عملا تشخیص سره از ناسره برای عموم بسیار سخت می‌شود و اینجاست که اثرگذاری دروغ خود را نشان می‌دهد و اعتراض جای خود را به اغتشاش می‌دهد ،مضافاٌ اینکه عوامل داخلی هم در این آتش فتنه و دروغ بدمند و از احساسات مردم سؤ استفاده کنند.

پیشینه دروغ‌پردازی رسانه‌های معاند بر علیه ایران

وی اذعان کرد: سابقه دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی رسانه‌های معاند درباره ایران پیشینه درازی دارد، انتشار اخباردروغ بر اساس منابع مجعول و غیرواقعی و در مواردی خبرسازی دروغ علیه ایران و برخی شخصیت‌های مقبول مردم در موضوعات مختلف در رسانه‌های معاند دارای مصادیق و نمونه های متعددی است.

غلامعلی‌پور ادامه داد: اهداف گوناگونی در پشت اقدامات مذکور وجود داشته که بسیار دارای اهمییت و توجه است از ایجاد آشوب و اغتشاش گرفته تا پرونده‌سازی علیه ایران برای استفاده در سازمان‌های بین‌المللی، از ایجاد حس ناامنی و بی‌ثباتی در جامعه ایران گرفته تا مقدمه‌چینی برای اعمال سیاست‌های تحریمی، از سیاه نمایی تا فراهم کردن بستر اتهام‌زنی به ایران در موضوعات مختلف را می‌توان نام‌ برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) ابراز کرد: چنین روندی محدود به امسال و سال گذشته و یک دهه نیست و رسانه‌های غربی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در چهارچوب رویکرد ایران ستیزانه خود و برای دست یافتن به اهداف سیاسی‌شان تلاش کردند از رسانه برای تیز کردن تیغ خصومت و دشمنی با ایران استفاده کنند.

وی ادامه داد: نگاهی به سابقه دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی رسانه جریان اصلی غرب علیه ایران، به خوبی نشان می‌دهد که این رسانه‌ها بی‌توجه به واقعیت‌هایی مانند دسترسی مردم به انواع رسانه‌ها و ارتقا سواد رسانه‌ای آن‌ها ،همچنان از شیوه‌های منسوخ سانسور، دروغ و برخوردهای دوگانه برای القای اهداف خود استفاده می‌کنند.

استیصال دروغ‌پردازان در مقابل بصیرت مردم ایران

غلامعلی‌پور تأکید کرد: بی‌تردید می‌توان گفت؛ که تداوم رویکرد مغرضانه و دروغ‌پراکن رسانه‌های غربی و استفاده تام و تمام آن‌ها از شیوه‌های مختلف ،بیشتر از سر ناکامی اربابانشان و نیز استیصال خودشان در انجام وظیفه تامین نظر آن هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) با بیان اینکه رسانه جریان اصلی غرب در خبرسازی دروغ و خبرپراکنی علیه ایران از نوعی تقسیم‌بندی وظیفه تبعیت می‌کند، گفت:  این جریان در سال‌های اخیر خبرسازی و دروغ پراکنی را در دستور کار خود قرار داده و براساس آن رسانه‌های عضو را مأمور به انجام وظایف کرد.

وی ادامه داد: دروغ سازی‌های حقوق بشری بر اساس کشته‌سازی، داستان‌سرایی درباره اعتصابات سراسری در ایران، پروژه ساختن قربانی یا قربانیان تجاوز، پروژه اعدام‌های گسترده و……دروغ‌سازی نظامی و ارسال پهپاد در جنگ اکراین بر اساس منابع آگاهی که هرگز هویتشان مشخص نشد را در پرونده عملیاتی خود دارد.

غلامعلی پور به بخش کوچکی از دروغ‌های منتشر شده در رسانه‌های اصلی و پشتیبان  اشاره کرد و گفت: معمولاٌ اینگونه اعلام می‌شد؛ اعدام قریب‌الوقوع ۱۵هزار نفر در ایران، که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در دام این دروغ‌پردازی قرار گرفت و اعلام کرد؛ کانادا تصمیم ایران برای اعمال مجازات مرگ برای ۱۵هزار معترض را محکوم می‌کند.

دروغ‌های رسانه‌ای حتی مدیران کشورها را هم گمراه می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) اذعان کرد: این دروغ به حدی بزرگ بود که نخست وزیر کانادا ساعاتی پس از انتشار توییت مذکور ناچار به حذف آن شد و رسانه‌های دیگر هر کدام به نوعی به آن پرداختند.

وی تأکید کرد: ماجرای فوت مهسا امینی، نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده، درگذشت رهبری و بدلی به نام میرطاهر، حادثه زاهدان، سقوط شهر اشنویه به دست مردم، فرار مسئولان نظام از فرودگاه پیام، پیوستن نیروهای ارتش و انتظامی به صفوف ناامن‌ کنندگان جامعه، ورود نیروی انتظامی به دانشگاه شریف، و ………در بررسی میدانی صورت گرفته از عملکرد پنج رسانه،«بی‌بی‌سی فارسی»«ایران اینتر نشنال»، «صدای آمریکا»، «رادیوفردا»، و منوتو و صفحات مجازی آن‌ها نشان می‌دهد این رسانه‌ها از ۲۳ شهریور تا ۱۶ مهر سال ۱۴۰۱ مجموعا ۱۷۳۱۲ دروغ را درباره حوادث ایران منتشر کرده‌اند.

غلامعلی‌پور عنوان کرد: راهبرد فتح کشورها بدون خونریزی با استفاده از ابزار رسانه‌ای دیر زمانی است که به عنوان یکی از محوری‌ترین سیاست‌های جنگ نرم علیه کشورمان در فضای سایبری و رسانه‌ای دنبال می‌شود، پس باید بدانیم که ؛؛ چرا رسانه‌های غربی در خارج و سینه چاکانشان در ایران از دروغ گفتن ابایی ندارند.

راهبرد دروغ‌پردازن رسانه‌ای در جهت منافع خودی است

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان ادامه داد: کوتاه‌ترین جواب این است که رسانه‌های غربی به واسطه اینکه راهبردشان نسبت به تحولات دنیا راهبرد مبتنی بر منافع ملی خود است ، طبیعتاٌ هیچ اِبایی از دروغگویی و خلاف واقع گویی ندارند، حال باید پرسید این رسانه‌ها که این‌قدر دلشان به حال ملت ایران می‌سوزد و مدافع حقوق شهروندی ملت ایران‌اند، آیا اعتراضات و اغتشاشات چندین ماهه مردم فرانسه را اینگونه پوشش داده و رصد کردند همچون اخبار ایران؟؟

وی اذعان کرد: باید پرسید آیا در آمریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان و……اخبار اعتراضات، کشته‌ها، تجاوزات و نادیده گرفتن حقوق مردم را پوشش داده‌اند؟؟

مهدی غلامعلی‌پور در پایان خاطر نشان کرد: آنچه پیداست، اراده رسانه‌های غربی و حکومت‌های حامی آنان با هدف سرنگونی و فروپاشی ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است ،که صد البته توهم و خوابی بیش نیست و بیداری مردم جهان در امروز و مخالفت با سیاست‌های شعاری و ظالمانه آنها بهترین گواه بر دروغ‌پردازی رسانه‌های غربی و اربابان آن‌هاست.

انتهای خبر/ 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi