پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:23:35 - دوشنبه 24 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رای روحانی در حال ریزش است/ در انتخابات ۹۶ کمبود کاندیدا نداریم
محمد رضا باهنر در نشست خبری ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در محل خبرگزاری دانشجو برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمد رضا باهنر هم اکنون در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین (جام) که با حضور خبرنگاران رسانه ها در محل خبرگزاری دانشجو، در حال برگزاری است به پرسش های خبرنگاران پاسخ می دهد.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ابتدای این نشست ضمن عرض خیرمقدم به اصحاب رسانه و تسلیت محسن خزاعی خبرنگار شهید صدا و سیما در سوریه ابراز امیدواری کرد همواره نور این شهدا فروزان باشد و هر قلمی که از دست سرداری می افتد سرداران بیشتری به برکت این خون جایگزین شده و درجات شان متعالی باشد.

 

باهنر پس از بیان این مقدمه کوتاه به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت.

 

* نبود ساز و کار وحدت جناح ها، هزینه آفرین است

 

اولین پرسشی که از نائب رئیس مجلس نهم پرسیده شد، در خصوص ساز و کار اجماع اصولگرایان در انتخابات پیش رو بود. باهنر در پاسخ به این سوال به کثرت موجود میان اصولگرایان اشاره کرد و گفت: «متاسفانه درحال حاضر به دلیل غیبت احزاب فراگیر و قدرتمند بخشی از انرژی مان برای وحدت درونی صرف می شود و این صرفا مخصوص ما  اصولگرایان هم نیست و اصلاح طلبان هم مشابه این مشکل را دارند و البته بعضا تلاش هایشان به نتیجه می رسد و در مقاطعی به صورت نسبی و موقت به اجماع می رسند.»

 

باهنر افزود: «اما مشکل و هزینه اضافه روش اجماعی فعلی این است که هر دوره هزینه ها و زمانی که باید برای وحدت صرف نمود تکرار می شود. ما تلاشمان این است اگر در انتخابات گذشته کاری کردیم و به ساز و کاری رسیدیم، از آن سرمایه استفاده و آن را تقویت کرده و توسعه دهیم.»

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسی ضمن اشاره به تعدد نامزدهای انتخابات که کار را برای رسیدن به وحدت دشوار می کند گفت: «ما در انتخابات اولا کمبود کاندیدا نداریم. من چه از خودم که بارها اعلام کردم کاندیدا نیستم و نخواهم شد و چه از دوستانی که احساس می کنند باید کنار زمین خودشان را گرم کنند؛ خواهش می کنیم منصرف شوند. چرا که بعضی نگرانند نکند اصولگرایان بی کاندیدا شوند! در حالی که همیشه در کشور ما کاندیداها در جناح های مختلف به اندازه کافی هستند و رقابت اتفاق می افتد؛ اما الان تکثیر کاندیدا به نفع هیچ جریان و جناحی نیست. چون اصلاح طلبان قطعا از روحانی عبور نمی کنند و اگر از بعضی گوشه و کنار ها ساز اختلاف از سوی آن ها کوک می شود، به نظر ما برای سهم بیشتر گرفتن جریانات اصلاح طلب است؛ والا تحلیل قطعی ما این است اصلاح طلبان از روحانی عبور نمی کنند.»

 

وی افزود: «نکته دوم در مورد مسئله چهره های سوخته در انتخابات است. بعضی از نیروها هستند که قبلا خودشان را آزمون کرده اند و آرائی که توانستند جلب کنند قابل توچه نبوده است. البته ما یک سیاست راهبردی داریم و آن این که ما ایجابی و سلبی روی هیچ کس متمرکز نمی شویم؛ حتی در مورد روحانی گفتیم ما کاندیدایمان را مقایسه می کنیم که باید کارآمدی و محبوبیت داشته باشند. پس ممکن است یک نفر از نظر ما کارآمد باشد اما امکان رای آوری نداشته باشد و بالعکس ممکن است کسی خوب رای جمع کند اما از نظر ما کارآمدی نداشته باشد. ما باید به فردی برسیم که این دو را داشته باشد و امتیاز را کسب کند بنابراین با کاندیدایمان با روحانی مقایسه می کنیم که اگر به اندازه او کارآمد نباشد معنی ندارد اما معتقدیم در کاندیدای اصولگرا می شود کسی را پیدا کرد که کارآمدی باشد.»

 

* حساب قالیباف از بقیه مهره های سوخته جداست/ شرط قالیباف عاقلانه و مدبرانه است
باهنر در توضیح نظر خود در خصوص چهره های سوخته افزود: « البته قالیباف با بقیه کاندیدا متفاوت است همیشه رای دوم را آورده و طبیعی است که جریان رقیب دولت حاکم و رئیس جمهور حاکم طبیعی است از نفر کاندیدای اول خودش قابل بررسی است. نمی گویم او قطعا باید باشد یا نباشد. اما ایشان در جرگه بقیه کاندیدا(هایی که رای ندارند) نیست. بقیه دو درصد رای داشتند و قاعدتا معتقدم به هیچ وجه نباید به صحنه بیایند و مجددا خودشان را بسنجند.»

 

وی در پاسخ به این پرسش که نظر لاریجانی در خصوص قالیباف چیست نیز پاسخ داد: «شرطی که آقای قالیباف اعلام کرده اند کاملا شرط عاقلانه و مدبرانه ای است و حرف دقیق و درستی است. این دفعه باید هر کس که قصد نامزدی دارد این شرط را اعلام کند که در صورتی می آید که اجماع اصولگرایان اتفاق بیفتد؛ و الا هر قدر آدم های قدرتمندی باشند اگر دو یا سه نفر باشند آرای همدیگر را خراب می کنند و از توفیق نهایی یکدیگر را باز می دارند. از لاریجانی هم اطلاع ندارم که از چه کسی حمایت می کنند. ایشان جزو نامزدها نیستند. اما تصورمان این است که از کاندیدایی اصولگراها رویش اجماع کنند؛ لاریجانی هم حمایت می کنند. اطلاع ندارم اما این طور تحلیل می کنم.»

 

*اگر محبوبیت و کارآمدی روحانی بیشتر باشد، معرفی کاندیدا بی معنی است
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا در انتخابات ممکن است از روحانی حمایت کنید؟» پاسخ داد: «این اگر و شایدی که می گویم؛ اگری است که اتفاق نمی افتد و آن «اگر» این است که اگر یک زمانی یک جناح به این جمع بندی برسد که مجموعه کارآمدی و محبوبت روحانی از همه بیشتر است معنا ندارد کاندیدایی بگذارد.»

 

خبرنگار دیگری از باهنر در خصوص این اظهار حداد عادل که گفته بودند «تا پایان صفر کاندیدای نهایی اصولگرایان معرفی می شوند» پرسید که باهنر پاسخ داد: «فکر می کنم این جزو ایده آل های ما است اما تصور می کنم این اتفاق نمی افتد. ولی امیدواریم سازمان رای اصولگرایان تا پایان صفر روشن شود و ساز و کار مجموعه ای که جمع می شوند تا نامزد اصولگرایان را برگزینند مشخص شود؛ اما کاندیدای نهایی فکر نمی کنم به این صورت روشن شود. علت آن هم تجربه گذشته است. در غیبت احزاب در کشور ما تنور انتخابات ریاست جمهوری در دو ماه و بلکه یک ماه آخر منتهی به انتخابات شعله ور می شود و آن موقع است که کاندیداها پایین و بالا می شوند و نظرسنجی ها و مواردی از این دست در انتخاب فرد نهایی موثرند. بنابراین، این که سه چهار ماه قبل انتخابات کاندیدا قطعی شود بعید میدانم.»

 

باهنر ابراز امیدواری کرد تا پایان صفر تکلیف سازمان رای و پرچم و اعلم اصولگرایان زیر آن حرکت کنند روشن شده و از ظرفیت ائتلاف مجلس استفاده شود تا جریانات بیشتری از اصولگرایی را زیر چتر خودش را بدانند.

 

*رئیس جمهور نمی تواند به شورای نگهبان ایراد بگیرد
سوال دیگر مربوط به توئیت روحانی در خصوص تایید اعتبار نامه یکی از منتخبین مجلس فعلی  که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت و نیز واکنش علی مطهری با ارسال نامه درخواست تایید اعتبارنامه این فرد بود که باهنر در پاسخ به این سوال گفت: «درباره این که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است در شورای نگهبان بحث های زیادی شده است و این که مسئولیت رئیس جمهور در چه حدی گسترده است. من البته الان متن نظر تفسیری شورای نگهبان را ندارم، چون متن ها حقوقی است؛ اما فحوای این تفسیر این بود که رئیس جمهور در محدوده قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است. در دولت گذشته پیش آمد در مجلس قانونی تصویب می کردیم و رئیس جمهور وقت می گفت خلاف قانون اساسی است. در حالی که تنها نهادی که می تواند ایراد شرعی بگیرد شورای نگهبان است رئیس جمهور در این موقعیت نیست که به مصوبات مجلس ایراد بگیرد یا به عملکرد قوه قضاییه ایراد بگیرد».

 

وی افزود: «اختیارات رئیس جمهور بسیار زیاد و موثر است اما در این حد که با تمسک به قانون اساسی بتواند جلوی رفتار قوای دیگر غیر از قوه مجریه را بگیرد این طور اختیار حقوقی را رئیس جمهور ندارد.»

 

*کاندیداهای اصولگرایان برای شورای شهر باید جذابیت داشته باشد

پرسش بعدی مربوط به انتخابات آتی شورای شهر و وحدت اصولگرایان در این زمینه بود. باهنر در این خصوص گفت: «در رابطه با مسئله لیست کاندیدای شورای شهر تلاش ها شروع شده و ممکن است برای تهران ۱۰۰  اسم مطرح باشد و این طبیعیاست . لذا باید سببک و سنگین شوند و نهایتا باید به اسم های واحدی برسیم؛ هم در تهران و هم هر شهری دیگر. ما یک سال قبل انتخابات مجلس را داشتیم که احتمالا  بعضی از کاندیداهای ناموفق در انتخابات مجلس بخواهند به سوی شورای شهر دور برگردان بزنند فلذا لیست ان شالله به موقع نهایی می شود. اما اینکه وحدت اصولگرایان باعث ریزش رای شان باشد صرفا در یک حالت است که خدا ناکرده اصولگرایان روی کاندیداهایی متمرکز شوند که موفق به جلب اعتماد مردم نشوند یا مردم گرایش پیدا کنند به شرکت نکردن در انتخابات. لذا به نظرم کاندیداهای مورد نظر باید جذاب باشند.»

 

*رای روحانی در حال ریزش است/ تغییر کابینه کارکرد معیشتی نداشت

 

درادامه این نشست خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص مشکلات معیشتی مردم و ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت و تغییرات موجود در کابینه برای حل این مشکلات سوال کرد.

 

باهنر در پاسخ به این سوال گفت: «بالاخره مشکلات جامعه و مطالبات مردم بیشتر در میدان اقتصاد است. این مسئله هم دو شاخص دارد که جزو مطالبات اصلی است. یکی مسئله رشد و راه افتادن رونق بنگاه ها و مسئله اشتغال است که کاملا  بر وضعیت معیشتی موثر هستند.  مسئله بیکاری و رکود امروز بزرگترین درد جامعه است و دولبت باید به این دو مطالبه یک جواب سریع و جدی بدهد. تغییرات وزرا در این راستا نبود. بلکه برای تغییر زمین بازی و زمین رقابت بود که به میدان ورزشی و فرهنگی و آموزش پرورش کشیده شد.

 

وی افزود: «این جزو حقوق دولت است که می تواند ترمیم کابینه داشته باشد اما بیشتر مطالبات جامعه و فعالان سیاسی و اقتصادی این بود که اصلاحیات در بخش اقتصادی دولت اتفاق بیافتد. اگر رئیس جمهور آن را ضروری ندانند و یا این که مجلس ضروری ندارد در اختیارات خودشان است اما تصورم این است اگر دولت روحانی یک قدم ملموس و قابل حس برای جامعه بیکاری کشور و فعلان اقتصاد برندارد؛ جلب آرای مردم برایش سخت خواهد بود.»

 

باهنر گفت: «فکر می کنم ریزش آرای روحانی بیش از رویش هاست؛ مگر اینکه تا پایان سال کار اساسی انجام بدهد. البته در مطالبات پژوهشی و فنی قبول داریم ایشان رشد منفی اقتصاد کشور را از منفی  ۵ عبور داده ولی این به ذائقه مردم ننشته است. هنوز بسیاری از خانواده های کشور یکی دو تا فارغ التحصیل بیکار دارند. از آن بدتر خانواده هایی هستند که سرپرست خانواده اشان بیکار است.»

 

* «برجامِ آقای روحانی» را قبول ندارم/ حرف های ترامپ مصرف انتخاباتی داشت

 

باهنر در ادامه و در پاسخ به پرسش در زمینه تحلیل انتخابات اخیر آمریکا  گفت: «در انتخابات اخیر آمریکا از نظر آرا تعداد شرکت کنندگان در انتخابات در ۲۰ سال گذشته از نظر افت رای سابقه نداشته یکی از دلایل عمده اش این دو نوبری بودند که کاندیدا بودند و هر کدامشان دل یک عده ای زدند و نهایتا حضور مردم کم رنگ شده است بنابراین طبیعی است اما اگر کاندیدا معقول و کار آمد و محبوب باشد حتما وحدت باعث تراکم آرا می شود و احتمال پیروزی زیاد می شود.»

 

وی در خصوص تبعات این انتخابات بر وضعیت ایران و توافق برجامِ دولت روحانی افزود: «اولا عنوان «برجامِ آقای روحانی» را قبول ندارم. این یک توافقی است که نظام زیر بار آن رفته و آن را امضا کرده و متعهد هم هست. برای زدن زیر برجام، باز یک شاخص هایی هست و اگر به آن شاخص ها برسیم که نظام جمهوری اسلامی این که برگردد به قبل از برجام؛ این قضیه همواره یکی از گزینه های روی میز ما است. دیگران نباید تصور کنند که ما راه برگشت را مسدود کردیم. سانترفیوژهای ما می تواند کار کنند و ما می توانیم برگردیم به قبل از برجام. اما این که الان موقع برگشت است یا نه؛ فکر می کنم این قضیه را که طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نمی کند را باید با فشارهای دیپلماسی دنبال کنیم.»

 

باهنر در خصوص احتمال زیر پا گذاشتن برجام توسط ترامپ نیز گفت: «همان طور که گفته شده اصلا  این که رئیس جمهور آمریکا بتواند یک جانبه برجام را زیر پا بگذارد از نظر حقوقی معنا ندارد و این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. خیلی واضح و روشن بود که ادبیات نامزد انتخابات ریاست جمهوری قبل و بعد انتخابات کلا متفاوت بود یعنی یک سری حرفها هست که تاریخ مصرفش تا قبل از رای آوردن است. یک سری حرفها تاریخ مصرفش بعد رای آوردن است. این مسئله را شاید مشاوران ترامپ به او فهماندند و مقداری ادبیاتش عوض شده است. برجام یک سند بین المللی است و دو جانبه نیست. که یک طرف بتواند زیرش بزند. البته ما آمادگی داریم و مشکلی نداریم.

 

۵۰ سال است نهضت حضرت امام یک مبارزه جدی نفس گیر و پرتلاطم را با حاکمیت مستکبرانه آمریکا شروع کرده و همواره این مبارزه را دنبال کرده و در طول این ۵۰ سال جلو رفتیم و بازی برد-باخت بود. قرار بود در جریان برجام دنبال بازی برد-برد باشیم اما اگر دیگران بخواهند تغییرش بدهند ما آمادگی دفاع و پیشرفت داریم.»

 

*انتخابات آمریکایی ها برای ما خیلی خوب بود نه «انتخاب» آن ها

 

خبرنگار دیگری در خصوص نظر اصولگرایان نسبت به پیروزی ترامپ و این که ظاهرا اصولگرایان نتیجه این انتخابات را مثبت دانستند این گونه ابراز نظر کرد: «ما انتخاب صورت گرفته را مثبت نمی بینیم. انتخابات اخیر آمریکا برای ما خیلی خوب بود نه انتخاب. انتخاب خیلی فرق نمی کرد هر کدامشان یک نقاط منفی دارند و دو طرف قضیه یکی است؛ اما انتخابات امریکا خیلی از حرف هایی که ما محترمانه و با ادبیات دیپلماتیک می زدیم را خودشان افشا کردند و تازه همه گرفتاری ها را نتوانستند افشا کنند. درباره همین شلوغی های بعد انتخابات هم ما معتقد به شلوغی نیستیم. الان هم رئیس جمهور آمریکا مشخص است و این اعتراضات را ما حتی حدس می زنیم که حاکمیت مدیریت می کند برای تخلیه عقده های فرو خورده مردم آمریکا برای این که مقداری از این عقده ها خالی شود. تحلیل ما در یک کلام این که ستون های نظام لیبرال دموکرات که برخی آقایان ادعا می کنند مترقی ترین مکتب ساخته دست بشریت است به لرزه درآمده و به نظر می رسد قابل بازسازی نیست.»

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi