پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

15:39:01 - چهارشنبه 3 آبان 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نخبه دانشگاه علامه پس از دیدار با رهبر انقلاب در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد
راهکاری برای محرومیت‌زدایی استان‌های کشور با مشارکت نخبگان
محقق دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است از آنجایی که موضوع محرومیت زدایی در کشور به طور جدی پیگیری نشده است، لازم است اولویت‌های توسعه‌ای هر استان شناسایی شود و از توانمندی های نخبگان در رفع آنها استفاده کرد.

 به گزارش دانشجو آزاد:شکوفه احمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه‌طباطبائی و یکی از نخبگانی که در دیدار با مقام معظم رهبری سخنرانی داشت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از چالش‌هایی که ما داریم، مشارکت نخبگان در حل مسائل است و این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات‌شان تاکید کردند که ما به نخبگان باید حس مفید بودن بدهیم و آنها را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد من درباره محرومیت‌زدایی این بود که از ظرفیت نخبگان استفاده شود، اظهار  کرد: از آنجایی که عمده بهترین دانشگاه‌های ما در تهران مستقر هستند و نخبگان نیز در تهران تمرکز دارند، بهتر است نخبگان استانی، ظرفیت‌های استانی خود را شناسایی کنند و از این ظرفیت‌ها در جهت محرومیت زدایی، بهره‌برداری کنند.

وی مزیت این روش را بهره‌برداری از ظرفیت‌های استانی برای ایجاد اشتغال و ایجاد حس مفید بودن در نخبگان عنوان کرد و افزود: این روش همچنین مانع مهاجرت نخبگان خواهد شد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تخصیص منابع مورد نیاز به هر استان، گفت: یکی از مهمترین معضلاتی که داریم، نحوه مدیریت کشور، تصمیم‌گیری مرکزی است؛ به این معنا که همه تصمیم‌گیری‌ها در زمینه‌هایی چون اختصاص منابع و تدوین قوانین در تهران صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این استان‌هایی که دارای بیشترین اعتبارات هستند، قدرت بیشتری دارند، مثلا وضعیت استان اصفهان و تهران با استانی مانند لرستان متفاوت است.

احمدی،، استان لرستان را یکی از  محرومترین استان‌های کشور دانست و یادآور شد: بر اساس آخرین آمارها در شاخص بیکاری، این استان در جایگاه سوم قرار گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تمرکزی که در تهران ایجاد شده، موجب شده است که همه تصمیم‌گیری‌ها در تهران صورت گیرد، در حالی که هیج تصوری از شهرستان‌های استانی مانند سیستان و بلوچستان ندارند و مطلع نیستند لوازم توسعه استان‌های مختلف چیست.

احمدی افزود: از این رو در دیدار با مقام معظم رهبردی پیشنهاد کردم شورای برنامه‌ریزی توسعه استان تقویت شود. این شوراها وجود دارند؛ ولی در وضعیت بلاتکلیفی هستند. کار این شوراها این است که بودجه‌های اختصاص یافته را در استان‌های مربوط توزیع کند.

به گفته وی، در حال حاضر این شورا نقش فعالی ندارد.

این محقق دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد، این است که میزان قدرت در استان‌های مختلف متفاوت است و پیشنهاد کردم که این شوراها با همکاری مدیران شهرستان‌ها نقش فعالی در شناسایی اولویت‌های توسعه استان‌ها ایفا کنند. همچنین این شوراها می‌توانند نقش فعالی در پیاده‌سازی راهکارهای توسعه استانی داشته باشند.

احمدی در خصوص طرح‌های جهادی بنیاد ملی نخبگان، خاطر نشان کرد: طرح‌های جهادی بنیاد بسیار خوب است، چون باعث می‌شود نخبگان با مسائل موجود آشنا شوند و وضعیت را ببینند و همچنین از ظرفیت نخبگان در رفع مسائل استفاد شود، ولی در این میان چون قدرت نخبگان کافی نیست، لازم است نگارش قوانین در دستگاه‌های فراقوه‌ای صورت گیرد تا برنامه‌ها به خوبی اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه در زمینه محرومیت‌زدایی نیاز به عزم جدی است تا برنامه‌های مربوط به آن اجرایی شوند، گفت: قدرت تهران برابری می‌کند با ۱۸ استان کشور و اگر عزمی باشد که این موضوع را سرزمینی حل کند، بهتر است.

احمدی با اشاره به اقداماتی مانند برپایی نمایشگاه محرومیت‌زدایی، توضیح داد: این نمایشگاه‌ها می‌توانند در فرهنگ‌سازی و نشان دادن محرومیت‌ها نقش ایفا کنند، چون موضوع محرومیت‌زدایی زیاد پیگیری نشده است.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi