پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:48:52 - سه شنبه 9 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دیدار رایزن فرهنگی سفارت ژاپن با مسئولین دانشگاه شهید باهنر کرمان
دیدار رایزن فرهنگی سفارت ژاپن با مسئولین دانشگاه شهید باهنر، پیش از ظهر امروز دوشنبه (۸ تیرماه ۹۴) در دفتر رئیس دانشگاه باهنر صورت گرفت.

به گزارش “دانشجو آزاد” دیدار رایزن فرهنگی سفارت ژاپن با مسئولین دانشگاه شهید باهنر، پیش از ظهر امروز دوشنبه (۸ تیرماه ۹۴) در دفتر رئیس دانشگاه باهنر صورت گرفت.

در این جلسه  دکتر صید نژاد؛ رئیس دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه باهنر، دکتر احتشام زاده؛ معاون علمی و پژوهشی ،دکتر بصیری؛ معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر مدبری؛ رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر ماشین چی؛ عضو هیئت علمی دانشکده ریاضی و آمار و آقای ناکاگاکی رایزن فرهنگی سفارت ژاپن در ایران و نماینده وزارت امور خارجه در کرمان حضور داشتند.

دکتر صید نژاد: هدف ما برتر بودن در زمینه های پژوهشی و آموزشی است

در ابتدای این جلسه دکتر صید نژاد به معرفی  دانشکده های دانشگاه شهید باهنر و بیان امکانات آن پرداخت. او دانشگاه شهید باهنر کرمان را جز ده دانشگاه برتر ایران خواند و گفت :در حال حاضر ،دانشگاه باهنر  ۶۴۷ نفر عضو هیئت علمی  داراست که از این تعداد ۷۵ نفر استاد تمام ،۱۲۱ نفر دانشیار ،۳۵۱ نفر استادیار و  ۱۰۰نفر مربی آموزشی هستند.

وی  از افتخارات دانشگاه شهید باهنر را تقدیم ۶۶هزار فارغ التحصیل به جامعه علمی ایران دانست و انتخاب ۱۳ استاد نمونه ی کشور از بین اساتید این دانشگاه را ستود.

دکتر صید نژاد در ادامه اظهار داشت :هدف ما در این دانشگاه برتر بودن در زمینه های پژوهشی و آموزشی است که در این راستا تاکنون ۱۱۰۰ پروژه مختلف- عموما برون دانشگاهی- به انجام رسیده است. او همکاری با  پارک علم و فناوری استان کرمان را به منظور ارائه ی دستاوردهای علمی اساتید دانشگاه به حوزه تولید، ازدیگر فعالیت های دانشگاه  خواند. وی به امضای تفاهم نامه هایی با دانشگاه های خارجی نظیر دانشگاه اتریش و بلژیک اشاره و آمادگی دانشگاه شهید باهنر را برای گذراندن فرصت مطالعاتی اساتید ژاپنی ،به همراه ارائه بهترین خدمات رفاهی به آنها اعلام کرد.

دکتر صیدنژاد تبادل متخصصان و اساتید دانشگاه بین دو کشور، ایجاد پروژه های مشترک پژوهشی، برگزاری ذوره های دکترای مشترک، تبادل دانشجو،  برگزاری سمینار، کنفرانس و کارگاه آموزشی مشترک را از موارد پیشنهادی دانشگاه شهید باهنر عنوان کرد و افزود: هدف ما بین المللی سازی دانشگاه و گسترش ارتباطات بین المللی صنعتی و نیز تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی اساتید دانشگاه است.

دکتر بصیری:بهبود همکاری ها با دانشگاه های ژاپن مایه خشنودی ماست

دکتر بصیری معاون امور فرهنگی، در ابتدای صحبت های خود ضمن بیان تاریخچه ی  ارتباطات میان کشورهای ایران و ژاپن، شروع این همکاری ها را از زمان امیرکبیر بیان داشت.

او گفت: زبان فارسی در منطقه ای که استان کرمان واقع شده بیشتر به زبان فارسی باستان نزدیک می باشد و لازم به ذکر است که با توجه به وجود کلکسیونی از فرهنگ ها در  کرمان ،تنها پژوهشکده فرهنگ ایران و اسلام نیز در دانشگاه باهنر قرار دارد.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه ،شروع و بهبود همکاری ها  در این سال را مایه ی خشنودی خواند.

در آخر،دکتر بصیری طرح گرامیداشت هفته فرهنگی کرمان در ژاپن را به رایزن فرهنگی سفارت ژاپن پیشنهاد داد که در صورت همکاری طرف مقابل، می توان هفته فرهنگی ژاپن را نیز در ایران برگزار نمود.

دکترمدبری:دانشکده ادبیات دانشگاه باهنر آماده ی پذیرش دانشجوی ژاپنی در برخی رشته ها است

دکتر مدبری رئیس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه شهید باهنر حضور آقای ناکاگاکی را پرارزش بیان کرد و گفت : به مدت ۱۰۰ سال  است که ژاپن  در زمینه های ایران شناسی، باستان شناسی ،اسلام شناسی و فلسفه اسلامی، تاریخ ایران و زبان فارسی فعالیت های پژوهشی انجام داده و در این زمینه ها به موفقیت هایی رسیده است .

وی پیشنهاد داد که گروهی از اساتید دانشگاه های ژاپن به کرمان آمده و از امکانات و کارهای علمی انجام شده در دانشکده ادبیات بازدید نمایند تا به پیشرفت روابط  و بهبود همکاری ها بیانجامد.

وی آمادگی این دانشکده را برای پذیرش سالانه  ۳نفر در مقطع دکتری رشته ی  زبان فارسی و ۳ نفر در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی زبان باستانی اعلام کرد و از اساتید زبان فارسی دانشگاه های ژاپنی برای گذراندن فرصت مطالعاتی در دانشگاه باهنر دعوت به عمل آورد .

دکتر ماشینچی:موضوعات ویژه ای برای تفاهم بین دوکشور وجو دارند

دکتر ماشینچی عضو هیئت علمی دانشکده ریاضی ، ضمن عرض خوش آمد گویی به آقای ناکاگاکی ،گفت : ایرانی ها و بخصوص کرمانی ها و ژاپنی ها در مهمان نوازی معروفند و اگر پل ارتباطی بین دانشگاه های دو کشور ایجاد گردد قطعا موفقیت آمیز خواهد بود .

او اظهار داشت : دوکشور می توانند در زمینه ی فرهنگ ، تاریخ ،مدیریت بحران به خصوص زلزله و آب همکاری هایی با یکدیگر داشته باشند.

وی  از جاذبه های تاریخی استان کرمان ازجمله ارگ بم یاد کرد و پیشرفت روابط در زمینه ی جهانگردی را برای هر دو کشور مفید ارزیابی کرد.

آقای ناکاگاکی: زبان فارسی می تواند بهترین نقطه شروع همکاری ها باشد 

آقای ناکاگاکی رایزن فرهنگی سفارت ژاپن در ایران از حضور خود در دانشگاه شهید باهنر ابراز خرسندی کرد و گفت : دراین دانشگاه بیشتر رشته ها تدریس می شوند و ارتباط با صنعت نیزمورد توجه مسئولین دانشگاه بوده و هست.

او ضمن اشاره به فراگیری زبان فارسی توسط تعدادی از دانشجویان ژاپنی افزود : نقطه شروع همکاری های دو کشور می تواند در زمینه زبان فارسی باشد تا دانشجویان و اساتید زبان فارسی در ژاپن بتوانند از امکانات دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر استفاده نمایند و امکان آموزش زبان ژاپنی هم در ایران فراهم شود.

وی متعهد شد که پیشنهاد دکتر مدبری را برای بورسیه دانشجویان ژاپنی به اطلاع دانشگاه های ژاپن برساند و در ادامه از طرح بورسیه دولت ژاپن خبر داد که طی آن اساتید دانشگا های خارجی می توانند بعداز دادن تقاضا ، در یکی از دانشگاه های ژاپن فرصت مطالعاتی خود را بگذرانند.

آقای ناکاگاکی از محدود بودن ژاپن شناسان در ایران ابراز نارضایتی کرد و از مسئولین دانشگاه خواست که به تحقیق و پژوهش در زمینه ی روابط معاصر بین ایران و ژاپن بیشتر اهمیت دهند .

دکتر احتشام زاده در این زمینه پیشنهادی داد که طی آن گروهی متشکل از اساتید ایرانی و ژاپنی تشکیل شده و  با فراهم نمودن امکانات مالی از سوی دو کشور به تحقیق در باره ی روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی معاصر دو کشور بپردازند .

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه افزود : دانشگاه شهید باهنر قادر است که نتایج این تحقیقات را با ذکر اسامی اعضای این گروه در مرکز چاپ ونشر دانشگاه به چاپ برساند تا بتواند منبع کاملی برای افراد مایل به تحقیق در این زمینه باشد .

رایزن فرهنگی سفارت ژاپن اظهار داشت : ژاپنی ها اطلاعات زیادی در مورد معادن استان کرمان به خصوص  معادن سنگ آهن و مس دارند و علاقه ی زیادی برای سرمایه گذاری در این بخش هستند.

آقای ناکاگاکی پیگیری  پروژه تحقیق مشترک در زمینه ی ارتباطات معاصر بین ایران و ژاپن و نیز بحث مدیریت  زلزله و کمبود آب برای شروع همکاری ها مفید و سازنده ارزیابی کرد و در پایان  مراتب تشکر را از مسئولین دانشگاه شهید باهنر  به منظور برگزاری این جلسه به عمل آورد .

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi