پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

4:06:58 - شنبه 29 شهریور 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دولت هر چه زودتر وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی کند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه مریض به لحاظ ساختاری است،گفت: از دولت انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی علوم را هر چه سریعتر به مجلس معرفی کند.

به گزارش “دانشجوآزاد ” :  محمدمهدی زاهدی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز کرمان، با بیان اینکه از دولت و مسئولان درخواست می‌شود تا مراقب باشند دانشگاه‌ها به پایگاه احزاب سیاسی تبدیل نشوند، اظهار کرد: اگر چنین شود، به طور قطع به روند علمی دانشگاه‌ها خدشه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه از رئیس جمهور انتظار می‌رود بیش از این در معرفی وزیر پیشنهادی علوم تاخیر نیندازد، افزود: امیدواریم فردی واجدالشرایط با دارا بودن جایگاه بالای علمی و مقبولیت علمی در جامعه دانشگاهی، برخوردار از مشی اعتدال و بدون حاشیه و نیز مومن و متعهد به آرمان‌های انقلاب به مجلس معرفی کند و مجلس نیز با رای خوبی به وزیر پیشنهادی رای اعتماد خواهد داد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان محور اقتصاد مقاومتی است، گفت: موتور حرکت اقتصاد دانش بنیان نیز شرکت‌های دانش بنیان است و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تلاش کنند تا با همکاری بخش صنعت شاهد توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در راستای خروج از اقتصاد تک محور و متکی به نفت باشیم.

زاهدی با تاکید بر اینکه دانشگا‌ه‌ها باید این مسئله را سرلوحه کار خود در سال تحصیلی جدید قرار دهند، تصریح کرد: از دولت می‌خواهیم وجود دانشگاه‌ها را بر اساس سرانه دانشجویی تخصیص دهد تا عدالت در این حوزه به ویژه در مناطق محروم اجرا شود.

بودجه دانشگاه‌ها بر اساس سرانه دانشجویی نیست

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بودجه دانشگاه‌ها بر اساس سرانه دانشجویی نیست، افزود: دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا ۵۰ درصد آموزش علمی کشور به سمت آموزش مهارتی پیش رود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: امیدواریم با آموزش مهارتی از میزان فارغ‌التحصیلان بیکار کشور کاسته شود.

زاهدی با اشاره به مسائل و مشکلات حوزه وزارت آموزش و پرورش، گفت: این وزارتخانه در حال حاضر مشکل ساختاری دارد.

 ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود

وی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت آموزش و پرورش ۲۲ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد این بودجه از سوی آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و امور جاری می‌شود و کمتر از ۲ درصد آن برای بحث تجهیزات، فضای کالبدی و پژوهش هزینه می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش مریض است

زاهدی با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت و آموزش و پرورش یک کار اساسی و جدی در این باره در پیش گیرد، گفت: مسیر اعتلای این وزارتخانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به آرمان‌ها و چشم‌اندازهای سند بنیادین آموزش و پرورش باید برنامه‌های جامع تربیت و پژوهش تدوین و از ظرفیت حوزه و دانشگاه و بزرگان تعلیم و تربیت استفاده شود، افزود: بی شک توسعه و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس و اجرای برنامه‌های توسعه فرهنگ قرآنی باید در اولویت قرار گیرد.

 ۵۰ درصد دبیرستان‌ها مهارت محور شوند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خواهان برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی شد و بیان کرد: باید بر اساس برنامه پنجم توسعه حداقل ۵۰ درصد دبیرستان‌ها مهارت محور باشند و این موضوع باید در اولویت آموزش و پرورش قرار گیرد.

زاهدی با بیان اینکه یکی از راه‌های نجات کشور از بیکاری، آموزش مهارت محور است، گفت: از این طریق می‌توان از جمعیت جوانان بیکار کشور کاست.

دولت یک میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس فرسوده درخواست کند

وی با تاکید بر اینکه حجم وسیعی از مدارس فرسوده باید تخریب و احیا و بخشی نیز بازسازی و مقاوم سازی شوند، اظهار کرد: دولت می‌تواند در قالب یک لایحه حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این امر درخواست کند تا در حادثه‌ای غیرمترقبه شاهد تلفات انسانی دانش آموزی نباشیم.

لایحه رتبه‌بندی معلمان هر چه سریع‌تر در دولت تصویب و به مجلس ارائه شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اسناد پرافتخار نظام است، گفت: بایستی تلاش شود برخی از اولویت‌های آن از جمله لایحه رتبه‌بندی معلمان هر چه سریع‌تر در دولت تصویب و به مجلس ارائه شود.

زاهدی با بیان اینکه زیرنظام‌های مدیریت راهبردی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، فضا، تجهیزات و فناوری، پژوهش و ارزشیابی و نیز تامین و تخصیص مالی زیرمجموعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند، خاطرنشان کرد: باید به این زیرنظام‌ها به شکل جدی پرداخته شود تا مشکلات ساختاری آموزش و پرورش مرتفع شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi