پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:57:32 - دوشنبه 21 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دلشادی: سعدآباد یک دستاورد بزرگ برای ایران بود/روستایی: غرب به تعهدات خود در بیانیه تهران عمل نکرد
رضا روستایی گفت:غرب به تعهدات خود در بیانیه تهران مبنی بر عادی شدن پرونده هسته ای ایران در آژانس عمل نکرد.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ گروه موافق و منتقد در ۵ پارت ۱۰ دقیقه به بیان عقاید خود پرداختند صحبت کردند و سپس دانشجویان به پرسیدن سوالات خود از گروه های ذکر شده پرداختند که در حقیقت این پرسیدن تبدیل به ایراد نظرات دانشجویان شده بود

علیرضا دلشادی نماینده تشکل تدبیر موافقان توافقنامه و  رضا روستایی و مسعود خراسانی به عنوان منتقدان صحبت می کردند

ابتدا مسعود خراسانی از گروه منتقدان به اهداف وزارت خارجه اشاره کرد  و آنها را به اهداف خاص واهداف عام تقسیم بندی کرد.

وی افزود:  اهداف عام اهدافی هستند که همه کشور ها فارغ از نوع نظام سیاسی حاکم برآنها اعم از لیبرال، دموکرات، سکولار  و … به دنبال آن هستند و اهداف خاص محدود به زمان و مکان و منطقه خاص است مثلا مبارزه با کمونیسم در مورد تروریسم نمونه ای از اهداف خاص است.

خراسانی با تاکید بر نقش جمهوری اسلامی در منطقه تاکید کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرار گرفتن درمنطقه خاورمیانه و همسایگی فلسطین و نزدک بودن به آن ، برای بعضی  از کشورهای خارجی از جمله امریکا دارای اهمیت بسیاری است به خاطر همین سیاست خارجی ایران یک سیاست حساس است ولازم است که هر کس در هر دوره ای به این نکات توجه داشته باشد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: رهبر انقلاب سه ضلع برای سیاست خارجی قرار دادند؛ عزت، حکمت و مصلحت که معنای این واژه ها واضح است.

سپس منتقد دوم رضا روستایی به بیان نظارت خود پرداخت و تشریح کرد: در ارتباط با پرونده هسته ای دو دیدگاه در کشور وجود دارد یک پرونده امنیتی است و بیشتر شکل سیاسی دارد، و دیدگاه دیگر می گوید که از سال ۸۲ بنا شد که مسئله هسته ای مسئله پیچیده ای نیست به علت پنهان کاری خودمان است که غرب با ما این برخورد را دارد اگر اعتماد سازی داشته باشیم در مقابل غرب؛ پرونده ی هسته ای ما حل می شود و ما خیلی راحت می توانیم پرونده را حل کنیم و اعتماد زیادی به غرب و آژانس و انرژی اتمی داریم.

روستایی با اشاره به پیشینه پرونده هسته ای ایران عنوان کرد: از سال ۸۲ پرونده هسته ای ایران وارد مرحله مذاکره شد و برای اعتمادسازی طبق قرارداد تهران در اکتبر ۲۰۰۳، تزریق گاز به سانتریفیوژها تعلیق گردید و این برای پیشبرد گفتگو ها بوده ، بعد از آن طرف غربی میزان تعلیق را کافی نمی بیند و می گوید شما باید کاملا فعالیت ها را تعلیق کنید و ساخت قطعات و مونتاژ ماشین های پیشرفته را متوقف کنید.

وی ادامه داد: در مقابل این گامهای ایران غرب به تعهداتش عمل نکرد و بعد از آنکه طبق قرارداد بروکسل قبول کردیم اطلاعات اتمی را در اختیار آژانس قرار دادیم شاهد ترور دانشمندان هسته ای بودیم.

این منتقد توافق لوزان خاطر نشان کرد: در بیانیه تهران طرف غربی موظف شد پرونده ی ایران در آژانس به صورت عادی در آید اما این اتفاق نیفتاد، همان طوری که در بروکسل متعهد شدند اما به آن عمل نشد؛ حالا در توافق لوزان یا توافق جامع که تا این حد به آژانس اعتماد داریم آیا باعث می شود طرف غربی به تعهداتش عمل کند آیا ضمانت اجرایی هست یا نه؟؟

علیرشا دلشادی موافق مذاکرات لوزان گفت:  موضوع سعدآباد در تابستان ۸۱ ، منافقین یک سری اطلاعات را از سه مرکز اراک و نطنز و مرکزی تصاویری را تهیه کردند و به شبکه های خارجی دادند یکی ازشبکه هایی که به این موضوع پرداخت سی ان ان بود  که با ساخت فیلمهای تبلیغاتی به دنیا اعلام کرد ایران دنبال سلاح هسته ای است و ۴ ماه به انعکاس این موضوع پرداخت.

وی افزود: در دولت آقای خاتمی ایران از ۳ کشور اروپایی دعوت کرد زیرا به دلیل پنهان کاری که ایران داشت این شائبه ایجاد شد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.

دلشادی ادامه داد: سعد آباد یک دستاورد بزرگ برای ایران بود زیرا  آنها همچنان به ساختن بمب اتم توسط ایران تأکید داشتند و با تعلیق در آن برهه پیروزی نصیب ایران شد؛ در واقع در توافق سعد آباد هیچ موضوعی حل نشد، و قرار نبود که هیچ کمکی به ایران بشود فقط سوظن هایی نسبت به ایران بود ،کاری که ایران کرد سوظن ها را برطرف کند و در گام بعدی انرژی صلح آمیز خودش را پله پله تا موفقیت به کار انداخت.

در پایان پارت اول دکتر بابایی استاد کرسی، دو نکته را بیان کرد یک نکته که دوستان فرمودند ایران تعلیق گاز به سانترفیوژ را در توافق نامه سعد آباد تعلیق کرد این دقیق نیست، بند  ب قسمت دوم توافق نامه سعد آباد اشاره می شود که ایران داوطلبانه  تصمیم گرفته است که همه فعالیت های غنی سازی ارانیوم  بازفراوری را به صورتی که آژانس تعریف می نماید تعلیق کند  و تمام برنامه ی هسته ای را شامل شده است.

نکته دیگری که بابایی تذکر داد در رابطه با صحبت های علیرضا دلشادی بود، وی عنوان کرد: اینکه قضیه هسته ای لو  یک بعد است و تمام تحلیل نیست بعضی معتقد هستند که منافقین مسئله را مطرح کردند و خود انگلیسی ها و امریکایی ها معتقد اند که سرویس های جاسوسی شان به این مطلب دسترسی پیدا کردند و برخی معتقد اند به سرقت رفتن لپ تاپ سخنگوی دولت اطلاعاتی را داشت که این مسائل را در بر داشت.

در ادامه رضا روستایی در ارتباط با اینکه آیا لوزان همان سعد آباد است یا نه گفت: اول باید ببینیم که مذاکرات غرب به چه شکل بود، کار غرب اینگونه بوده که ابتدا به طرف مقابل مواردی را تحمیل می کند و در برابر این راستی آزمایی تعهداتی را می دهد؛ در برنامه اتمی کره شمالی هم وضع به همین منوال بود و بنا شد کره شمالی تمامی فعالیت های هسته ای را  تعلیق کند و غرب در مقابل ۹۵۰ میلیون تن نفت سنگین و یک راکتورآب سبک به کره شمالی بدهد در صورتیکه بعد از تعلیق فعالیت های هسته ای؛ آمریکا تنها ۵۰ میلیون تن نفت به کره شمالی داد و به بقیه تعهداتش عمل نکرد.

وی افزود: در توافق لوزان همین نکته آمده است که تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را همزمان با اجرای تعهدات هسته ای ایران  به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود متوقف خواهد شد، می بینیم که قید راستی آزمایی باز در این قسمت آمده است. همان چیزی که در سعد اباد بود، شما تعلیق کنید، برنامه هسته ای را ببندید بعد درباره لغو تحریمها صحبت می کنیم.

دلشادی در پاسخ گفت: ما از هسته ای چه چیزی به دست آوردیم ، مثلا روسیه اورانیوم اش را از استرالیا می آورد چون ۲٫۵ درصد سود اش بیشتر می شود؛ ما در مقابل پولی که خرج می کنیم چه چیزی به دست می آوریم ، ما چه قدر دارو به دست آوردیم ؟!

دکتر بابایی با تذکر رعایت اخلاق در گفتگو و مذاکره تشریح کرد: اینکه ما اورانیوم را از همسایه بگیریم درست است؛ در سال  ۲۰۱۱ توافق نامه ای با برزیل و ترکیه نوشتیم که اورانیوم ۲۰ در صد را به ما بدهند، ما گفتیم که تکنولوژی ۲۰ درصد غنی سازی را داریم  ولی  نیازی نیست خودمان غنی سازی کنیم اگر به ما بدهند ما هیچ مشکلی نداریم؛ معادل همان تاریخ شدید ترین تحریم ها توسط قعطنامه ۱۹۲۹ به ما تحمیل شد، اگر مابخواهیم از همسایه بگیریم کدام تضمین وجود دارد که آنها این ۲۰ درصد را به ما بدهند.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi