پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:51:27 - پنجشنبه 20 مهر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاه شهید باهنر کرمان میزبان پانزدهمین همایش «آبیاری و کاهش تبخیر»
شانزدهمین همایش «آبیاری و کاهش تبخیر» به عنوان یکی از باسابقه‌ترین همایش‌های علمی کشور با حضور ۹۰ پژوهشگر از سراسر کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزارشد.

 به گزارش دانشجو آزاد:در شانزدهمین همایش آبیاری و کاهش تبخیر کشور که به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، چالش‌های اصلی مدیریت منابع آب در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در این همایش محور‌هایی از جمله، مدیریت و بهینه سازی مصرف آب، بحران آب و تغییر اقلیم، محاسبات نرم و مدل‌سازی در مهندسی آب، پایش کیفیت آب و کاربردآب‌های نامتعارف، سامانه زهکشی و انتقال آب و حکمرانی آب و پدافند غیر عامل، مطرح شد.

حدود ۱۲۰ مقاله به شانزدهمین همایش آبیاری و کاهش تبخیر ارسال شد که از این تعداد ۹۰ مقاله پذیرفته شده و طی دو روز مورد نقد و بررسی
قرار گرفت.

محمد ذونعمت کرمانی دبیر شانزدهمین همایش آبیاری و کاهش تبخیر گفت: خشکسالی و کم آبی در ایران یک واقعیت اقلیمی است و در کنار آن، افزایش رشد جمعیت و برداشت بیش از حد متعارف از سفره‌های آب زیرزمینی بر شدت این بحران افزوده است.

وی افزود: محدودیت منابع آبی کشور از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود، نگرانی از خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب مخصوصاً در مناطق خشک را افزایش داده است و به نظر می‌رسد تنها راه جلوگیری از شدت گرفتن بحران آب، سازگاری با کم آبی و اصلاح الگوی مصرف و به کارگیری برنامه‌ها و راهکار‌های مبتنی بر این مهم است.

گفتنی است؛ در حاشیه این همایش ۵ کارگاه‌های آموزشی به مدت دو روز با عناوین: سه گانه آب، محیط زیست و تغییر اقلیم: چالش‌های نو پدید و راهکار‌های پیش رو، تأمین آب فضای سبز شهری از منظر توسعه پایدار، کاربرد پهپاد‌ها در کشاورزی و آبیاری، کاربرد GIS در مهندسی منابع آب، حفاری و اجرای تونل‌های طویل انتقال آب به روش مکانیزه، نگرش سیستمی و کاهش فزاینده منابع آبی در سالن آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی برگزار شد.


پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi