پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:55:06 - چهارشنبه 22 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه هایتک کرمان:
دانشگاه‌ها باید در کنار انتشار مقاله به خلق ثروت اهمیت ویژه‌ای بدهند
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان گفت: دانشگا‌ه‌ها باید در کنار انتشار مقاله به دانش فنی، فناوری و خلق ثروت اهمیت ویژه‌ای بدهند.

به گزارش دانشجو آزاد:  رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان درمراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه گفت: پارک علم و فناوری این دانشگاه هایتک کرمان رتبه نخست کشور در سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) را در بین پارک‌های علم و فناوری کشور کسب کرده ایم.

 فرشید کی نیا افزود:  سامانه جان از سامانه‌های کلیدی وزارت علوم است که در آن شرکت‌ها و واحد‌های فناور محصولات و خدمات خود را بارگذاری کرده‌اند و با درگاهی که ایجاد شده، امکان خرید و فروش محصولات فناور ایجاد شده است.

وی ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها و واحد‌های فناور با بخش‌های صنعتی را از دیگر مزایای سامانه جان دانست و اعلام کرد: هم اکنون بیش از ۲۰۰  محصول فناور شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در جان به ثبت رسیده است.

او در ادامه از کسب عنوان فناور برتر توسط ۲ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری این دانشگاه خبرداد.

* لزوم توجه جدی دانشگاه‌ها به حوزه فناوری

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اینکه در برخی دانشگاه‌ها بخش فناوری در اولویت‌های اصلی قرار ندارد خواستار توجه جدی دانشگاه‌ها به حوزه فناوری شد.

او گفت: دانشگاه‌ها باید در کنار انتشار مقاله به دانش فنی، فناوری و خلق ثروت اهمیت ویژه‌ای بدهند.

 کی نیا از استقرار واحد‌های تحقیق و توسعه صنایع در پارک  علم و فناوری و دانشگاه به عنوان نقطه اتصال دانشگاه و صنعت یاد کرد و گفت: امروزه خلق ثروت از اولویت‌های مجموعه‌های دانشگاهی است.

وی میانگین سالیانه گردش مالی  شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان  را ۱۰  هزار میلیارد تومان اعلام کرد و بر افزایش سهم  اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در این چرخه تاکید کرد.


 کی نیا خاطرنشان کرد: استادان دانشگاه باید بستری فراهم کنند تا دانشجویان با صنعت ارتباط گرفته و کسب و کار راه بیندازند و به کشور خدمت کنند.

وی گفت: این دید غلطی است که دانشجو پس از فارغ التحصیلی بخواهد از کشور برود، باید نحوه کارکردن با صنعت و قرارداد بستن را به دانشجویان آموزش دهیم و آن‌ها را برای بازار کار آماده کنیم.


وی با اشاره به قرارداشتن پارک علم و فناوری در کنار دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته و پژوهشگاه علوم وتکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی کرمان گفت: ما مجموعه‌ای کامل هستیم و دانشجویان و اعضای هیات علمی از این زیست بوم فناورانه بهره ببرند.

به گفته دکتر کی نیا در حال حاضر ۹۰ شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرقته مستقر است که ۵۰ شرکت از این تعداد، دانش بنیان هستند.

وی  پیش بینی کرد: تعداد کل شرکت‌ها تا پایان سال به ۱۰۰ شرکت برسد.

شایان ذکر است دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان صرفا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشجو می‌پذیرد و این دانشگاه رتبه ششم در بین دانشگاه‌های صنعتی و رتبه ۱۹ را دربین تمامی دانشگاه‌های کشور داراست.

* پژوهش باید اولویت اول همه باشد

در ادامه رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان نیز با برشمردن ظرفیت‌های انسانی و امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های استان توان حل مشکلات صنایع و معادن را دارند. 

حسین محبی با اشاره به فعالیت پارک علم و فناوری و پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان افزود: اساتید بزرگی در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و آماده‌ایم تا همکاری‌های دانشگاه را با واحدهای صنعتی، معدنی و شرکت‌های بزرگ گسترش دهیم.

وی اختصاص فضای لازم برای استقرار واحدهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی شرکت‌های بزرگ را از راه‌های توسعه ارتباط با صنعت اعلام کرد و از شرکت‌های صنعتی و معدنی استان کرمان خواست دانشگاه‌های استان را برای طرح‌های تحقیقاتی در اولویت قرار داده و همکاری‌ها را گسترش دهند.

رئیس دانشگاه هایتک کرمان با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه و دانشگاه‌های استان در سطح ملی و بین‌المللی تاکید کرد: ما به توانایی‌های خودمان ایمان و اعتماد داریم و معتقدیم مشکلات صنایع توسط دانشگاه‌های استان می‌تواند حل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه ارتباط با صنعت در دانشگاه تاکید کرد و گفت: ارتباط با صنعت را باید قوی کنیم، اعضای هیات علمی باید طرح‌های پژوهشی خارج از دانشگاه داشته باشند،برای ارتقا به مراحل دانشیاری و استادی انجام طرح‌های بیرونی ضروری است.

محبی با ابراز خرسندی از توسعه ارتباط با شرکت‌های گل گهر و مس سرچشمه از اساتید دانشگاه خواست از فرصت ایجاد شده در راستای فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه استفاده کنند.

او با بیان اینکه با پژوهش، کیفیت عمر انسان افزایش می‌یابد و احساس آرامش و رضایت درونی شکل می‌گیرد، افزود: مسئله پژوهش باید اولویت اول همه باشد، تلاش کنیم با فعالیت‌های پژوهشی برای کشور ، جامعه و دانشگاه افتخار کسب کنیم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi