پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

15:41:23 - دوشنبه 2 مرداد 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر:
خطبه حضرت زینب(س) در کاخ یزید، نقطه عطف صیانت او از خانواده است
عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر گفت: نقطه عطف صیانت حضرت زینب (س) از خانواده و حفظ جان اسرا بعد از حادثه عاشورا، خطبه معروف این بانو در کاخ یزید است.

به گزارش دانشجو آزاد:  اکرم باغخانی در رابطه با نقش زنان و به خصوص حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در حادثه عاشورا گفت: یکی از حکمت‌های همراهی خانواده امام حسین(ع) با ایشان ایفای نقش آنان در صحرای کربلا بوده است.
 وی ادامه داد: گاهی سوال می‌شود که چرا امام حسین(ع) خانواده یعنی زنان و کودکان نیز با خود همراه داشته با این‌که می‌دانستند پایان این سفر شهادت است اما باید گفت که چون خاندان اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها و زنان حاضر در کربلا رسالت عظیمی بر دوش داشتند که بعد از حادثه کربلا، حتی قبل از عاشورا و در دل عاشورا این نقش دیده می‌شود، در کربلا حضور داشتند.
 باغخانی بیان کرد: از جمله این نقش‌ها می‌توان به تشویق و ترغیب‌هایی اشاره کرد که زنان عاشورا نسبت به رزمندگان داشتند و یا صبر و ایثار آنان از جمله گذشتن از جان خود و خانواده‌شان در راه خدا، نقش حمایتی و پرستاری از مجروحان جنگی و رسیدگی به بیماران به خصوص نقش مراقبتی ویژه‌ای که حضرت زینب سلام‌الله نسبت به امام سجاد(ع) داشتند، اشاره کرد.
 عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر تأکید کرد: مهم‌ترین رسالتی که بر دوش زنان حاضر در صحنه کربلا بود، رساندن پیام عاشورا به نسل‌های بعد و زنده‌نگه داشتن حادثه عاشورا بود.وی افزود: شاید به همین جهت باشد که شهید مطهری تعبیر زیبایی دارند و اشاره می‌کنند که تاریخ کربلا یک حادثه و تاریخ مذکر و مونث است به این معنا که زن و مرد در این حادثه نقش دارد.
 باغخانی در ادامه به نقش بانوی اول کربلا حضرت زینب سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و گفت: اولین واژه‌ای که با نام این حضرت به ذهن هر شیعه و محب اهل‌بیت متواتر می‌شود، صبر و بزرگواری ایشان است و به واقع این حضرت جلوه واقعی آیه آخر سوره مبارکه آل‌عمران است. عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر اظهار کرد: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در موارد متعددی جان خود را برای حفظ خاندان پیامبر(ص) در خطر قرار دادند از زنان و کودکان گرفته تا حفظ جان امام سجاد(ع) نقش حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در صیانت خانواده دیده می‌شود.
 وی بیان کرد: ایستادگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در برابر دشمنی دشمنان، خریدن تازیانه‌ها به جان خود و دادن سهمیه غذا و سهم آب بین کودکان و اسرای حادثه عاشورا از جمله اقداماتی بانو برای حفظ خاندان پیامبر(ص) بود.
 باغخانی توضیح داد: مهم‌ترین نقطه عطف صیانت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها از خانواده و حفظ جان اسرا بعد از حادثه عاشورا می‌توان به خطبه معرف این بانو با شاخصه عفاف‌گرایی مقابل یزید دانست.
 عضو هیات علمی بخش معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر عنوان کرد: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در خطبه معروف خود با بیان جایگاه خاندان رسالت و ظلم بنی‌امیه در حق آنان می‌فرماید که آیا عدالت این است که دختران و کنیزکان تو پس پرده عزت بنشینند و تو دختران پیامبر را اسیر کنی و حرمت آنان را نادیده بگیری و صدای آنان را در گلو خفه کنی و مردان بیگانه آنان را بر پشت شتران از این شهر به آن شهر ببرند.
 وی افزود: در این خطبه طولانی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها از ظلم‌های بنی‌امیه بخصوص یزید افشاگری می‌کنند و هم‌جایگاه خودشان را نشان می‌دهند و هم در قالب جملات اثرگذار موجب حفظ حریم خانواده اهل‌بیت و حفظ جان اسرا می‌شوند.
 باعخانی در پایان گفت: حادثه عاشورا با عظمتی که دارد، عظمت نقش‌ها را نیز نشان می‌دهد، عظمت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها فقط بخاطر این نیست که ایشان از خاندان رسالت هستند بلکه بزرگ‌ترین شاخصه ایشان بخاطر جایگاه معرفتی،علم ایشان، شاخصه‌های والای انسانی و رسالت بزرگی است که بر مبنای تکلیف الهی بر دوش داشتند، است.
انتهای خبر/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi