پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:46:07 - سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خروج ارز از کشور و افزایش نرخ بیکاری از پیامدهای واردات بی رویه است/ واردات باید در قبال افزایش صادرات غیرنفتی صورت گیرد
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت:خروج ارز از کشور و افزایش نرخ بیکاری از پیامدهای واردات بی رویه است.

حسین مهرابی بشرآبادی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با جنبه های مختلف واردات کالا گفت: در بحث واردات بایستی هم به جنبه های مثبت و هم به جنبه های منفی آن توجه داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان افزود: واردات بی رویه مضراتی دارد مثل خروج ارز از کشور چون منابع ارزی به سختی بدست می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به دیگر جنبه های منفی واردات تصریح کرد: واردات بیکاری را زیاد می کند چون با هر کالایی که ما وارد می کنیم بیکاری را هم وارد کشور می کنیم یعنی به همان اندازه ای که کار در کالا نهفته است بیکاری زیاد می شود؛ لذا واردات روی بیکاری تاثیر منفی دارد.

وی ادامه داد: واردات کالاهای لوکس نسبت به کالاهای ضروری خطرناکترند؛ چون کالاهای ضروری را باید وارد کرد البته اثر تکنولوژی کالاهای لوکس را نیز نمی توان نادیده گرفت.

مهرابی بشرآبادی اظهار داشت: به هر حال موضوع واردات جنبه های مختلفی دارد و مسئله مهم این است که چه کالایی را وارد کنیم؛ مثلا در زمینه امنیت غذایی و اینکه شرایط آب و هوایی کشور برای تامین غذا کافی خوب نیست؛ ما را ملزم به وارد کردن غذا می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان ضمن تاکید بر دیگر جنبه های مثبت واردات تصریح کرد: واردات رقابت پذیری را زیاد می کند اگر واردات ممنوع شود رقابت پذیری کم می شود چون بنگاههای تولید داخل به سمت تولید کالاهای کم کیفیت روی می آورند.

استاد اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان عنوان کرد: واردات می تواند به موضوع تکنولوژی هم کمک کند یعنی خیلی اوقات ما از سرریز تکنولوژی های دیگران استفاده می کنیم و یکی از راههای ورود سرریز تکنولوژی از کشورهای پیشرفته همین واردات است که تکنولوژیِ تولید و بسته بندی به داخل کشور می آید.

وی افزود: در واردات آب و زمین را هم وارد می کنیم که اصطلاحا آب مجازی و زمین مجازی نامیده می شود، اینها منافع واردات است؛ همچنین در بحث رقابت پذیری در اقتصاد؛ واردات می تواند منشایی برای صادرات هم باشد، چون رقابت پذیری بنگاهها زیاد شده و به سمت تولید کالاهای با کیفیت برای صادرات آنها می روند.

حسین مهرابی دررابطه با ابزارهای جلوگیری از واردات بی رویه اظهار داشت: ستادی داریم تحت عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که وظیفه اش شناسایی و مقابله با افرادی است که حجم بالای کالای غیرضروری را وارد می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان ادامه داد: واردات می تواند در قبال افزایش صادرات غیرنفتی صورت گیرد یعنی اینطور نباشد که پول ناشی از نفت که ثروت ملی است صرف واردات کالاهای غیرضروری شود.

استاد اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان در پایان با اشاره به ابزارهای جلوگیری از واردات غیرضروری خاطر نشان کرد: بدلیل اینکه ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست بایستی راهکارهایی مانند افزایش تعرفه ها، محدودیت های مقداری همچنین تقویت بنگاههای داخلی برای کاهش واردات بی رویه اعمال شود.

 

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi