پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:34:03 - پنجشنبه 14 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد
بعد از سخنرانی سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در دانشگاه باهنر کرمان، جلسه به صورت پرسش و پاسخ دانشجویی ادامه پیدا کرد.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ بعد از سخنرانی سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در دانشگاه باهنر کرمان،  جلسه به صورت پرسش و پاسخ دانشجویی ادامه پیدا کرد.

-بزرگترین پروژه های کشور به دست خاتم الانبیاء می رسد در نتیجه شرکت های کوچکتر شانسی برای انجام پروژه ها ندارند؟ چرا؟

-ما با دولت قرارداد داریم که پروژه زیر ۱۰۰ میلیارد تومان نپذیریم و الان هم داریم این سقف را بالا می بریم آنچه هم و نیروی کار ما در پروژه ها ۱۳۵ هزار نفر است که ۵ درصد از نیروها رسمی هستن و ما بقی زیر مجموعه نیروهای رسمی سپاه نبوده و همچنین ۵۰۰۰ پیمانکار داریم که قطعا آنها از کار با قرارگاه رضایت بیشتری داشتند در غیر اینصورت کارهای دیگری را انتخاب می کردند.

در پروژه های مختلف ما مناقصه عمومی داریم در خیلی از پروژها بوده که از نظر تأمین مالی واقعاَ مشکل داشتیم مثلا آب قم از سر شاخه دز که پکیج بسیار بزرگی بود و ۲۲ متر فقط تونل داشت ۲۴۸ خط انتقال با قطر ۲ هزار داشت و از سالهای ریاست جمهوری شهید رجایی بحث انقال آب از سر چشمه های به اصطلاح دز به شهر قم و زائرین و مجاورین حضرت معصومه (س) وجود داشت. این پروژه را وقتی شروع کردیم هیچ پولی نداشتیم ، اما به کمک خداوند پروژه۵/۵ سال را ظرف ۵/۱ سال تمام کرده و تحویل مردم قم دادیم.

یعنی این نیست که ما همه پروژه ها را بگیریم نه در واقع پروژه هایی که دیگران نمی توانند بپذیرند را ما قبول می کنیم.

-مایل هستم بدانم که ساختاراصلی شما نظامی و وابسته به سپاه پاسداران است چگونه توانستید با وجود قدرتهای غربی با گرایش های مختلف مأموریت های خود را انجام بدهید؟

هرچه که هست وظایف اعتقادی و دینی ماست و هر جا که نیاز باشد سپاه آنجا حضور دارد و بر اساس اصول و قانون است ما بدون حاشیه و بدون چشم داشت با همه ی دولت ها همکاری داشتیم و خواهیم داشت. حدود ۲۶ سال از زمان تاسیس قرارگاه می گذرد و در شرایط تحریم و بی پولی هم هیچ پروژه ای را تعطیل نکردیم و همیشه در خدمت دولت و مردم بودیم و امروز دغدغه ما این است که جوانان تحصیل کرده در یک بستر مناسب بتوانند از توانایی های خود استفاده کنند و دغدغه اشتغال نداشته باشند.

 

-یک سوال تکراری که تبعیض چرا ؟ واقعا فقط نیروهای سپاه و بسیج در این پروژه ها شرکت دارند؟ چرا گزینش صحیحی وجود ندارد که دانشجویان مستعد کار بتوانند در این پروژه ها دخیل باشند بدون عضویت در ارگانهای نامبرده؟

-فقط ۵ درصد از نیروهای ما رسمی هستند و ما بقی از اقشار مردم، یعنی این نیست که ما گزینشی عمل کنیم بلکه بایستی شرایط برای پذیرش افراد وجود داشته باشد تا بتوانیم از توانمندی نخبگان کشور بهره ببریم. معیار انتخاب نخبگی هم دانشگاه و محل تحصیل نبوده. به هر حال هر سیستمی شرایط خاص خود را دارد و کسانی که با ما کار می کنند اگر علاقه مند باشند می توانند به عضویت رسمی، پیمانی یا قردادی سپاه درآیند و مدت زمانی را که در پروژه کار کردند جز سنوات آنها حساب می شود.

-از آنجایی که مواد خام معدنی مثل سنگ کروم ،سنگ آهن، مس به چین صادر می شود چرا سپاه در این مورد وارد نمی شود که صادرات خام فروشی قطع شود ؟

-این دردی است که خودمان هم داریم البته علاوه بر این مواردی که شما گفتید در مورد نفت و گاز هم همینطور است. این دغدغه ماست و امروز اگر بخواهیم جایگزین نفت را انتخاب کنیم، معادن فلزی ماست که حدود۶۰ نوع معدن داریم. قرارگاه مجموعه معادن را فعال کرده است و ساخت کارخانه تغلیظ مس سونگون، احیای میانه در منطقه ای در بافت و کارخانه فولاد ،۷ -۸ کارخانه را به طور جدی مشغول ساخت وساز هستیم و چند تا از اینها به بهره برداری رسیده احیای فولاد و میانه به بهره برداری رسیده؛ وقتی این این کارخانه های در ایران احیا شود، قطعا سنگ آهن وارد آن می شود و تبدیل به ارزش بالای آن بشود و از صادرات استفاده کنیم نه اینکه خام فروشی کنیم.

برای این کار آمادگی اعلام کرده ایم به دولت هم اعلام شده که در این حوزه قرارگاه آمادگی دارد بتواند این کار را انجام بدهد یعنی دانش ساخت کارخانه را داریم ولی پشتوانه این کارخانه خوراک اش هست ، که خوراک هم تأمین بشود اگر بخش خصوصی بیاید و کارخانه را بسازد حداقل کاری انجام بدهند تضمین خوراک هست الان پتروشیمی هایی که ساخته می شود در منطقه شیراز ۵ مرکز در حال ساخت است که خوراک آن در پارسیان ساخته می شود؛ قرارگاه به صورت جدی وارد این عرصه شده است.

-قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با پتانسیل عظیم اش در زمان های مشابه جنگ در صورت وقوع چه اقداماتی را دارد ؟

در تمام استان ها ظرفیت وجود دارد در حوادث غیر مترقبه اگر اتفاقی پیش آید اولین گام قرارگاه می باشند در زلزله بم سردار اکبری حضور داشتند و میدانند اولین مجموعه ای که پای کار بود قرارگاه بود، در بحث قطع گاز مشکلاتی که در شمال کشور به وجود آمد اولین تیم قرارگاه بود و در تبریز نیز به همین گونه عمل شد.

-منابع مالی قرارگاه از کجا تأمین می شود؟

از زمانی که قرارگاه شروع به کار کرد از نظر بحث ماشین آلات ظرفیت های خیلی خوبی داشته که استفاده شد و بعد هم خود پروژه ها درآمدزایی داشته است. در قراردادها پیمان کاری که داریم اگر چنان چه سودی هم داشته باشد تبدیل به ماشین آلات و تجهیزات می شود و به مردم خدمت رسانی می گردد و در هر زمانی که دولت تصمیم برای کاری بگیرد، ما آمادگی کمک داریم و در ابتدای شروع به کار این دولت هم قراردادهایی با وزارت نفت، نیرو و صنعت داشتیم که بسیاری از پروژه ها را خاتمه دهیم.

در بحث مالیات هم تابع قانون هستیم و از زمانی که تصویب شد ما مالیات بپردازیم این کار را انجام دادیم و درهمه حال انجام وظیفه می کنیم.

و همچنین مقرر شد با هزینه قرارگاه دانشجویان از پروژه ها بازدید داشته باشند که هم از تجربیات استفاده بشود و هم ابهامات ذهنیشان برطرف گردد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi