پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

18:18:30 - سه شنبه 29 آذر 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معلم پژوهنده برگزیده کشور تأکید کرد؛
جای خالی پژوهش تیمی در حوزه اختلالات یادگیری/ لزوم هدایت پژوهش های مدرسه ای به سمت مسئله محوری
سمیه پیک حرفه گفت: کار تیمی در حوزه اختلالات یادگیری ضعیف است و در سال های اخیر همواره به صورت موردی برای مراجعین خود کار کرده ام و در مرکز مورد فعالیت من کسی تمایل به انجام کار تیمی در این عرصه ندارد.

به گزارش دانشجو آزاد: سمیه پیک حرفه کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مربی مرکز اختلالات یادگیری شکوفا شهرستان جیرفت، مدرس آموزش خانواده، مشاور و روان درمانگر حوزه کودک و خانواده است.

سال گذشته وی با انجام کار پژوهشی به عنوان معلم پژوهشگر برتر استان کرمان شناخته شد که این پایگاه خبری گفتگویی با سمیه پیک حرفه داشت و امسال نیز این پژوهشگر با انجام کار پژوهشی دیگر به عنوان معلم پژوهنده برگزیده کشور شناخته شده است.

پیک حرفه در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص روند ارتقا فعالیت خود در عرصه پژوهش و کسب رتبه برتر کشوری گفت: از زمان ورودم به مرکز اختلالات یادگیری و مطالعه و کار در این زمینه همواره اولویتم بوده است و همیشه سعی کرده ام که در این حوزه از تکنیک های جدید استفاده و در رابطه با سطوح مختلف اختلالاتِ یادگیری تحقیق کنم.

این معلم پژوهنده برگزیده کشوری ادامه داد: با توجه به این فرایند و فعالیتی که با مراجعین مختلف در این حوزه داشته ام و همچنین با تلاش و پشتکار در این عرصه توانستم، با عنایت خداوند امسال رتبه پژوهشگر برتر کشوری را کسب کنم.

وی بیان کرد: از آنجا که بنده مربی مرکز اختلالات یادگیری کودکان هستم و انجام کار در این عرصه، موظفی اصلی من است و پژوهش من در حوزه اختلالات یادگیری کودکان است؛ مراجعین من در این حوزه کسانی هستند که با توجه به هوش عادی متوسط و رو به بالا، در خواندن و نوشتن دچار مشکل هستند و با تمام تلاشی که انجام می دهند موفق نیستند؛ به این معنی که هوش بالقوه آنها به بالفعل تبدیل نمی شود.

پیک حرفه ابراز کرد: پژوهش من در خصوص یکی از مراجعین در عرصه اختلال یادگیری بود، دانش آموزی بود که تکرار پایه شده بود اما دارای مشکلاتی در زمینه خواندن و نوشتن بود و فعالیت او در این زمینه در سطح پائینی قرار داشت.

این معلم پژوهنده برگزیده کشوری عنوان کرد: مشکل دانش آموزانی که دارای اختلال یادگیری هستند، با شیوه عادی و استفاده از یک معلم عادی و یا معلم کمکی حل نمی شود، بر روی این دانش آموزان باید اقدامات تکنیکی و تخصصی صورت گیرد و من با بررسی و ارزیابی در سه جلسه تشخیصی و سیزده جلسه درمانی در قالب IEP درمانی و با استفاده از روش های تکنیکی و نرم افزارهای تخصصی توانستم روند خواندن و نوشتن این مراجع را بهبود ببخشم و گفتنی است که تمام مراحل پژوهش من، مسئله محور بود و در این راستا کار،کاربردی انجام شده و مستندات لازم را در پژوهشم ارائه کرده ام.

وی در پاسخ به این سوال که در عرصه پژوهش با چه مشکلات و معضلاتی مواجه هستید، اظهار کرد: در مرکز ما باید هفته ای بیست مراجع را مورد ارزیابی قرار داده و علاوه بر انجام اقدامات تکنیکی و تخصصی لازم نسبت به فرد باید گزارش کار در این خصوص هم ارائه کنیم و این فعالیت ها، فرصت مطالعاتی و انجام کار پژوهشی در حوزه های دیگر مربوط به اختلالات یادگیری را از من می گیرد.

پیک حرفه عنوان کرد: بخشی کار پژوهشی خود را در تعطیلات تابستان انجام داده ام که در این ایام مراجعین در دسترس من نیستند که کار تحقیقاتی و پژوهشی دیگری را انجام دهم و این یک مشکل و معضل برای من است، مشکل دیگر این است که کار تیمی در حوزه اختلالات یادگیری ضعیف است و در سال های اخیر همواره به صورت موردی برای مراجعین خود کار کرده ام و در مرکز مورد فعالیت من کسی تمایل به انجام کار تیمی در این عرصه ندارد.

این معلم پژوهنده برگزیده کشوری افزود: بارها این مسائل را با همکاران مطرح کرده ام چرا که اگر کار به صورت تیمی انجام شود می توانیم بسیار بهتر در حوزه های دیگر پژوهش کار کنیم و پژوهش های خوبی را ارائه دهیم و این مهم می تواند در حوزه اختلالات یادگیری راهگشا باشد.

وی در خصوص وضعیت علمی و پژوهشی آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش یکی از نظام های مهم اجتماع است و این نظام بر اساس رسالت خود باید تغییراتی را در مسیر شناخت، نگرش و رفتار قشر کودک، نوجوان و جوان ایجاد کند؛  امروزه بسیاری از کشورها این مهم را به عنوان محور اصلی فعالیت خود قرار می دهند که این مسئله، حاصل فعالیت پژوهشی است.

پیک حرفه با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای هوشمندانه برای یافتن در این عرصه راهکارهای عملی است و چرا که اگر راهکار های عملی نباشد، شما نمی توانید تغییر ایجاد کنید، ابراز کرد: آموزش و پرورش با مغز و فکر انسان ها که بالاترین سرمایه است سر و کار دارد؛ معتقدم آموزش و پرورش به جای تأکید بر حافظه و پرورش قوی ذهن که صرفا معلومات را وارد ذهن می کند، پرسشگری در ابعاد و حوزه های مختلف از سوی متولیان این حوزه باید گسترش پیدا کند.

این معلم پژوهنده برگزیده کشوری ضمن اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: آموزش و پرورش یکی از وسیع ترین و حساس ترین حوزه های پژوهش، در عرصه علوم انسانی است، پژوهش های مدرسه ای باید به سمت، مسئله محوری هدایت شوند و خوشبختانه با حضور در جشنواره و دیدن آثار پژوهشگران در حوزه دانش آموزی و غیره در سال های اخیر قدم های مثبتی در این حوزه برداشته شده که امیداورم بتوانیم در سطح وسیع تر این مهم را به انجام برسانیم.

وی گفت: در حوزه پژوهش و فناوری کارهای پژوهشی و مقالات خوبی ارائه شده است و ما در دنیا در این زمینه جایگاه ۱۵ را داریم و مهمترین مسئله در این زمینه این است که این مقالات را به سمت جامعه هدایت کنیم و البته مناسب است که در این راستا آسیب شناسی لازم انجام شود تا بتوان بر این اساس پژوهش صورت گیرد.

پیک حرفه در پایان ضمن تقدیر و تشکر از محمدرضا سعادت مسئول پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استان کرمان خاطر نشان کرد: از نظر تخصیص بودجه مشکلاتی را داریم؛ بنده تمام کارهای خود را در مرکز انجام داده ام و البته نرم افزارها را به صورت شخصی تهیه کرده ام اما چنانچه فردی که می تواند در راستای کار پژوهشی اقدام کند، اما شرایط برای او فراهم نباشد، مسئله و مشکل دیگری است که پژوهشگران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi