پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:00:52 - شنبه 23 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تشکیل اتاق فکر برای اجرایی شدن شعار دانشگاه عاری از سوء مصرف مواد
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه گفت: کارگروه مشورتی تحت عنوان اتاق فکر برای اجرایی شدن شعار دانشگاه عاری از سوء مصرف مواد در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل شده است.

به گزارش “دانشجوآزاد”؛ نادر شاهرخی در رابطه با برگزاری نشست در راستای شعار دانشگاه عاری از سوء مصرف مواد گفت: در راستای پیاده سازی این شعار، جلسه ای در دفتر رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تاریخ ۱۹ شهریور ماه سال گذشته برگزار و سعی شد تا ابعاد مختلف موضوع بررسی و تحلیل شود.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در این نشست پیشنهاد شد تا کارگروه اجرایی تحت نظر یکی از معاونین مرتبط استاندار کرمان تشکیل و اعضای این کارگروه نیز  معاونین فرهنگی دانشجویی پنج دانشگاه بزرگ شهر کرمان، نماینده ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و دو عضو اجرایی مرتبط که استاندار انتخاب می کنند، باشند.

تشکیل کارگروه مشورتی تحت عنوان اتاق فکر برای اجرایی شدن شعار دانشگاه عاری از سوء مصرف مواد

وی با اشاره به کارگروه مشورتی ایجاد شده عنوان کرد: کارگروه مشورتی تحت عنوان اتاق فکر تشکیل  و وظیفه این کارگروه تهیه خوراک علمی و تدوین برنامه کاری و پایش برنامه هاست.

شاهرخی افزود:  در این کارگروه یک رواشناس و روانپزشک آشنا به مسائل اعتیاد و آشنا با محیط دانشگاه، اپیدمیولوژیست یا متخصص پزشکی اجتماعی آشنا با موضوع اعتیاد، افراد خبره از نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، صدا و سیما، اداره ارشاد اسلامی،  دفترنهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و متخصصانی که دربحث اعتیاد و بازتوانی به صورت مستقل فعالیت داشتند به عنوان اعضای کارگروه  مشورتی هستند.

دور شدن از خانواده و افزایش فشارهای عاطفی از جمله دلایل گرایش به مصرف مواد است

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر را اینگونه بیان کرد:  دور شدن از خانواده و افزایش فشارهای عاطفی و روانی مربوطه، عدم توانایی و دانش ناکافی دانشجویان در خصوص مهارت های زندگی، احساس بیکاری و وقت آزاد بسیار زیاد دانشجویان بویژه در روزهای تعطیل، بی برنامه بودن  دانشجویان و سیستم های دانشجویی برای استفاده از انرژی بسیار زیاد جوانان در مسیر درست از جمله دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر است.

 

بالابردن عزت نفس و تقویت باورهای دینی از راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد است

وی با تاکید بر راهبردهای پیشگیری از سوء مصرف مواد تصریح کرد:  بالابردن عزت و اعتماد به نفس دانشجویان، تقویت عمیق باورهای دینی  با زبان جوان پسند، ایجاد فضای نشاط در دانشگاه، تقویت فعالیت های ورزشی و … نیز از جمله راهکار ها و راهبردها برای پیشگیری در تمایل به سوء مصرف مواد است.

 

فاز شناخت، گفتمان و مداخله برای اجرایی شدن شعار دانشگاه عاری از سوء مصرف مواد

نادر شاهرخی در خصوص اجرایی شدن پروژه شعار دانشگاه عاری از سوء مصرف مواد اظهار داشت: قرار شد این پروژه در سه فاز شناخت، گفتمان عمومی و مداخله انجام شود؛ در فاز شناخت سه فعالیت اصلی مرور نظامند مستندات علمی مرتبط  و استخراج یافته های آنها، مصاحبه نظامند با ذینفعان مرتبط مانند والدین،اساتید، دانشجوان در سطوح مختلف، مطالعه شیوع شناسی پایه  انجام می شود.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در فاز گفتمان عمومی بحث مربوط به سوء مصرف مواد  به یک گفتگوی عمومی در بین دانشجویان، اساتید، مسئولان  و نهادهای رسمی به روش های مختلف انجام می شود و در فاز مداخله برای کاهش آسیب ها و کاهش موثر مصرف در چهار سطح  پیشگیری مقدماتی،  پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه و پیشگیری ثالثیه انجام شود.

وی در خصوص مراحل انجام شده در راستای تحقق این شعار تشریح کرد: ما این فرایند را در دانشگاه علوم پزشکی مسکوت نگذاشتیم زیرا به موازات کارهای انجام گرفته، باهمکاری مراکز تحقیقاتی دانشگاه وبا مدیریت ریاست دانشگاه پروپوزال طرح جهت شیوع سنجی اولیه که برای اجرا ضروری است تهیه شده است و آماده اجرا در دانشگاه های شهر می باشد

شاهرخی افزود: همچنین کار گروهی  در دانشگاه برای بررسی مواردی که می توانددر فضای دانشگاه به فرایندهای پیشگرانه و مناسب در این روند کمک نماید  با حضور فعال مسوولان تشکیل شده است.

شورو نشاط با مفهوم پویایی برای آرامش روحی و روانی دانشجویان الزامی است

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر لزوم فضای با شور و نشاط در دانشگاه عنوان کرد: شور و نشاط  را می توان به مفهوم تحرک و  پویایی همراه با فضای مطلوب برای آرامش روحی وروانی و دور از هرگونه استرس دانست و در  این فضای مناسب  دانشجوی ما می تواند در تمام مسائل  ازجمله آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی  با ذهن خلاق خود مشارکت فعالانه داشته باشد. لذا در چنین محیط هایی افراد منزوی و گوشه گیر نخواهند شد که  این می تواند زمینه ییشرفت بهتر دانشجویان را فراهم کند

وی در خصوص ایجاد فضای آزاد برای دانشجویان اذعان کرد: ما در وهله اول سعی کردیم که  از فرایندهای افراط  و تفریط  در تمام زمینه ها فاصله بگیریم و معتقدیم بایستی برای دانشجو در چارچوب قوانین و آیین نامه های جاری کشور فضا برای او باز باشد تا بتواند آزادانه  و با آرامش بیشتر به فعالیت  اصلی خود که دانش اندوزی  است بپردازد و در این فضا  که فضای اعتماد سازی خواهد شد اعتماد متقابل شکل خواهد گرفت .

شاهرخی ابراز داشت: معتقدیم قشر جوان و دانشجویان ما خلاقیت ها و پتانسیل های خوبی دارند و اگر این خلاقیت ها در فضای آرام  و آزاد و اعتماد ساز قرار گیرند. در بسیاری از برنامه ها موفق خواهیم شد  تامین چنین فضاهایی(فضای همراه با اعتماد متقابل)  هزینه های مالی  بسیار ناچیزی  دارد  در این فضایی که این شور و نشاط را ایجادمی کند در واقع جوانان ما  را در برابر آسیب های مختلف جتماعی  واکسینه  خواهد کرد.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی در یکسال اخیر گفت: بر اساس این ایده شکل گرفته اند  که  ما خدمتگزاران وظیفه داریم فضای شاداب و آرامی برای دانشجویان تامین کنیم بر همین اساس حوزه های مختلف معاونت دانشجویی فرهنگی ماموریت پیدا کردنددر این چارچوب فعالیت هایی را انجام دهد؛ به عنوان مثال برگزاری برنامه های ورزش همگانی، ازجمله کوهنوردی و انجام  مسابقات ورزشی متعدد برای افزایش نشاط و شادابی در دانشگاه در دستور کار قرار داده شده است.

 

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi