پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:58:49 - شنبه 2 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تاکید کارشناسان آموزش عالی به نظارت نهادهای بالادستی بر توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد/ قوانینی که اجرا نمی‌شود
دانشگاه آزاد امسال بدون دریافت مجوز از وزارت علوم، ظرفیت‌ تحصیلات تکمیلی را افزایش داد، با وجود تاکید کارشناسان به نظارت بر افزایش کمی ظرفیت‌ها از سوی نهادهای بالادستی، فراهم کردن شرایط در این دانشگاه بعد از اجرا انجام می‌شود.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از فارس؛ بر اساس شیوه نامه توسعه آموزش عالی باید از سوی دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم نظارت بر چگونگی ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه‌های مختلف اعم از دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و آزاد انجام شود.

در شیوه‌نامه توسعه آموزش عالی آمده است که به منظور بررسی و ارزیابی دائمی وضع آموزش در کشور (‌چه در دوره آموزش عالی و چه در دوره‌های پایین‌تر) کمیته‌ای مرکب از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود تا در مقاطع خاصی توسعه کمی آموزش را مورد مطالعه قرار دهند و بر اساس نیاز کشور و گسترش آموزش حدود و اهداف توسعه‌کمی را تعیین کنند که نتیجه‌ بررسی‌های این کمیته و نظیر آن برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.
این آئین‌نامه‌ها قوانینی هستند که باید در کشور اجرایی شوند ولی امسال شاهد بودیم که دانشگاه آزاد بدون دریافت مجوز از دفتر گسترش آموزش عالی اقدام به افزایش ظرفیت‌ها در مقاطع حساس تحصیلات تکمیلی کرد و دفتر گسترش آموزش عالی حالا تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ به دانشگاه آزاد فرصت داده است تا شرایط لازم برای اخذ مجوز در رشته‌های ایجاد شده را فراهم کند.

یعنی در حالیکه کارشناسان آموزش عالی به نظارت بر افزایش کمی ظرفیت‌ها از سوی نهادهای بالادستی بسیار تاکید دارند ولی نظارت و فراهم کردن شرایط برای ایجاد رشته در دانشگاه آزاد بعد از اجرا انجام می‌شود.

* لزوم نظارت بر توسعه آموزش عالی از سوی مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی

در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان آموزش عالی کشور از لزوم نظارت بر نحوه ایجاد رشته‌های جدید سوال کردیم که باتفاق به نظارت بر چگونگی توسعه آموزش عالی تاکید داشتند.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد را خلاف قانون دانست و گفت: باید از سوی نهادهای نظارتی مانند مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی بر حوزه آموزش هم نظارت شود که در مورد دانشگاه آزاد این دو نهاد وظیفه خود را انجام داده و تخلف این دانشگاه را دنبال کرده‌اند.

وی افزود: وظیفه مجلس نظارت است و شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در بخش‌هایی کار سیاستگذاری را برعهده دارد و در بخش‌هایی هم به نظارت می‌پردازد که در مورد دانشگاه آزاد این نظارت به درستی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تخلف دانشگاه آزاد در افزایش ظرفیت‌ها محرز است و قانون گریزی حتما تبعات دارد، گفت: در این بخش خلاء قانونی نداریم، قانون نوشته نشده است که فقط نوشته شود بلکه نوشته شده است تا اجرا شود و دانشگاه آزاد دراجرای قانون تخلف کرده است.
* نظارت بر توسعه آموزش عالی کیفی وظیفه مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی
زهره طبیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لزوم نظارت مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی بر عملکرد دانشگاه آزاد در افزایش ظرفیت‌ها، گفت: در آخرین جلسه‌ وزیر علوم با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار شد وضعیت مربوط به تخلف دانشگاه آزاد در افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در وزارت علوم بررسی شود و وزیر علوم موظف شد با بررسی عملکرد دانشگاه آزاد در مورد استانداردهای آموزشی و پژوهشی در واحدهای دانشگاه آزاد اعلام نظر کند.

وی نظارت وزارت علوم را منطقی‌ترین کار برای جلوگیری از آموزش‌های بی کیفیت دانست و افزود: در صورتیکه دانشگاه آزاد در برخی واحدها استانداردهای علمی و کیفی استاندارد را رعایت نکرده باشد اجازه فعالیت به رشته‌محل مربوطه داده نمی‌شود و اگر این رشته‌محل‌ها در دفترچه آزمون نیز درج می‌شود باید حتما قید شود که در صورت عدم دریافت مجوز از سوی وزارت علوم تحصیل در این رشته کان لم یکن تلقی می‌شود.

طبیب‌زاده اظهار داشت: مجلس برای بررسی تخلفات دانشگاه آزاد تشکیل جلسه داده و وزیر را موظف به بررسی این موضوع کرده است و شورایعالی انقلاب فرهنگی هم وظیفه نظارت بر این موضوع را دارد.

* بررسی گسترش آموزش عالی در کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی

جمشید جعفرپور معاون امور کمیسیون‌ها و تدوین سیاست شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم دارد گسترش بی‌رویه آموزش عالی را بررسی کند که این مسئله مربوط به افزایش ظرفیت در تمام دانشگاه‌ها است.

وی افزود: در جلسه نخست مسائل مربوط به افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد را بررسی کردیم ولی این بررسی‌ها منحصر به دانشگاه آزاد نیست بلکه تمام دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی گفت: البته این بررسی‌ها یک پروسه زمان‌بر است و تمام مسائل فرهنگی، آموزشی و پژوهشی باید در گسترش آموزش عالی لحاظ شود که ما بررسی‌های کارشناسی در این زمینه را آغاز کردیم و نمایندگانی از وزارت علوم، دانشگاه‌ آزاد و وزارت بهداشت نیز در جلسات حضور دارند.

* اعلام نتایج بررسی توسعه آموزش عالی کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

همچنین بابک نگاهداری معاون نظارت و راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر توسعه آموزش عالی کشور، گفت: شورای عالی در قالب اسناد مالی مانند نقشه جامع علمی کشور، اولویت‌ها و رویکردهای علمی و آموزشی را تصویب و ابلاغ می‌کند که یکی از ساز و کارهای اعمال نظارت نیز در تصویب اسناد بالادستی مانند سند نظام آموزشی کشور است.

وی افزود: رویکردهای توسعه آموزش عالی نیز در نظام آموزش عالی آمده است و راهبردها و اقداماتی هم برای تعیین جهت‌گیری در اسناد بالادستی وجود دارد که دانشگاه‌ها باید بر اساس این رویکردها و راهبردها عمل کند.

نگاهداری گفت:‌ البته به طور کلی در وزارت علوم و وزارت بهداشت شورای گسترش آموزش عالی وجود دارد که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و مرجع تأیید گسترش آموزش عالی به شمار می‌روند.

معاون نظارت و راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در مورد دانشگاه آزاد نیز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای تشکیل شد که بحث افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی این دانشگاه را بررسی می‌کند و نتایج بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شود.

* شورای گسترش آموزش عالی مرجع ارزیابی افزایش رشته‌ها

سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نیز با بیان اینکه این دفتر مرجع اصلی ارزیابی افزایش رشته در دانشگاه‌های مختلف است، گفت: به طور کلی دانشگاه‌ها برای ایجاد رشته جدید به دفتر گسترش آموزش عالی درخواست می‌دهند که این دفتر پس از بررسی پرونده‌ها اعلام مجوز می‌کند یا در صورت واجد شرایط نبودن با ایجاد رشته مخالفت می‌کند. دانشگاه آزاد نیز در کدرشته‌های واجد شرایط می‌تواند به پذیرش دانشجو ادامه دهد و اگر کدرشته‌هایی واجد شرایط نباشند از ادامه پذیرش دانشجو بازمی‌مانند.

به گفته وی، در صورتیکه کدرشته‌هایی بدون مجوز بمانند دانشجویان مشغول به تحصیل در این کدرشته‌ها باید به واحد دیگری منتقل شوند.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931023001408#sthash.5GdE5PFg.dpuf

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi