پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

5:10:44 - جمعه 13 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بیماری ایدز موضوع اجتماعی است
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ایدز تنها یک بیماری نیست، بلکه موضوعی اجتماعی است که در تمام دنیا نیز گسترده شده است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر”علی اکبر حق دوست” در نشست خبری به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی ایدز افزود: در حال حاضر ما شاهد موج سوم انتقال ویروس ایدز یعنی انتقال جنسی هستیم که نسبت به موج دوم آن یعنی انتقال از راه تزریق خطرناک‌تر است و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: موج سوم انتقال ویروس ایدز تبعات دیگری را غیر از ابتلا به بیماری دارد و در این حالت شاهد افزایش خانم‌های مبتلا و در نهایت تولد نوزادان بیمار هستیم.

وی بیان کرد: ایدز مختص یک گروه خاص نیست، باید مسائل حاشیه‌ای بیماری و تاثیر آن در اقتصاد و بهره‌وری جامعه را در نظر داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود اقدامات موثری که در زمینه کاهش آسیب‌ از جمله درمان در داخل و خارج از زندان، توزیع بسته‌هایی برای تزریق غیرآلوده و … داشته‌ایم، اما گروه‌هایی هستند که روابط پرخطر دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: روابط خارج از چارچوب ازدواج این نگرانی را ایجاد می‌کند که شاهد گسترش ویروس ایدز در سطح جامعه باشیم و عده‌ای ناخواسته به این بیماری مبتلا شوند.

وی تصریح کرد:  اگر بخواهیم افراد مبتلا به ایدز را درمان کنیم هزینه‌ای که در کشور برای درمان مبتلایان به ایدز می‌پردازد، بیش از بودجه‌ای است که در استان کرمان در بخش درمان و بهداشت خرج می‌کند.

دکتر حق دوست گفت: با یک غفلت و افزایش این بیماری در سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه می‌شویم، تنها افراد دارای رفتار پرخطر در معرض این بیماری نیستند، بلکه دیگر افراد جامعه نیز مبتلا می‌شوند.

وی ابراز داشت: بیماری ایدز هزینه‌های سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند که از هزینه‌های دیگر بخش‌های درمان و بهداشت می‌کاهد.

دکتر حق دوست افزود: متعارف و منطقی شدن روابط جنسی نه تنها کنترل بیماری ایدز را دارد، بلکه به کنترل ده‌ها بیماری ناشی از آن منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: معضلات اجتماعی با ما و در جامعه هستند، پس باید به صورت مستمر در مورد آنها کار کنیم.

ارائه خدمات رایگان در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری

پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرستان کرمان نیز در این مصاحبه گفت: در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرستان کرمان، خدمات کاملا به صورت داوطلبانه و رایگان صورت می‌گیرد.

دکتر ابراهیم رنجبر افزود: هر فردی که به این مرکز مراجعه می‌کنند، اطلاعات وی به عنوان محرمانه نزد ما باقی می‌ماند و به هیچ فردی حتی اعضای خانواده وی نیز داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرستان کرمان، مرکز تشخیص، پیشگیری، کنترل، درمان و مراقبت ایدز است.

وی در مورد اینکه چه افرادی باید به این مرکز مراجعه داشته باشند، ادامه داد: خانواده‌ افراد مبتلا به بیماری ایدز و افرادی که دارای رفتار پرخطر بوده‌اند، می‌توانند به این مرکز مشاوره مراجعه داشته باشند.

پزشک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرستان کرمان گفت: افرادی که در معرض ترشحات خونی فرد آلوده به ویروس ایدز بوده‌اند، به طور ناخواسته سوزن آلوده در بدن آنها فرورفته باشد، خالکوبی داشته‌اند، می‌توانند به مرکز مراجعه کنند.

دکتر رنجبر ادامه داد: ۷۲ ساعت پس از اینکه فرد خواسته یا ناخواسته در معرض خطرات ابتلا به ویروس ایدز قرار گرفته، بهترین زمانی است که می‌توانیم برای درمان به وی کمک کنیم.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi