پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:23:36 - دوشنبه 19 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برگزاری دومین زیارت واره هنر عاشورا در دانشگاه شهید باهنر کرمان
دومین زیارت واره هنر عاشورا به همت بخش هنر اسلامی دانشکده هنر و معماری صبا دانشگاه، با هدف استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های بصری و مفاهیم بلند عاشورایی، برگزار می گردد.

به گزارش “دانشجوآزاد” دومین زیارت واره هنر عاشورا به همت بخش هنر اسلامی دانشکده هنر و معماری صبا دانشگاه، با هدف استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های بصری و مفاهیم بلند عاشورایی، برگزار می گردد.

گفتنی است، با عنایت به محتوی غنیِ« زیارت وارث»، مفاهیم و معانیِ فرازهای این زیارت، موضوع و محور اولین زیارت واره هنر عاشورا در نظر گرفته شده  و در این دوره «زیارت اربعین» و با تاکید بر اهمیت رویکرد جهل ستیزانۀ قیام عاشورا،جملۀ « وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله»، از زیارت اربعین به عنوان موضوع محوریِ دومین زیارت واره هنر عاشورا برگزیده شده است.

 کلیات برنامه های این دوره به شرح زیر اعلام می گردد:

الف. برگزاری بخش رقابتی(دانشجویی)

ثبت و نمایش فرهنگ و هنرِ غنیِ ایرانی ـ اسلامی و جلوه های معنی ارادت به مفاهیم ارزشمندی چون ایثار،آزادگی، آگاهی و مبارزه با نادانی، در قالب هنر های «عکاسی»، «نقاشی و نگارگری»، «خوشنویسی» و «گرافیک» از اهداف و برنامه های زیارت واره است.

ب. برگزاری بخش پژوهشی ( همایش هنر عاشورا)

نظر به اهمیت پژوهش و رویکرد علمی به فرهنگ عاشورایی، «زیارت واره هنر عاشورا» در دومین گام خود قصد دارد برای ارائه آثار پژوهشی در جهت ارتقا سطح فرهنگ عمومی و آگاهی بخشی به جامعه دانشگاهی فرصتی را در اختیار پژوهشگران این حوزه قرار دهد. برگزاری همایش یکروزه و انتشارمجموعه مقالات از برنامه های این بخش در راستای اهداف مذکور خواهد بود.

ج. برگزاری سلسله برنامه های نمایشگاهی، کارگاهی و نشست های تخصصی با عناوین:نمایشگاه برگزیده آثار عکاسی اولین دوره زیارت واره در تالار وحدت دانشگاه- نمایشگاه پوستر های عاشورایی در نگارخانه صبا-کارگاه نگارگری با حضور استاد اردشیر مجرد تاکستانی- کارگاه را با حضور دکتر حسن سلاجقه – نشست و کارگاه «نشانه های تصویری در پوسترهای عاشورایی دوران معاصر؛ از تقلید تا خلاقیت» با حضور آقای مجتبی یزدانپناه(گرافیست، عضو هیأت علمی دانشگاه و دانشجوی دکتری پژوهش هنر)- نشست موسیقی با حضور دکتر عماد توحیدی(دانش آموخته رشته دکترای سخن شناسی ونویسنده کتاب شیوه دفنوازی، اولین دستور آموزشی علمی دفنوازی و ده‌ها مقاله پژوهشی درموسیقی)- نشست «آسیب شناسی شعائر،آیین ها و هنر عاشورا در دوره معاصر»-برگزاری کارگاه موسیقی عاشورایی با حضور امیر حسین مدرس، هنرمند، حوزه سینما و تلویزیون-کارگاه کاشی معرق با حضور استاد کاشی تراش، بازمانده نسل کاشی تراشان کرمانی و از فعالان این حوزه در عرصه خلق آثار تزیینات معماری مذهبی- شب شعر و نغمه های عاشورایی با حضور شاعران استانی -رونمایی از آثار هنری تولید شده توسط محمدی راد، علیرضا هاشمی نژاد، دکتر سلاجقه، مریم بیگمرادی و مهدیه ضیاالدینی-  رونمایی و انتشار مجموعه آثار برتر زیارت واره دانشجویی- انتشار ویژه نامه زیارت واره(متن نشست ها و سخنرانی های صورت گرفته در اولین دوره زیارت واره)- انتشار متن کتابتِ زیارتنامه وارث- اجرای پرفورمنس عاشورایی با حضور کریم اله خانی، هنرمندحوزه هنر محیطی و مفهومی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi