پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:36:59 - دوشنبه 11 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با تک نرخی شدن بنزین دولت نباید در پرداخت یارانه نقدی مشکلی داشته باشد/ کارت سوخت جلوی قاچاق سوخت را می گیرد
دانشیار اقتصاد ایران و اقتصاد انرژی دانشگاه باهنر کرمان گفت: با تک نرخی شدن بنزین دولت نمی تواند در پرداخت یارانه نقدی بر سر مردم منت گذارد و دم از کسری بودجه بزند.

علیرضا شکیبایی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با تک نرخی شدن بنزین گفت: قطعا تک نرخی شدن بنزین بر روی تورم و گرانی اثر خواهد گذاشت و حدود ۲،۳ درصد افزایش نرخ تورم را شاهد خواهیم بود.

دانشیار اقتصاد ایران و اقتصاد انرژی دانشگاه باهنر کرمان در ادامه اظهار داشت: به نظر بنده منافع تک نرخی شدن بنزین از مضرات آن بیشتر است زیرا همیشه در سیستم های چند نرخی فساد وجود دارد؛ اینکه گروهی یارانه بگیرند و گروهی یارانه دریافت نکنند مشکلاتی به همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به معضلات چند نرخی بودن بنزین عنوان کرد: به عنوان مثال افرادی تاکسی داشتند و سهمیه می گرفتند اما از تاکسی استفاده نمی کردند و سهمیه خود را به نرخ آزاد می فروختند و یا کسانی که در جایگاههای سوخت کار می کردند مرتکب تخلفاتی می شدند.

وی تصریح کرد: با وجود یارانه بنزین دولت روزانه ۶۰ میلیوت لیتر بنزین می فروخت ولی باز هم کسری می آورد حال با تک نرخی شدن به سمت سالم سازی در اقتصاد می رویم و شفاف سازی اقتصای بیشتر شده؛ در نتیجه تکلیف مردم با دولت روشن تر می شود و دولت با فروش روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین نمی تواند در پرداخت یارانه نقدی بر سر مردم منت گذارد و دم از کسری بودجه بزند.

شکیبایی با اشاره به مزایای وجود کارت سوخت اظهار داشت: کارت سوخت چون سقف برداشت داشت تا حدی می توانست جلوی قاچاق سوخت را بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: نقش کارت سوخت در مورد گازوئیل پررنگ تر بود؛ چون یارانه گازوئیل بیشتر بوده و اختلاف قیمت آن با قیمت جهانی بسیار بالا بود وجود کارت سوخت به عنوان یک کنترل کننده در مقابل قاچاق ضروری است.

دانشیار اقتصاد ایران و اقتصاد انرژی دانشگاه باهنر کرمان ضمن تاکید بر سیستم نظارتی کارت سوخت بیان داشت: در مورد کامیونها و اتوبوسها میزان مصرف روزانه سوخت براساس مسافت طی شده خودرو تعیین می شد یعنی یک سیستم هوشمند خودروها را ردیابی می کرد و این سیستم نظارتی اطلاعات را در اختیار نهادهای نظارتی قرار می داد و همین امر تا حدی از قاچاق سوخت جلوگیری می کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت این است که بعد نظارتی را در مرزها تقویت کنیم همچنین با در نظر گرفتن کارت سوخت و براساس تکنولوژی های جدید مثل GPS مصرف سوخت براساس پیمایش کنترل شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi