پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:18:30 - چهارشنبه 10 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
انسان ها میزبان اتفاقی ویروس کریمه کنگو هستند/ عدم رعایت اصول بهداشتی زمینه انتقال بیماری را فراهم می کند
یک دامپزشک در گفتگو با دانشجو آزاد عنوان کرد:عدم رعایت اصول بهداشتی زمینه انتقال بیماری را فراهم می کند.

فهیمه باقری امیری در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه- کنگو یکی از تب‌های خونریزی‌دهنده ویروسی است که در آفریقا، آسیا و برخی قسمت‌های اروپا به شکل وسیع اتفاق می‌افتد.
این دکترای دامپزشکی افزود: عامل این بیماری ویروسی از خانواده بونیاویریده و جنس نایروویروس است. ناقلین این بیماری شامل ۳۱ گونه کنه مختلف به‌ ویژه کنه هیالوما است و حیواناتی مانند دامهای اهلی میتوانند علاوه بر کنه به عنوان مخزن ویروس عمل کنند. در این ببن انسان‌ها میزبان اتفاقی ویروس محسوب می‌شوند.
دانشجوی دوره Ph.D اپیدمیولوژی دانشگاه تهران در رابطه با تاریخچه این بیماری عنوان کرد: اولین مورد اثبات شده بیماری در منطقه کریمه شوروی سابق در سال ۱۹۴۴ میلادی ثبت شده است؛ ویروس عامل این بیماری در سال ۱۹۵۶ نیز در کنگو از خون یک بیمار تب‌دار جدا شد، ارتباط بین این دو محل گزارش بیماری و توجه به نشانه‌های اصلی بیماری (تب و خونریزی) باعث شد تا بیماری، تب خونریزی‌دهنده کریمه- کنگو (Crimean-Congo Haemorrhagic Fever) نامیده شود.اولین مورد انسانی بیماری در انسان در سال ۱۹۹۹ تشخیص داده شده است.این بیماری تا سال ۲۰۱۳ در ۲۶ استان کشور دیده شده است.
باقری با اشاره به مهم‌ترین فاکتورهای ایجاد کننده بیماری تصریح کرد: مهم‌ترین فاکتورهای ایجاد کننده طغیان تب خونریزی‌دهنده کریمه- کنگو در اوراسیا (اروپا و آسیا)، تغییرات محیطی و آب و هوایی، تراکم کنه‌ای، افزایش تعداد میزبانان مهره‌دار، جابه‌جایی دام‌های اهلی، مهاجرت پرندگان یا حمل و نقل کردن آن‎ها است.
این دکترای دامپزشکی با تاکید بر رعایت توصیه های سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو تشریح کرد: خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها، نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی از توصیه های سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری است. همچنین پیشگیری از گزش کنه ها و عدم له کردن کنه با دست بدون محافظ از روش های پیشگیری از بیماریست.
دانشجوی دوره Ph.D اپیدمیولوژی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: این بیماری همیشه وجود دارد اما گاهی بدلیل عدم رعایت اصول بهداشتی زمینه انتقال آن فراهم می شود و چنانچه اصول بهداشتی در کشتار دام، مصرف گوشت تازه، استفاده از پوشش مناسب و استفاده از دور کننده حشرات در مواقعی که امکان گزش کنه در گردش در محیط باز وجود دارد، برای پیشگیری از گزش کنه ها،میتوان امیدوار بود موارد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری های مشترک با حیوانات، که به وسیله ناقلین منتقل می شوند کمتر اتفاق بیفتد.

 

 

بر چسب ها: , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi