پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:58:36 - دوشنبه 29 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اندوخته های علمی فارغ التحصیلان ایرانی باید در جهان خریدار داشته باشد
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری گفت: علم و اندوخته های علمی فارغ التحصیلان ایرانی باید به گونه ای عمیق و وسیع باشد که در هر نقطه ای از جهان قابل اتکا و استفاده باشد.

نبه گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ صرت الله ضرغام شامگاه یکشنبه در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران کمتر از ۲۰ هزار دانشجو داشت و امروز تعداد این افراد در سطح کشور به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

دبیر شورای بنیاد ملی نخبگان یادآورشد: باید تلاش و برنامه ریزی را برای بهره برداری از توان علمی و فناوری دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید و پژوهشگران به کار گرفت تا بتوان ایران را به کشور الگو تبدیل کرد.

ضرغام اظهار کرد: هدف تمام برنامه ریزی های علمی کشور، تبدیل ایران به کشور نمونه و الگو در تمام زمینه هاست و این هدف فقط با رفع کاستی و نواقص و تاکید بر نقاط قوت محقق می شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری گفت: در صورتی که بتوان عقب افتادگی ها را شناخت و برای جبران آن قدمهای موثر برداشت می توان اقدامات تاثیرگذاری در راستای تبدیل ایران به کشور نمونه انجام داد.

وی به وابستگی بودجه و درآمدهای ملی به نفت اشاره و خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۲۴ آرزوی تمام مسوولان کاهش وابستگی اعتبارات و بودجه های ملی به درآمدهای حاصل از فروش و صادرات نفت است.

ضرغام تاکید کرد: ثروتی که می توان از طریق بهره گیری مناسب از نیروی انسانی موجود کسب کرد، به مراتب بیشتر از درآمد فروش و صادرات نفت است.

دبیر شورای بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: باید هر از چندگاهی خودمان را نقد کنیم و با توسعه نقاط قوت و رفع کاستی، در راستای اهداف ملی گام برداریم.

وی جمعیت ایران اسلامی را یک درصد از جمعیت کل جهان خواند و میزان علم تولید شده در ایران را ۱٫۶ درصد از کل علم تولیدی جهان عنوان کرد.

ضرغام با بیان اینکه ایران از نظر کمی در عرصه علمی رشد خوبی داشته است، بر لزوم توجه به رشد کیفی در این حوزه تاکید کرد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری گفت: باید برای سرعت بخشی به تولید علم در کشور، از توان علمی دانشمندان داخلی و خارجی استفاده کرد و بر دامنه ارتباطات جهانی در عرصه علمی افزود.

وی به تدوین برنامه اعطای عنوان کرسی به اساتید و صاحب نظران بخش های مختلف علمی بر اساس الگوی کرسی های کانادایی اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون ۲۱ نفر از صاحب نظران و اندیشمندان برجسته کشور، صاحب کرسی هستند.

ضرغام اضافه کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوری ریاست جمهوری به هیچ متقاضی عنوان کرسی را اعطا نمی کند بلکه به افراد دارای شرایط و توانمندی های تعیین شده، گرند یکساله پژوهش را می دهد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری گفت: این نهاد قصد بهره گیری از توان تعداد معدودی از اساتید و دانشگاهیان را ندارد و می خواهد از استعداد و توانمندی کل پژوهشگران کشور بهره برداری کند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi