پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

15:46:24 - سه شنبه 22 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افتتاح دو آزمایشگاه میکروکنترلر و پردازش تصویر در دانشگاه
دو آزمایشگاه میکروکنترلر و پردازش تصویر در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح گردید.

به گزارش دانشجو آزاد ،  بعد از ظهر روز دوشنبه (۲۱ اردیبهشت ۹۴) دکتر فدایی، رئیس دانشگاه، با حضور در دانشکده ی فیزیک، دو آزمایشگاه میکروکنترلر و پردازش تصویر دیجیتال را افتتاح نمود. آقایان دکتربصیری؛ معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتراسلامی؛ معاون مالی اداری و مدیریت منابع، دکترابراهیمی؛ مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی و دکترمولایی؛ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی از همراهان دکتر فدایی بودند و دکتر عباس نژاد، دکترقاسم نژاد، دکتریزدان پناه، زمانی، مشایخی  و خانم دکتر اعظم کرمی رباطی( رئیس دوآزمایشگاه)نیز از استادان دانشکده ی فیزیک در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدا این مراسم با فناوری آزمایشگاه جدید، متن خوش آمد گویی به هیأت بازدیدکنندگان، تصویر آرم دانشگاه و همچنین پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت نمادین، اجرا گردید.

دکتر زندی، معاون آموزشی وتحصیلات تکمیلی پیشین دانشگاه نیز پس مدت ها دوری از محیط دانشگاه(به دلیل کسالت و بیماری)، میهمان ویژه ی این مراسم بودند که از ایشان و همسرشان خانم دکتر حاج جعفر تقدیر به عمل آمد.

خانم دکتر کرمی رباطی عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک و رئیس دو آزمایشگاه میکروکنترلر و پردازش تصویر ضمن خوش آمد گویی به رئیس دانشگاه و معاونین و اعضای هیأت علمی و افرادی که در راه اندازی این آزمایشگاه تلاش  نموده اند، گفت: آزمایشگاه میکروکنترلر برای دانشجویان مهندسی اپتیک و لیزر در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۴-۹۳ راه اندازی گردید و هم اکنون دانشجویان مشغول انجام پروژه های عملی با میکروکنترلر AVR هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه همچنین گفت دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس تهران و شیراز مشفول به انجام فعالیت در این زمینه هستند که دانشگاه شهیدباهنر نیز به این جمع پیوسته .

وی همچنین خاطر نشان کرد: از جمله پروژه های در حال را اندازی، استپرماتور جهت کنترل ربات، سنسورهای نشت گاز، دما، رطوبت برای کنترل های مربوطه(کاربرد در صنعت)، ایجاد تابلوهای روان به کمک LCD گرافیکی را نام برد.

دکتر کرمی گفت: آزمایشگاه پردازش تصویر از دوسال قبل کار آن در این دانکشده آغاز و در سال ۹۳ به صورت جدی ،گروه فعلی(دانشجویان صالحی، ادیبی، حسن زاده، هاشمی)در این ازمایشگاه مشغول به کار می باشند.

رئیس دو آزمایشگاه میکروکنترلر و پردازش تصویر بیان کرد: اعضای گروه بر روی پردازش ابرطیفی(تصاویر دریافت شده از موسسه ناسا) و دانشگاه آنتورپ بلژیک بر روی فشرده سازی، کاهش نویز، جداسازی طیفی، افزایش حد تفکیک مکانی تصویر(ابر طیفی) در حال انجام پروژه هستند و اظهار داشت که عکس ها شخصا از دانشگاه آنتورپ بلژیک (گروه Vision lab)دریافت شده و کماکان دانشگاه همکاری نزدیک با این گروه را دارد و پروژه های عملی بسیار خوبی مد نظر است و امیدداریم با همکاری رئیس دانشگاه (جهت تخصیص بودجه مناسب) بتوان انجام داد.

 و ی در ادامه گفت: با توجه به تکنولوژی جدید تصاویر ابرطیفی،  کاربردهای بسیار زیاد میکروکنترلر در صنعت به راحتی می توان پروژه های عملی و سودآوری را بین دانشگاه و صنایع مرتبط، ایجاد نمود که قطعا سبب بالا بردن دانش علمی دانشجویان مهندسی و ارتقا علمی استادان خواهد شد.

میکروکنترلر یک مدار مجتمع یا چیپ الکترونیکی است که دارای CPU,حافظه رم ، رام و تعدادی ورودی خروجی قابل برنامه ریزیمی باشد. میکروکنترلر ها در واقع یک میکروکامپیوتر هستند که برای مصارف خاصی برنامه ریزی می شوند. میکرو کنترلر ها در انواع مختلف و برای مصارف مختلفی تولید می شوند و توسط کاربر قابل برنامه ریزی هستند. میکروکنترلرها در ساخت وسایل دیجیتالی منازل، صنعت رباتیک، تست نشت گاز و نیز صنایع هوا فضا کاربرد دارد.

همچنین پردازش تصویر دیجیتال نیز در زمینه های پزشکی، سنجش از دور، کشاورزی، علوم تغذیه، نظامی، دوربین های نقشه برداری، خطوط لوله های انتقال نفت و گاز و … کاربردهای بسیاری دارد.

لازم به ذکر است تلاش ها و پیگیری های خانم دکتر اعظم کرمی و دکتر یزدان پناه منجر به تجهیز این آزمایشگاه ها شده است که در جهت ارتقاء علمی دانشجویان و نیز ارتقاء فعالیت های تحقیقاتی استادان بسیار راهگشاست.

دکتر اسلامی؛ معاون مالی اداری و مدیریت منابع دانشگاه، طی سخنانی با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه ی دانشکده ها بسیار شفاف و هدفمند شده، ابراز امیدواری کرد که با مدیریت صحیح، امکانات مالی مناسبی جهت تجهیز این آزمایشگاه در اختیار بخش فیزیک قرار گیرد.

در این مراسم، دکتر فدائی نیز با مشاهده ی انگیزه ی بالای دانشجویان و استادان این بخش، عشق، علاقه، دلسوزی  و همت را عامل موفقیت آنان دانست و با تأکید بر صنعتی کردن دانش و ارتباط دانشگاه با صنعت به آنان قول همکاری و مساعدت دادند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi